Di Digital korar Jessica Schultz till Sveriges mäktigaste kvinnliga VC-partner. Detta efter en genomgång av de 22 mest tongivande kvinnliga partners som investerar i startupbolag.
Utnämningen sker i hård konkurrens med profiler som Kerstin Cooley, Sophia Bendz, Susanne Najafi, Sara Wimmercranz och Linda Höglund.
En viktig orsak till Jessica Schultz placering är att hon själv är entreprenör i botten och har sålt ett framgångsrikt bolag. Den resan började 2011 då hon flyttade till Berlin och startade matkassebolaget Hellofresh tillsammans med två vänner. Bolaget har växt i raketfart och är i dag värderat till runt 15 miljarder kronor på Frankfurtbörsen.
”När jag var på Hellofresh och vi skulle ta in kapital träffade vi nästan uteslutande manliga VC-investerare”, minns hon.
Efter några år i Tyskland flyttade hon hem till Sverige, och blev snabbt upplockad av Northzone.
”Min plan var inte att bli en VC-investerare, men det är verkligen världens roligaste jobb”, säger hon.
Jessica Schultz blev Northzones första kvinnliga partner i investerarteamet 2016. VC-bolaget är, ur många aspekter, det största och tyngsta i den svenska techsektorn med investeringar som Spotify och Izettle på meritlistan.
Under sina år på Northzone har Jessica Schultz fokuserat mycket på bolag som tar nya grepp inom e-handel. I hennes portfölj finns bland andra framgångssagorna Klarna, Matsmart och Na-kd.
Jag hoppas att vi snart inte kommer att behöva definieras som kvinnliga investerare, utan bara investerare.
Sedan hon tog steget har även Marta Sjögren blivit partner på Northzone.
”Jag har faktiskt sett en stor förändring under de senaste fem åren, men det går alldeles för långsamt. Vi har nu fler kvinnliga partners, och jag ser också fler duktiga kvinnor som startar VC-fonder eller börjar ängelinvestera”, säger hon.
I den egna portföljen har 40 procent av bolagen kvinnliga grundare.
Vad finns det för fördelar med fler kvinnliga partners?
”Kvinnor utgör hälften av befolkningen. Om endast män rekryteras blir bara 50 procent av talangpoolen tillgänglig. Med ett homogent team är det svårt att förstå hur man når kvinnor som konsumenter. Man kan även fastna i fördomar.”
Vad skulle behöva göras för att öka takten?
”Att nå partnernivå i en VC-firma tar ofta tid. Det gäller att tänka aktivt på hur man rekryterar – och befordrar – och inte använda sig av gamla vanliga nätverk. Många klagar på att de inte kan hitta kvinnor, men då letar de inte tillräckligt väl eller på fel ställen.”
Jessica Schultz tror att det kommer ta tid att förändra, och hoppas att diskussionen kring jämställdhet också öppnar upp för en större diskussion kring mångfald som inte bara berör kön.
”I slutändan vill jag att de bästa personerna får en chans att lyckas, som entreprenörer eller investerare. Jag hoppas att vi snart inte kommer att behöva definieras som kvinnliga investerare, utan bara investerare”, säger hon.
Läs fler texter från Di Digitals kartläggning:
Snabb ökning av andelen kvinnliga partners i riskkapitalbolag
Bankprofilen Lena Apler: ”Kvinnliga VC-partners kan göra en jätteskillnad”