Hoppa till innehållet

Högre omsättning än väntat för Google – trots coronakrisen

Googles moderbolag Alphabet redovisade en större omsättningstillväxt än väntat för första kvartalet i år. Vinsten per aktie blev däremot lägre än förhandstippat. 

Alphabets vd Sundar Pichai.
Alphabets vd Sundar Pichai.Foto: Tsering Topgyal

Techjätten Alphabets intäkter kommer främst från annonsering – ett område som många bolag har dragit ner rejält på i spåren av coronakrisen.

Enligt Interactive Advertising Bureu, IAB, har 70 procent av annonsköpare uppgett att de redan har förändrat hur mycket de spenderar på annonser som en följd av coronautbrottet.

Tappet påverkar stora som små aktörer, även om annonspengarna ofta satsas på större spelare i svåra tider. Resebranschen är särskilt drabbad av krisen, vilket förväntades göra avtryck i Alphabets resultat.

Läs mer: Multimiljardsmäll för techjättarnas annonsintäkter 

För det första kvartalet i år redovisade Alphabet en omsättning på 33,7 miljarder dollar (41,2 miljarder dollar innan trafikkostnader), motsvarande drygt 330 miljarder kronor. Siffran överträffade förväntningarna på 32,6 miljarder dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning. 

82 procent av Alphabets intäkter kom från annonsering, och den totala omsättningen motsvarade en tillväxttakt på 13 procent. Det var högre än analytikerkårens prognos, men ett tapp jämfört med samma kvartal i fjol då intäkterna ökade med 17 procent. 

Vinsten per aktie landade på 9,87 dollar per aktie, vilket var lägre än väntade 10,36 dollar.

”Vår annonsaffär under de två första månaderna i kvartalet var stark, men i mars såg vi en signifikant och plötslig avmattning i annonsintäkter. Tidpunkten för avmattningen stämmer överens med de platser och sektorer som är påverkade av viruset och av nedstängningsorder”, sa Alphabets vd Sundar Pichai i ett samtal med analytiker om resultatet.

Enligt Alphabets finansiella chef Ruth Porat ska situationen dock inte ha försämrats ytterligare under april.

De senaste veckorna har det kommit rapporter om att Alphabet har dragit ner på rekryteringstakten till ett minimum och strypt marknadsföringsbudgetar med upp till hälften.

Enligt Ruth Porat fortsätter bolaget ändå att investera i projekt på längre sikt, om än saktare, inom sök, maskininlärning och molntjänster.

”Vi fortsätter att vara optimistiska på lång sikt, och vi är ödmjuka kring att användarna fortsätter att vända sig till oss och tar det ansvaret på allvar”, sa Ruth Porat.

Under timmarna efter att kvartalsrapporten kom på tisdagskvällen steg bolagets aktie med så mycket som 9 procent i efterhandeln. Hittills i år har aktievärdet gått ner med 7,7 procent.

Läs även: Google stryper marknadsföringsbudgetar med upp till 50 procent

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera