Annons

Högvinstbank ”utan avgifter” får kritik för höga avgifter

Northmills grundare och vd Hikmet Ego och bolagets Rebilla-kort.
Northmills grundare och vd Hikmet Ego och bolagets Rebilla-kort. Foto: Press.
Svenska Northmill, som har en färsk banklicens i ryggen, läxas upp av Konsumentverket för vilseledande reklam och oskäliga förseningsavgifter. Nu väljer bolaget att helt dra tillbaka det kreditkort som kritiseras av myndigheten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vårt löfte till dig, inte en enda avgift” och ”Många banker och finansbolag debiterar avgifter. Vi har tänkt annorlunda.” 

Så har det svenska bolaget Northmill marknadsfört sitt kreditkort Rebilla, som lanserades i Sverige i december 2019, på sin hemsida. 

Nu ratas påståendena av Konsumentverket, som menar att nätreklamen varit både vilseledande och otillbörlig. Det visar ett beslut som Di Digital tagit del av genom Nyhetsbyrån Siren.

I själva verket har Northmill nämligen tagit ut en förseningsavgift på 190 kronor, påminnelseavgift på 60 kronor och en inkassoavgift på 180 kronor för Rebilla-kortet.

Läs mer: Bakläxa för snabbväxande bankapp – affärsmodell får kritik

Dessutom anser Konsumentverket att Northmill över huvud taget inte har rätt att ta ut en förseningsavgift på 190 kronor – och konstaterar därmed att bolaget har oskäliga villkor i sina avtal. 

Myndigheten menar att det bör betraktas påtryckningskostnad för att konsumenten ska betala sin skuld, snarare än en administrativ kostnad, vilket då räknas som inkassoverksamhet. Enligt inkassokostnadslagen får inte privatpersoner krävas på specifikt förseningsavgifter.

Di Digital har tagit del av Northmills svar till myndigheten. Där meddelar bolaget något överraskande att de kommer att dra tillbaka Rebilla-kortet helt och hållet efter bara sex månader på marknaden.

Northmills bolagsjurist Niclas Carlsson skriver att beslutet om att slopa Rebilla hade fattats ”sedan tidigare”. Bolaget har både avslutat nyförsäljningen av kreditkorten och sagt upp avtalen med den existerande kundstocken, dessutom har Rebillas sajt släckts ned.

När Di Digital kontaktar Northmills pressansvarige Oliver Hofmann låter han hälsa att bolaget inte vill kommentera Konsumentverkets kritik.

Men varför väljer ni att stänga ned Rebilla trots att kortet lanserades relativt nyligen och marknadsförts tungt?

”Nu renodlar vi vårt bankerbjudande för att bli ännu tydligare mot kunderna. Vi har många spännande produktlanseringar att se framemot i höst då det bland annat kommer att komma ett nytt Northmill-kort”, skriver han i ett mejl.

Läs mer: Bynk lade kvarts miljard på varumärket – ömsar skinn efter kritiken 

Utöver Rebilla erbjuder nämligen Northmill lån, kontokredit, sparkonton och försäkringar under egen flagg. Koncernen lånar också ut pengar under andra varumärken i form av sajterna Easycredit, Credigo samt Credway.

Northmill grundades 2006 av brödraparen Hikmet och Özkan Ego samt George och Sargon Kurt. Bolaget har sitt kontor i Kista utanför Stockholm och säkrade en banklicens i Sverige hos Finansinspektionen i september 2019.

Koncernen omsatte i fjol knappt 357 miljoner kronor och noterade en vinst efter skatt på 96 Mkr. Under det första kvartalet i år landade intäkterna på 100 Mkr och resultatet på blygsamma 3 Mkr, tyngt av en reservation för ökade kreditförluster i spåren av coronapandemin.

Konsumentverket har formellt inte lagt ned utredningen mot Rebilla och Northmill, eftersom de ännu inte kontrollerat bolagets svar. Först i ett senare skede, om företag inte väljer frivilliga rättelser, kan det bli aktuellt med ekonomiska viten.

Kreditgivare som Anyfin, Bynk, Klarna och PFC har tidigare fått kritik av Konsumentverket för att bryta mot lagen om hur lån får marknadsföras i Sverige.

Läs mer: Svenskarnas skuldberg växer – 40 kreditbolag utreds för övertramp 

Här är några av formuleringarna som Konsumentverket slår ned på.
Här är några av formuleringarna som Konsumentverket slår ned på. Foto: Konsumentverkets beslut.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer