Hoppa till innehållet

Högre omsättning men lägre resultat för Storytel

Ljudboksspecialisten Storytel redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Bolaget rapporterar en ökad förlust. 

Storytels CFO Sofie Zettergren
Storytels CFO Sofie ZettergrenFoto: Fotograf Åsa Liffner, Fotograf Åsa Liffner, Fotograf Åsa Liffner

Storytel STORY B +0,19%Dagens utveckling redovisar ett resultat efter skatt på -80,4 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (-34,3).

Ebitda-resultatet blev -81,1 miljoner kronor (-59,9).

Nettoomsättningen uppgick till 565 miljoner kronor (437).

Storytel har sedan tidigare uppgett att bolaget i genomsnitt hade 1.083.400 betalande abonnenter i det fjärde kvartalet. Det motsvarar en ökning med 69.000 abonnenter jämfört med det tredje kvartalet, och innebär en årlig abonnenttillväxt på 41 procent. Streamingintäkterna för kvartalet blev 421 miljoner kronor, en ökning med 45 procent jämfört med fjärde kvartalet 2018.

För det första kvartalet spår bolaget att streamingintäkterna ska stiga med 48 procent till 438 miljoner kronor och att antalet betalande kunder i snitt under kvartalet uppgår till 1.154.000, en ökning med 38 procent jämfört med motsvarande kvartal 2019.

Storytel upprepar sina prognoser för helåret 2020:

Räknar med att antalet abonnenter stiger till 1,5 miljoner.

 Streamingintäkterna väntas öka till mellan 1,9 och 2,0 miljarder kronor, motsvarande en intäktstillväxt på mellan 32 och 35 procent.

 Den negativa ebitda-marginalen väntas förbättras till spannet minus 10-12 procent.

 Kommer lansera sin tjänst i ytterligare 1-3 länder och ytterligare 2-4 marknader väntas nå lönsamhet.

Läs mer: Så ska Storytel nå lönsamhet fortare – och gå in i ytterligare 20 länder

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera