Hoppa till innehållet

Hon är kvinnan bakom enhörningsfabriken

KTH Innovation är ett av de lärosäten i Sverige som guidat flera framgångsrika bolag ut i världen. Chefen Lisa Ericsson lockar studenter och forskare från den internationella scenen.

Lisa Ericsson, grundare av KTH Innovation och VD på KTH Holdings, utanför Kungliga Tekniska högskolan.
Lisa Ericsson, grundare av KTH Innovation och VD på KTH Holdings, utanför Kungliga Tekniska högskolan.Foto: Banfa Jawla

Sverige har blivit omtalat för sina många tech- och innovationsbolag. Några av de bolag som fötts just i Stockholm är Spotify och spelsuccén King och Minecraft. 

En plats som kommit att få stor betydelse för aspirerande svenska entreprenörer är Kungliga Tekniska högskolan (KTH).

“Det kommer ungefär 300 idéer, team av studenter och forskare, med idéer till startups varje år. Av dem är det 30-40 bolag som bildas genom vår process på KTH Innovation”, säger Lisa Ericsson till Di Digital. 

Lisa Ericsson har inte bara grundat skolans innovationshubb, KTH Innovation, där hon är avdelningschef. Hon har även anställt teamet som jobbar där i dag och är VD för investeringsbolaget KTH Holdings AB.

KTH Innovation har uppdraget att stödja studenter, forskare och anställda i tidiga skeden av innovationsutveckling. Mot slutfasen av processen av en genomarbetad idé, kan bolaget KTH Holding gå in med ett investeringserbjudande. Bolaget gör fyra till sex nyinvesteringar per år och ungefär lika många följdinvesteringar. 

Några av bolagen som växt fram på avdelningen är Greenely, Digiexam och Manomotion. 

”Vi ser att det finns ett stort behov av att göra tidiga investeringar i tekniktunga affärsidéer. Tyvärr måste KTH Holding AB, som statligt riskkapital, agera mycket mer selektivt än vi önskar gällande dessa investeringar. Staten har inte kapitaliserat upp bolaget i förhållande till det uppdrag vi har och med ökad kapitalbas skulle vi kunna tillse att fler teknikintensiva bolag sprungna ur akademin blir investeringsbara bolag med stor tillväxt potential”, säger Lisa Ericsson. 

Läs även: SBAB köper mobiltjänst av KTH-bolag 

Från början är Lisa Ericsson ekonom. Våren år 2000 anställdes hon av McKinsey med uppdraget att ”knoppa av” affärsplantävlingen Venture Cup. Det följdes av att hon blev regionchef inom företaget fram till 2002 när hon, 28 år gammal, fick förfrågan om att börja på KTH. Under åren 2002 till 2007 arbetade hon med olika samverkans initiativ, så som Stings etablering på KTH, samt med att bereda väg för starten av KTH Innovation, som fick sitt födelsedatum 2007. 

Under de senaste åren har antalet internationella studenter och forskare ökat markant. Enligt Lisa Ericsson säger många av studenterna att de vill komma till KTH just för att det verkar så häftigt med den startupmiljö som finns här.  

Lisa Ericsson skiner av entusiasm och stolthet. 

“Vårt jobb är att se till att det startas många bra och bärkraftiga bolag och vi har lyckats skapa en uppåtgående spiral. Har man många enhörningar så föder de varandra vilket också attraherar studenter, forskare och företag från hela världen”, säger hon.  

Lisa Ericsson berättar att innovation är en viktig del i varför många väljer att plugga på KTH. Och då är det också rätt typ av människor som kommer hit och möts. 

Läs även: Guide: 13 platser i Stockholm en "techturist" inte får missa 

“Många förebilder kommer härifrån, det finns kapital och det finns personer med erfarenhet. Det finns också flera universitet i Stockholm som bjuder in till den här möjligheten. Hade det inte funnits starka institutioner här hade det inte varit lika lätt för regionen att blomstra så pass mycket”, fortsätter hon. 

KTH har många internationella besökare och samarbetar gärna med industrin, både jättar som ABB och Ericsson och mindre bolag. 

Lisa Ericsson beskriver sig själv som en person som har lättare att se utmaningar och möjligheter istället för svårigheter. Hennes jobb ger henne energi. 

"Jag hade turen att hamna på det allra mest intressanta stället i Sverige redan från början och då blir det väldigt svårt att flytta på sig! Det är oerhört intressant och roligt och svårt att slita sig och jag är jättestolt över teamet som har guidat så många studenter och forskare från idé till verksamhet", säger Lisa Ericsson.

Även i den hajpade startup–världen finns det utmaningar Lisa Ericsson vill ta sig an. 

"Det finns självklart fortfarande utmaningar inom hela startup-sfären. En av sakerna vi jobbar aktivt med är jämställdhet och de senaste två åren har antalet kvinnor inom verksamheten ökat med 70 procent. Men det finns fortfarande mycket mer att utveckla, så jag är inte klar än", säger Lisa Ericsson. 

Läs även: Svenskt guldläge – så blir vi bäst på innovation 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera