Hoppa till innehållet

Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive

Bildelningstjänsten Flexidrive har haft svårt att få fart på tillväxten och i våras hoppade delägaren Schibsted av. Nu köps verksamheten upp av holländska Snappcar, som därmed gör entré i Sverige.

Om inte annat så var Magnus Engervall och Ahmed Al-Rama före sin tid. År 2011, ett år innan Uber tog sitt första steg utanför USA, grundade de bildelningstjänsten Flexidrive. Affärsidén var att bygga en plattform för privatpersoner att hyra ut bilar till och från varandra och ta en liten andel av varje transaktion. Ett Airbnb för bilar, om man så vill.

År 2012 klev Schibsteds investmentbolag Schibsted Growth in som delägare och investerade sammanlagt 4,5 miljoner kronor i Flexidrive, enligt handlingar från Bolagsverket.

Men trots en viss tillströmning av kunder – Flexidrive har idag över 10 000 registrerade användare med sammanlagt över 1600 bilar – har grundarna haft svårt att få fart på verksamheten. I fjol redovisade bolaget en omsättning på 311 000 kr och en förlust på knappt 1,7 miljoner kronor.

Vintern 2015 gav Schibsted upp och klev ur verksamheten.

“Det var ett jättespännande bolag och vi gick in i ett väldigt tidigt skede. Vi lärde oss mycket men det blev uppenbart att det kommer ta lång tid innan segmentet blir stort. Därför lät vi entreprenörerna driva bolaget vidare själva”, säger Richard Sandenskog på Schibsted Growth, tidigare styrelseordförande i Flexidrive.

Nu har bolagets grundare hittat en väg framåt, i form av en försäljning till det holländska bolaget Snappcar. De två bolagens affärsidé är i praktiken densamma men Snappcar, med över 150 000 medlemmar och 20 000 anslutna bilar, är ett betydligt större bolag.

“Vi har funderat över alternativ och vad som är smartast för oss att göra. Nu blir vi en del av världens största spelare på den här marknaden, och vi får de skalfördelar som kommer med en tio gånger större organisation”, säger Magnus Engervall.

Grundarna får betalt i form av ett delägarskap i Snappcar, men hur mycket pengar det rör sig om vill de inte avslöja. Magnus Engervall och Ahmed Al-Rama blir anställda på Snappcar och kommer framöver att driva bolagets verksamhet i Sverige.

Om jag vetat det jag visste nu för fyra år sedan, när vi drog igång, hade jag nog valt att göra någonting annat.

Magnus Engervall gör ingen hemlighet av att bildelningsmarknaden visat sig tuff att överleva på. Utöver mer renodlade taxitjänster som Uber så möter bolaget konkurrens från bilpoolar som Car2Go, Sunfleet och nylanserade Drivenow.

“Det är uppenbart att samhället är på väg mot att använda bilar på det här viset. Men proppen har inte riktigt gått ur än. Utmaningen är att få fler personer att våga prova”, säger Magnus Engervall.

För Snappcar innebär uppköpet att bolaget nu gör entré i Sverige. Snappcar grundades år 2011 och finns nu, inklusive Sverige, i fyra länder. Utöver Nederländerna och Tyskland gjorde bolaget entré i Danmark under våren, där genom ett uppköp av danska mindinbil.dk.

“Vårt mål är att ha 250 000 bilar i Europa år 2018”, säger bolagets grundare Victor van Tol.

“Det är oerhört värdefullt för oss att få med två kunniga killar när vi går in i ett nytt land. Att Magnus och Ahmed följer med till oss är centralt i den här affären”, fortsätter han.

Inte heller Victor van Tol sticker under stol med att det är en knivig bransch han befinner sig i.

“Om jag vetat det jag visste nu för fyra år sedan, när vi drog igång, hade jag nog valt att göra någonting annat. Men nu har vi lärt oss hur branschen funkar och vi har ett recept”, säger Victor van Tol.

“Nyckeln är att förstå det här som en superlokal marknad. Man kan inte jobba ens på stadsnivå utan måste ned på enskilda områden och kvarter. Det gäller att hitta en balans mellan tillgång och efterfrågan i det omedelbara grannskapet”, fortsätter han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera