Hoppa till innehållet

Högre vinst än väntat från Alphabet – men aktien faller

Sökjätten Googles moderbolag Alphabet klarade förväntningarna för fjärde kvartalet i fjol med råge, men det räckte inte för att imponera på börsen.

Alphabet, vars största intäkter kommer från annonsering, är under press från konkurrenter som Amazon. Det skulle kunna vara en förklaring till varför kostnaden per klick, det vill säga det Google tar betalt av annonsörer, minskade rejält under de tre sista månaderna 2018.

Jämfört med samma period under 2017 gick intäkterna från kostnaden per klick ner med 29 procent. Och från föregående kvartal var minskningen 9 procent.

Det märktes dock inte direkt på omsättningen som överträffade förväntningarna och landade på 39,3 miljarder dollar, runt 358 miljarder kronor. Vilket innebär en ökning med 22 procent jämfört med motsvarande kvartal under 2017. 

Även resultatet var högre än väntat och Alphabet redovisade en vinst på 12,77 dollar per aktie för det fjärde kvartalet 2018. Att jämföra med förväntade 10,86 dollar per aktie, enligt Bloombergs sammanställning.  

Intäkterna kommer främst från Google, via mobilannonsering och Youtube, men fördelningen redovisas inte. 

"Antalet Youtube-konton med över en miljon följare dubblerades under det senaste året", sa Googles vd Sundar Pichai, i ett samtal med analytiker om kvartalsrapporten. 

Totalt har Youtube 2 miljarder användare.

Alphabets kostnader för att köpa trafik, till exempel från Apple, är en stor post, men blev något lägre än väntat. Dock motsvarar de 23 procent av intäkterna från annonsering och ökade med 15 procent under kvartalet.

Läs också: Styrelsen för Googles moderbolag stäms av aktieägare

Det område som Alphabet kallar "Other bets", där bland annat hälsobolaget Verily och verksamheten kring självkörande bilar Waymo ingår, drog in något mindre pengar än väntat.

Andra intäkter som Alphabet särredovisar är de från molntjänster och hårdvara som till exempel Google-mobilen Pixel 3 – vilka är områden som växer.

Alphabets aktievärde har ökat med drygt 9 procent sedan årets början, men har gått ner med drygt 10 procent sedan toppnoteringen i juli förra året. Aktien faller just nu med drygt 3 procent i efterhandeln. 

Läs mer: Googles röstassistent finns snart i en miljard enheter 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera