Hoppa till innehållet

Hon blir Creandums första kvinnliga partner: ”Det är aldrig för tidigt att prata med oss”

Creandum rekryterar Sabina Wizander, som senast har jobbat som strategichef på Kry, och Gemma Bloemen, tidigare på bland annat Uber. Därmed får riskkapitalbolaget in sin första kvinna som partner.

Sabina Wizander blir ny partner på Creandum och Gemma Bloemen börjar som principal i investeringsteamet.
Sabina Wizander blir ny partner på Creandum och Gemma Bloemen börjar som principal i investeringsteamet.Foto: Johan Knobe

Det svenska riskkapitalbolaget Creandum har anställt två nya personer till sitt investeringsteam. Dels Gemma Bloemen, som får titeln principal och kommer ha sin bas i London där riskkapitalbolaget har ett av sina kontor. Hon jobbar just nu som operativ chef på den brittiska vårdhemstjänsten Elder och har tidigare haft en chefsroll på Uber.

Och dels Sabina Wizander, med en bakgrund som managementkonsult på Mckinsey i San Francisco, som investment manager på Creandum och senast som strategichef på Kry. Nu går hon tillbaka till riskkapitalbolaget – den här gången som partner med sin bas i Stockholm.

Sabina Wizander var anställd nummer 19 på Kry, där hon först började jobba som representant för Creandum. Det var 2017 och hon var delaktig i arbetet med en såddrunda i vårdbolaget tillsammans med Creandums partner Fredrik Cassel.

”Jag och grundarna på Kry, Johannes Schildt och Fredrik Jung Abbou, kom bra överens. Mitt intresse för hur de ville förändra vårdbranschen växte och när vi började jobba mer ihop sa de till slut att ’ska du inte göra det här på heltid i stället’”, säger Sabina Wizander.

I dag har Kry 600 anställda, och 6 000 om man räknar med de läkare som är knutna till tjänsten, och hon känner att det är läge att gå vidare.

”Jag har alltid älskat att jobba på Kry, men nu har vi kommit till att vi avslutar startupfasen. Bolaget är långtifrån färdigbyggt, men har ändå gått från att vara litet till stort. Från en såddrunda till senast en D-runda”, säger Sabina Wizander.

”Jag skulle kunna vara med och ha kul i nästa fas också, men mitt största värde för Kry har nog varit under den jättesnabba och samtidigt kaosiga startupresan”, fortsätter hon.

Läs också: Krys vd efter jätteaffären: ”Andra länder är avundsjuka på Sverige”

När hon började undersöka vad hon skulle göra härnäst tog hon kontakt med sin gamla kollega Fredrik Cassel. De har hållit kontakt under åren, också för att Creandum är investerare i Kry och att han sitter i styrelsen som Sabina Wizander har jobbat nära.

”Jag var nästan säker på att jag skulle göra en till operationell resa i en startup med 10-20 personer. Jag ville ha nytta av det jag har lärt mig på Kry av både framgångar och misstag”, säger hon.

Fredrik Cassel höll med, men frågade om hon kanske kunde tänka sig att vara behjälplig med inte bara en, utan flera startups.

”Det ska bli spännande att ta del av den resan som Creandum har gjort medan jag har gjort Kry-resan. Jag kommer tillbaka till en firma som är större, har en starkare portfölj och ett varumärke i Europa som är mycket större än för fem år sedan”, säger Sabina Wizander.

Hon blir Creandums sjunde partner och den första som är kvinna. Di Digitals granskning av partnerleden på Sveriges ledande riskkapitalbolag i december i fjol visar att knappt 21 procent av partners är kvinnor. Samtidigt är det en betydande ökning från fyra-fem år tillbaka och på andra positioner i investeringsteamen är i dag i princip hälften kvinnor.

Läs mer: Stor granskning: Så närmar sig kvinnorna makten inom riskkapitalet

”Om man ska se det positivt så är riskkapitalbranschen väldigt medveten om problemet och det är under förändring. Men jämställdheten tar tid, för det tar tid att bli partner och traditionellt har de inte rekryterats externt”, säger Sabina Wizander.

På Creandum är det partnern Carl Fritjofsson som är en stark röst kring jämställdhet, både för det egna bolaget och bland de man investerar i.

”Det är viktigt för mig att det här inte är en fråga som hamnar på den kvinnliga partnern och jämställdhet ska inte drivas av kvinnor i techforum för kvinnor. Det är något hela firman ska driva som en strategiskt viktig fråga”, säger Sabina Wizander.

Vilka branscher kommer du att rikta in dig på som partner på Creandum?
”Vi har inte delat upp områden på personer på Creandum, men jag skulle ändå gissa att det blir en del healthtech för mig med tanke på min bakgrund. Sedan hoppas jag också att det kommer en rad bolag som jobbar med klimatlösningar och att de ska utvecklas på samma sätt som healthtech har gjort.”

Vad vill du säga till de entreprenörer som vill komma i kontakt med er?
”Mejla eller ring. Det är aldrig för tidigt att prata med oss om man ska bygga bolag. Vi är aktiva med att ta kontakt med bolag, men vill du ha kontakt med oss så sitt inte och vänta.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera