Hoppa till innehållet

Hon började med apotekens e-satsningar – nu driver hon nätapoteket Meds

Joanna Elmes är en av grundarna till nätapoteket Meds. Med kontoret dörr i dörr med lagret i Västbergas industriområde kraftsamlar de för att bli störst i Sverige.

Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, visar upp bolagets lager i Västbergas industriområde.
Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, visar upp bolagets lager i Västbergas industriområde.Foto: Jonas Eng

Startupbolaget Meds (NTL) är ett av de senaste tillskotten bland Sveriges nätapotek. Planen är att utmana apoteksjättarna och konkurrenten Apotea med snabba gratisleveranser och med fokus på mobilen. 

Precis som Apotea (NTL) har Meds ett litet kontor i centrala Stockholm, men det är inte där arbetet utförs. I en stor lagerlokal i Västbergas industriområde hittar man bolagets drygt 30 anställda. 

Tillsammans med vd:n Björn Thorngren och teknikchefen Adham Shawwaf står Joanna Elmes som grundare för Meds. Affärsidén kom ursprungligen från Björn Thorngren som hörde av sig till Joanna Elmes när hon under en kort tid arbetade som e-handelskonsult på Accenture. 

”Jag hade gått i de banorna tidigare. Jag hade kämpat ganska hårt för de stora jättarna men det gick ganska trögt. Nu såg jag en chans att få göra det på mitt sätt. Jag hade ett krav och det var att få med mig Adham”, säger hon.

Läs även: Ingen växtvärk för Apotea – siktar på två miljarder i intäkter 

Joanna Elmes är i grunden farmaceut, vilket hon bestämde sig för att bli när hon för flera år sedan satt på balkongen och läste tidningsannonserna. Efter att hon var klar med studierna blev hon anställd på Apoteket AB där hon direkt blev inblandad i bolagets e-handelssatsning 2006. 

”Vi var ett gäng farmaceuter som blev inslängda i ett rum och fick starta våra egna processer för att godkänna de ordrar som kom in via e-handeln. Där var jag i cirka sex år så det fick jag väldigt bra erfarenheter av”, säger hon.   

Hon lämnade Apoteket efter att hon fick nys om att det numera Ica-ägda Apotek Hjärtat skulle dra igång sin egen e-handelssatsning. Med den erfarenhet hon hade fått hos Apoteket AB fick hon direkt ett erbjudande hos konkurrenten. Men även där var e-handelsatsningen något som gjordes avskilt från den övriga verksamheten.  

”Vi fick knappt sitta på samma våningsplan som de andra utan fick ett eget litet rum för e-handel och byggde upp det från scratch. Där fick jag lära mig allt om e-handel”, berättar Joanna Elmes.

Det var också där hon träffade sin medgrundare Adham Shawwaf.  

”Man kan ha jättemånga idéer men allt handlar om att kunna bygga och ha ett bra it-stöd för att vara snabbfotade. Adham kan allt om e-handel, kunde koda själv och hade kontakter till att få tag på utvecklare inhouse”, säger hon. 

Från Meds kontor leder en dörr in till den rymliga lagerlokalen där Håkan Hellström spelas på hög volym. Lagret påminner mycket om andra lager men är ljusare och har en kemisk doft efter den senaste städningen.

Isabella Rydén, är medarbetare på Meds lager, från vilket 1000 paket skickas ut under en bra dag.
Isabella Rydén, är medarbetare på Meds lager, från vilket 1000 paket skickas ut under en bra dag.Foto: Jonas Eng

På ena kortsidan finns ett antal datorer och bord där orderbeställningarna droppar in och ett antal anställda som idogt hämtar varor, paketerar och tejpar. På andra kortsidan står ett pingisbord och mitt på golvet ligger en övergiven skateboard. Startupkultur, lager och mediciner, allt i ett. 

”Här inne finns allt förutom de narkotikaklassade medicinerna. Det rummet har bara farmaceuterna tillgång till”, säger Joanna Elmes när hon visar oss runt. 

Och det är verkligen inte bara typiska apoteksprodukter som solkrämer, mediciner och vitaminer som ligger i de otaliga raderna av pappkartonger på ställningarna. Det är även godis, badbyxor för småbarn, hälsotillskott, barnmat och en massa andra produkter som går att beställa inom lika kort tid som en receptbelagd medicin.

”Att erbjuda kostnadsfria hemleveranser är alltmer förväntat men det vi främst konkurrerar med är vår snabbhet. I Storstockholm levererar vi nu inom 1-2 timmar från ordergodkännande”, säger hon. 

I nätapoteket Meds lager i Västberga industriområde finns över 6000 produkter i dag. Under året hoppas man kunna dubblera den siffran.
I nätapoteket Meds lager i Västberga industriområde finns över 6000 produkter i dag. Under året hoppas man kunna dubblera den siffran.Foto: Jonas Eng

Genom att ha kontoret i Västberga har de anställda både närhet till själva verksamheten i lagret men även till de stora logistikcentrena. Genom att konkurrensutsätta leverantörerna med uppstickare som Budbee men även de större logistikbolagen kan de hålla nere kostnaderna för leveranser, uppger Joanna Elmes.

Med tanke på att Meds har gratis utkörning är det en viktig komponent. Men Meds grundare ser istället viktigare satsningar som en kundtjänst som är öppen till klockan 22 och det kommande erbjudandet av helgleveranser. 

Trots att Sverige nu har ett antal nätapotek och att alla de stora apotekskedjorna nu har en e-handel står konsumtionen via nätet endast för en bråkdel av marknaden. 

”Jag började jobba med e-handel 2006 och fortfarande har vi bara 7 procent av marknaden online. Det är helt otroligt om man jämför med andra marknader. Det tror jag beror på komplexiteten att få in recepthanteringen i hela processen”, säger hon. 

Meds, som grundades 2017, tog i våras in 44 miljoner kronor i riskkapital av en rad affärsänglar, däribland Insplanets grundare Richard Båge, Tradedoublers Felix Hagnö, Michael Storåkers samt Leovegas grundare Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.

”Om vi ska nå målet att bli störst inom fem år så kommer det att krävas kapital. Men som det ser ut i dag så klarar vi oss på det vi har”, säger Joanna Elmes. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera