Hoppa till innehållet

Hon blir partner i europeisk jättefond

Den svenska affärsängeln Louise Samet blir en av fyra partners i Blossom Capital, som nu har stängt sin första fond.

Louise Samet (till vänster) blir partner i det nystartade riskkapitalbolaget Blossom Capital, som den tidigare Index Ventures-investeraren Ophelia Brown har dragit igång i London.
Louise Samet (till vänster) blir partner i det nystartade riskkapitalbolaget Blossom Capital, som den tidigare Index Ventures-investeraren Ophelia Brown har dragit igång i London.

Londonbaserade Blossom Capital har jobbat under radarn sedan ett år tillbaka. Nu lyfter grundaren Ophelia Brown, tidigare investerare på Index Ventures och Local Globe, på huven i samband med att riskkapitalbolaget stänger sin första fond på 85 miljoner dollar, motsvarande nära 800 miljoner kronor. Med den kommer Blossom Capital att leda investeringar i A-rundor i europeiska bolag.

Ophelia Brown startade Blossom Capital tillsammans med Imran Ghory, som höll i datadrivna investeringar på Index Ventures och innan dess var ansvarig för data på fintech-tjänsten Market Invoice. Och Mike Hudack, som tills nyligen var teknisk chef för matleveranstjänsten Deliveroo och tidigare jobbade som produktchef på Facebook i London och Menlo Park.

Vi är nummer två i Sverige, efter Silicon Valley, när det gäller antal enhörningsbolag per capita.

Det senaste tillskottet till teamet är den svenska affärsängeln Louise Samet, som var tidigt anställd på Klarna och efter sex år där jobbade med att driva stiftelsen Norrskens investeringsverksamhet. Hon bodde även i Silicon Valley några år, men kommer att vara baserad i Stockholm.

”Fonden är stor, speciellt för att vara en förstagångsfond, och det är dessutom helt unikt att som kvinnlig riskkapitalist resa så mycket pengar så snabbt”, menar Louise Samet.

”Anledningen till att jag hoppade på är för att jag vill jobba på ett riskkapitalbolag som rör sig lika snabbt som bolagen vi investerar i”, fortsätter hon.

Louise Samet har själv gjort ett tiotal investeringar som affärsängel, bland annat i fintech-bolaget Anyfin och femtech-bolaget Grace Health. Hon kommer att vara ansvarig för Blossom Capitals investeringar i Sverige och Norden.

Läs också: Tunga namn investerar i kvinnohälsa

”Vi är nummer två i Sverige, efter Silicon Valley, när det gäller antal enhörningsbolag per capita. Jag tror att vi har börjat få se den nya vågen av entreprenörer som kommer ut från Klarna och Spotify och börjar utveckla sina egna idéer”, säger Louise Samet.

Hon blev introducerad till Ophelia Brown genom gamla Klarna-kollegor och de märkte snabbt att de hade mycket att prata om. 

”Det är inte många investerare i Europa som har haft möjlighet att spendera tid i Silicon Valley och samtidigt har sina rötter i Europa. Och det är inte varje dag man träffar någon som delar samma värderingar, vilket var helt uppenbart med Louise”, säger Ophelia Brown.

Hon säger att alla fyra partners kommer att jobba tillsammans med bolagen de investerar i, för att grundarteamen ska få ta del av både deras tekniska och finansiella kunskaper. 

Planen är att Blossom Capital ska leda 4-5 investeringar per år, på mellan 5 och 10 miljoner dollar vardera. Tanken är att, med hjälp av data, även investera i  bolag utanför hubbar som London, Paris, Berlin, Amsterdam och Stockholm.

Riskkapitalbolaget har redan lagt in pengar i fyra startupbolag – till exempel resetjänsten Duffel och cybersäkerhetsföretaget Sqreen.

Investerarna i Blossom Capitals fond är bland annat institutionella aktörer som pensionsfonder och fondförvaltare, men också entreprenörer som dansken Mikkel Svane, som har grundat kundservicetjänsten Zendesk, och tradingappen Robinhoods grundare Vladimir Tenev. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera