Hoppa till innehållet

Hon börjar med Airbnb för camping: ”Många semestrar hemma i sommar”

Bokningssajten Hollistay utökar tjänsten och blir ett ”Airbnb för camping”.
”Vi blir först i Europa med denna typ av tjänst”, säger grundaren Malin Mellstrand.

Malin Mellstrand, medgrundare marknadsansvarig av Hollistay.
Malin Mellstrand, medgrundare marknadsansvarig av Hollistay.

Förra året lanserade paret Malin och Lars Mellstrand bokningssajten Hollistay, ett slags Booking.com för Nordens 2400 campingplatser. Nu utvecklar de erbjudandet till att även bli ett slags Airbnb för camping där användarna kan hyra av varandra.

”Vi samlar alla campinggäster på ett och samma ställe och hjälper campingägare och privata uthyrare att nå en bredare målgrupp. Campinggästerna kan hitta och erbjudas alternativa boenden och slipper leta på olika plattformar, säger Malin Mellstrand, medgrundare marknadsansvarig av Hollistay med bas i Falun.

Omvandlingen innebär att även aktörer inom andra delar av turistnäringen, såsom speciella utflyktsmål, evenemang, restauranger, golfbanor, vandrarhem och bed & breakfasts, kan använda Hollistays sajt för att hyra ut platser till campinggäster året runt. 

Husbilsförsäljningen har ökat och camping är hett.

Även privatpersoner med extra utrymme på sin gård kan hyra ut plats, så länge det finns tillgång till elektricitet. Uthyrarna uppmuntras även erbjuda mervärden som tillgång till toalett och dusch, latrintömning, tillgång till pool, möjlighet att träffa djur på gården, skjuts till olika områden, med mera. 

”Uthyrarna sätter själva priset, men vi märker att det tenderar att vara högre om det ligger nära havet eller en sjö, samt om det är stadsnära”, säger Malin Mellstrand.

Tjänsten omfattar alla möjliga boendeformer, såsom campingplatser, husbilar, campare, husvagn, tältare och stugboende. 

Malin Mellstrand säger sig märka av ett stort intresse, då många planerar att semestra hemma i Sverige på grund av corona-pandemin. 

”Husbilsförsäljningen har ökat och camping är hett. Campingplatserna fick många avbokningar under våren, men nu har det släppt. Många planerar ju att semestra hemma i sommar. Blir det varmt kommer många att åka”, säger hon.

Lars och Malin Mellstrand inför Hollistays lansering 2019.
Lars och Malin Mellstrand inför Hollistays lansering 2019.

Brasklappen är givetvis att Folkhälsomyndigheten fortfarande inte har förtydligat sina rekommendationer.  

”Alla väntar ju på vad Folkhälsomyndigheten ska säga om hur man får resa i sommar”, säger Malin Mellstrand. 

Vad tror ni händer?

”Vi tror att de kommer släppa lite på tvåtimmarsregeln. Men vi har anpassat systemet så man kan hitta alla campingmöjligheter inom 1-2 timmars bilväg från där man är. Det är en bra tjänst oavsett.”

Hollistays testlansering lockade totalt 350 bokningar under sommaren 2019, men bolaget tog då bara ut några procent i avgift för att täcka transaktionskostnaderna.

I år hoppas man börja få in lite riktig omsättning genom att ta ut en provision på 9-20 procent, beroende på lite olika faktorer. Något förenklat kan man säga att campingplatser och etablerade verksamheter betalar en lägre procentuell provision än privatpersoner.

Malin Mellstrand, och maken Lars Mellstrand som är vd för Hollistay, uppger att de hittills plöjt ner kring 4 miljoner kronor i tjänsten, och tagit in cirka 1,5 Mkr från affärsänglar i Stockholm. Man söker just nu kapital till en ny runda.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera