Startupbolaget Meds (NTL) är ett av de senaste tillskotten bland Sveriges nätapotek. Planen är att utmana apoteksjättarna och konkurrenten Apotea med snabba gratisleveranser och med fokus på mobilen.
Precis som Apotea (NTL) har Meds ett litet kontor i centrala Stockholm, men det är inte där arbetet utförs. I en stor lagerlokal i Västbergas industriområde hittar man bolagets drygt 30 anställda.
Tillsammans med vd:n Björn Thorngren och teknikchefen Adham Shawwaf står Joanna Elmes som grundare för Meds. Affärsidén kom ursprungligen från Björn Thorngren som hörde av sig till Joanna Elmes när hon under en kort tid arbetade som e-handelskonsult på Accenture.
”Jag hade gått i de banorna tidigare. Jag hade kämpat ganska hårt för de stora jättarna men det gick ganska trögt. Nu såg jag en chans att få göra det på mitt sätt. Jag hade ett krav och det var att få med mig Adham”, säger hon.
Läs även: Ingen växtvärk för Apotea – siktar på två miljarder i intäkter
Joanna Elmes är i grunden farmaceut, vilket hon bestämde sig för att bli när hon för flera år sedan satt på balkongen och läste tidningsannonserna. Efter att hon var klar med studierna blev hon anställd på Apoteket AB där hon direkt blev inblandad i bolagets e-handelssatsning 2006.
”Vi var ett gäng farmaceuter som blev inslängda i ett rum och fick starta våra egna processer för att godkänna de ordrar som kom in via e-handeln. Där var jag i cirka sex år så det fick jag väldigt bra erfarenheter av”, säger hon.
Hon lämnade Apoteket efter att hon fick nys om att det numera Ica-ägda Apotek Hjärtat skulle dra igång sin egen e-handelssatsning. Med den erfarenhet hon hade fått hos Apoteket AB fick hon direkt ett erbjudande hos konkurrenten. Men även där var e-handelsatsningen något som gjordes avskilt från den övriga verksamheten.
”Vi fick knappt sitta på samma våningsplan som de andra utan fick ett eget litet rum för e-handel och byggde upp det från scratch. Där fick jag lära mig allt om e-handel”, berättar Joanna Elmes.
Det var också där hon träffade sin medgrundare Adham Shawwaf.
”Man kan ha jättemånga idéer men allt handlar om att kunna bygga och ha ett bra it-stöd för att vara snabbfotade. Adham kan allt om e-handel, kunde koda själv och hade kontakter till att få tag på utvecklare inhouse”, säger hon.
Från Meds kontor leder en dörr in till den rymliga lagerlokalen där Håkan Hellström spelas på hög volym. Lagret påminner mycket om andra lager men är ljusare och har en kemisk doft efter den senaste städningen.
På ena kortsidan finns ett antal datorer och bord där orderbeställningarna droppar in och ett antal anställda som idogt hämtar varor, paketerar och tejpar. På andra kortsidan står ett pingisbord och mitt på golvet ligger en övergiven skateboard. Startupkultur, lager och mediciner, allt i ett.
”Här inne finns allt förutom de narkotikaklassade medicinerna. Det rummet har bara farmaceuterna tillgång till”, säger Joanna Elmes när hon visar oss runt.
Och det är verkligen inte bara typiska apoteksprodukter som solkrämer, mediciner och vitaminer som ligger i de otaliga raderna av pappkartonger på ställningarna. Det är även godis, badbyxor för småbarn, hälsotillskott, barnmat och en massa andra produkter som går att beställa inom lika kort tid som en receptbelagd medicin.
”Att erbjuda kostnadsfria hemleveranser är alltmer förväntat men det vi främst konkurrerar med är vår snabbhet. I Storstockholm levererar vi nu inom 1-2 timmar från ordergodkännande”, säger hon.
Genom att ha kontoret i Västberga har de anställda både närhet till själva verksamheten i lagret men även till de stora logistikcentrena. Genom att konkurrensutsätta leverantörerna med uppstickare som Budbee men även de större logistikbolagen kan de hålla nere kostnaderna för leveranser, uppger Joanna Elmes.
Med tanke på att Meds har gratis utkörning är det en viktig komponent. Men Meds grundare ser istället viktigare satsningar som en kundtjänst som är öppen till klockan 22 och det kommande erbjudandet av helgleveranser.
Trots att Sverige nu har ett antal nätapotek och att alla de stora apotekskedjorna nu har en e-handel står konsumtionen via nätet endast för en bråkdel av marknaden.
”Jag började jobba med e-handel 2006 och fortfarande har vi bara 7 procent av marknaden online. Det är helt otroligt om man jämför med andra marknader. Det tror jag beror på komplexiteten att få in recepthanteringen i hela processen”, säger hon.
Meds, som grundades 2017, tog i våras in 44 miljoner kronor i riskkapital av en rad affärsänglar, däribland Insplanets grundare Richard Båge, Tradedoublers Felix Hagnö, Michael Storåkers samt Leovegas grundare Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.
”Om vi ska nå målet att bli störst inom fem år så kommer det att krävas kapital. Men som det ser ut i dag så klarar vi oss på det vi har”, säger Joanna Elmes.