Hoppa till innehållet

Hon är Sveriges mäktigaste kvinnliga riskkapitalist

Jessica Schultz är Sveriges mäktigaste kvinnliga riskkapitalpartner, enligt Di Digitals redaktion. ”Min plan var inte att bli en VC-investerare”, säger hon.

Jessica Schultz klev in som första kvinnliga partner på Northzone 2016.
Jessica Schultz klev in som första kvinnliga partner på Northzone 2016.Foto: Amanda Lindgren

Di Digital korar Jessica Schultz till Sveriges mäktigaste kvinnliga VC-partner. Detta efter en genomgång av de 22 mest tongivande kvinnliga partners som investerar i startupbolag. 

Utnämningen sker i hård konkurrens med profiler som Kerstin Cooley, Sophia Bendz, Susanne Najafi, Sara Wimmercranz och Linda Höglund. 

En viktig orsak till Jessica Schultz placering är att hon själv är entreprenör i botten och har sålt ett framgångsrikt bolag. Den resan började 2011 då hon flyttade till Berlin och startade matkassebolaget Hellofresh tillsammans med två vänner. Bolaget har växt i raketfart och är i dag värderat till runt 15 miljarder kronor på Frankfurtbörsen.

”När jag var på Hellofresh och vi skulle ta in kapital träffade vi nästan uteslutande manliga VC-investerare”, minns hon.

Efter några år i Tyskland flyttade hon hem till Sverige, och blev snabbt upplockad av Northzone. 

”Min plan var inte att bli en VC-investerare, men det är verkligen världens roligaste jobb”, säger hon.

Jessica Schultz blev Northzones första kvinnliga partner i investerarteamet 2016. VC-bolaget är, ur många aspekter, det största och tyngsta i den svenska techsektorn med investeringar som Spotify och Izettle på meritlistan.

Under sina år på Northzone har Jessica Schultz fokuserat mycket på bolag som tar nya grepp inom e-handel. I hennes portfölj finns bland andra framgångssagorna Klarna, Matsmart och Na-kd.

Jag hoppas att vi snart inte kommer att behöva definieras som kvinnliga investerare, utan bara investerare.

Sedan hon tog steget har även Marta Sjögren blivit partner på Northzone.

”Jag har faktiskt sett en stor förändring under de senaste fem åren, men det går alldeles för långsamt. Vi har nu fler kvinnliga partners, och jag ser också fler duktiga kvinnor som startar VC-fonder eller börjar ängelinvestera”, säger hon.

I den egna portföljen har 40 procent av bolagen kvinnliga grundare. 

Vad finns det för fördelar med fler kvinnliga partners?

”Kvinnor utgör hälften av befolkningen. Om endast män rekryteras blir bara 50 procent av talangpoolen tillgänglig. Med ett homogent team är det svårt att förstå hur man når kvinnor som konsumenter. Man kan även fastna i fördomar.”

Vad skulle behöva göras för att öka takten?

”Att nå partnernivå i en VC-firma tar ofta tid. Det gäller att tänka aktivt på hur man rekryterar – och befordrar – och inte använda sig av gamla vanliga nätverk. Många klagar på att de inte kan hitta kvinnor, men då letar de inte tillräckligt väl eller på fel ställen.” 

Jessica Schultz tror att det kommer ta tid att förändra, och hoppas att diskussionen kring jämställdhet också öppnar upp för en större diskussion kring mångfald som inte bara berör kön.

”I slutändan vill jag att de bästa personerna får en chans att lyckas, som entreprenörer eller investerare. Jag hoppas att vi snart inte kommer att behöva definieras som kvinnliga investerare, utan bara investerare”, säger hon.

Läs fler texter från Di Digitals kartläggning: 

Snabb ökning av andelen kvinnliga partners i riskkapitalbolag 

Bankprofilen Lena Apler: ”Kvinnliga VC-partners kan göra en jätteskillnad” 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera