Hoppa till innehållet

Hon är stjärnan bakom Sveriges hemligaste spelsuccé

Redan innan det har lanserats har hennes VR-spel mottagit pris för bästa spel. Spelskaparen Jenny Nordenborg har bjudits in för att pitcha för Google och tvingas mota bort internationella investerare.

Jenny Nordenborg är vd för Neat Corporation som gör VR-spelet Budget Cuts.
Jenny Nordenborg är vd för Neat Corporation som gör VR-spelet Budget Cuts.

Jenny Nordenborg började jobba med spel när hon var 19 år. Tio år senare är hon vd för spelstudion Neat Corporation (NTL) och lägger de sista pusselbitarna för spionspelet Budget Cuts. VR-spelet – som ännu bara har släppts som en demo – har hittills laddats ned fler än 73 000 gånger.

”Det var under GDC 2015 som vi fick vi testa Vive och då kände vi bara ’wow, vi måste göra något för det här’. Sen har det bara rullat på”, säger Jenny Nordenborg när Di Digital träffar henne.

Det roliga med VR är att man blir så barnsligt glad som man kanske inte är med andra spel.

Budget Cuts, som har hyllats i speltidningar och av mängder av spelare, fick motta priset för bästa spel på VR- och AR-mässan Vision Summit i Los Angeles i februari. Det hände innan spelet hade lanserats. Jenny Nordenborg tror att mycket av uppmärksamheten runt spelet har att göra med den tidiga utmärkelsen.

”Vi har utvecklat för hårdvaran från grunden på ett helt annat sätt än vad andra har gjort. Det är många som har tänkt ’Det här spelet vore coolt att göra i VR’, medan vi istället tänkte ’Vad är coolt i VR?’”

Foto:

I Budget Cuts är spelaren en spion.

Jenny Nordenborg har arbetat med spel hela sitt vuxna liv. Innan hon grundade Neat Corporation tillsammans med Joachim Holmér (NTL) hade hon bland annat arbetat som utvecklare av indiespelet Flowstorm. Hon är även en av den nystartade spelstudion Svrvives (NTL) rådgivare.

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det

Även om Jenny Nordenborg har lång erfarenhet av att göra dataspel ser hon en enorm skillnad mellan det och att göra spel för VR.

”Man har fått slänga ut allt man kan och börja om från början. Det roliga med VR är att man blir så barnsligt glad som man kanske inte är med andra spel. Vi vill fånga det här barnsliga, roliga och den skräckblandade förtjusningen och det tror jag att vi har gjort”, säger hon.

Budget Cuts, som kommer kunna spelas på HTC:s VR-plattform Vive, är ett spionspel där man får utföra uppdrag på olika platser. Jenny Nordenborg vill inte berätta i detalj vad det färdiga spelet, som släpps senare i år, innehåller.

”I själva demon går det ut på att spelaren hittar sin jobbansökan och anställer sig själv som spion på företaget”, säger hon.

gbp7xX9QPOc

Budget Cuts utsågs till bästa spel på Vision Summit 2016.

Förväntningarna på Budget Cuts har öppnat flera dörrar för grundarna. På måndagen ska Jenny Nordenborg medverka på scen på Sthlm Tech Fest för att prata om virtuell verklighet. Sedan bär det av till Googles huvudkontor i Kalifornien, dit hon har fått en inbjudan för att presentera sitt bolag.

Vi vill fånga det barnsliga, roliga och den skräckblandade förtjusningen och det tror jag att vi har gjort.

Jenny Nordenborg vill inte säga om bolaget även har tagit in externt kapital, men uppger att hon har fått flera erbjudanden från internationella investerare.

”Det är många som vill ge oss pengar. Men i många fall har vi kunnat hitta andra sätt att   samarbeta. Ett exempel är japaner som har velat investera i företaget, men som istället kan visa oss den japanska marknaden och hur den funkar.” 


Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Foto: Jesper Frisk

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera