Miljardvärderade Zound Industries ritar och tillverkar högtalare och hörlurar under varumärket Marshall.
I sin hållbarhetsredovisning för 2018 redovisar bolaget en del av sina koldioxidutsläpp.
De produkttransporter som Zound själva kontrollerar orsakade förra året 6,1 ton utsläppt koldioxid. Siffran faller enligt Zound inom ”scope 3”, alltså indirekta utsläpp som uppstår i andra delar av leverantörskedjan.
Det är dock en mycket liten del av Zound-produkternas miljöpåverkan.
Enligt bolaget står produkttransporterna, som nästan alltid sker via båt, för 24 procent av produkternas totala påverkan.
Hela 75 procent av högtalarnas och hörlurarnas miljöpåverkan har att göra med hur de produceras. För den delen redovisar Zound inga utsläppssiffror.
”Det finns indirekta utsläpp som inte ingår i siffran vi redovisar. Så är det. Vi utgår ifrån det vi själva kan kontrollera”, säger Gustav Dahlgren, Zounds kommunikationschef.
Två andra stora techbolag, Spotify och Klarna, redovisar inte heller sina totala utsläpp inom de tre olika kategorierna.
I Zounds hållbarhetsredovisning står det ingenting om utsläppen som uppstår i bolagets kontorslokaler eller hur mycket bolagets nära 200 anställda flög i tjänsten under 2018.
”Det är väldigt svårt för oss att få in samlad data. Det blir inte tillräckligt tillförlitligt för att vi ska redovisa det”, säger Gustav Dahlgren.
Det är inte ovanligt att svenska bolag redovisar alla sina utsläpp.
”Det finns säkert en sådan ambition på sikt, men vi är inte där i dagsläget. Vi har inte den datan att redovisa.”
Di Digital har tidigare rapporterat att arbetarna i Zounds fabriker i Kina arbetade upp till 20 timmar övertid per vecka under 2017. Problemen ska även ha förekommit under tidigare år.
Utöver de långa arbetsveckorna ska en extern granskare också ha funnit brister i arbetsmiljön på fabrikerna, såsom problem med buller och ergonomin.
Zound uppger nu att problemen kvarstår, men vill inte beskriva saken i mer detalj än så.
”Vi jobbar fortsatt intensivt med våra leverantörer för att minska dessa avvikelser. Vi ser också förbättringar”‚ säger Gustav Dahlgren.
”Vår strategi är att arbeta tillsammans med våra leverantörer för att åtgärda problemen. Vi förbehåller oss rätten att avsluta samarbetet om förändringar uteblir.”
Di Digital avslöjade i vintras att Zound hade anlitat investmentbanken Carnegie för att reka inför en försäljning eller notering av bolaget.
Läs mer: Zounds miljardnotering rycker närmare – så högt värderas bolaget