Annons

Hon driver techjättarnas svenska favoritbolag: ”Vi räknar med fortsatt tillväxt”

Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar.
Stina Ehrensvärd är medgrundare och vd för Yubico, som utvecklar en it-säkerhetslösning med hårdvarunycklar. Foto: Yubico
It-säkerhetsföretaget Yubico har pengar i kassan och cybersäkerhet har blivit ännu viktigare under coronakrisen när alla jobbar hemma. Bolagets försäljning i år ser än så länge bra ut, men medgrundaren och vd:n Stina Ehrensvärd säger att det är för tidigt att göra en prognos.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Stina Ehrensvärd tar samtalet på stående fot, medan hon går runt i en publik trädgård i Palo Alto där hon bor. Där ligger också Yubicos Silicon Valley-kontor och totalt har bolaget 265 anställda utspridda i sju länder.

”Även om det är en hel del kaos i världen just nu ger det här en möjlighet till något lärorikt och nytt. Naturen mår bra i alla fall”, säger Stina Ehrensvärd, som är medgrundare och vd för Yubico.

Hon säger att bolagets anställda snabbt har ställt om till hemmajobb i och med att de redan jobbade med varandra på distans mellan kontoren. Vissa team jobbar på lika bra hemma som innan, medan produktiviteten har gått ner något för andra.

I Kalifornien är bara samhällskritiska funktioner öppna sedan den 16 mars, då så kallad ”shelter in place” infördes. Det betyder att alla som kan jobba hemma ska göra det, men i och med att Yubico är i säkerhetsbranschen räknas bolaget som nödvändig affärsverksamhet.

”Vi har några personer i Palo Alto och i Stockholm som jobbar med hårdvara och logistik, och som är inne på kontoret”, säger Stina Ehrensvärd.

Yubicos hårdvarunycklar, som går under namnet Yubikeys, används av företag och privatpersoner för att säkert logga in på olika nättjänster och appar. Bolaget har fått en del akuta ordrar de senaste veckorna, medan andra kunder väntar med sina.

Vi kommer ofta in i nästa våg.

De flesta stora techjättarna står på kundlistan, och molntjänstbolagen har pengar i kassan och köper mer. Samtidigt ber mer traditionella kundgrupper om att få återkomma.

”Säkerhet är nummer ett för många. Andra säger att vi har mycket större problem att lösa just nu som att avskeda folk och lägga ner projekt”, säger Stina Ehrensvärd.

Hon menar också att de som inte är vana vid att jobba på distans använder många av de inbyggda säkerhetslösningarna i det första skedet:

”Vi kommer ofta in i nästa våg.”

Yubico har till exempel fått in den amerikanska energimyndigheten som kund, ett avtal som hon hoppas mycket på. 

Under intervjun säger dock Stina Ehrensvärd att hon aldrig, sedan hon startade Yubico 2007, har känt en större osäkerhet kring var bolaget kommer att landa i år. Att det skulle kunna bli ett tufft år på grund av coronautbrottet eller ett rekordår. 

Några dagar senare återkommer hon och har gått igenom försäljningen, både för de senaste dagarna och vad som ligger i planeringen för året:

”Det ser faktiskt ganska lovande ut, trots ordrar som har skjutits fram de sista veckorna. Med de senaste siffrorna jag har blir 2020 snarare ett helt okej eller ett riktigt bra år. Vi räknar med att fortsätta växa under året.”

Samtidigt ändrar det sig varje vecka just nu och är ingen idé att göra en prognos, tycker hon, men det pågående kvartalet ser bra ut.

Yubico har pengar kvar i kassan och inget behov av nytt riskkapital för tillfället. Det finns även ett lager med två miljoner Yubikeys, vilket Stina Ehrensvärd är glad för nu.

Senaste kapitalrundan var i augusti förra året, då man tog in 25 miljoner dollar – motsvarande runt 250 miljoner kronor i dagens penningvärde. 

Rundan leddes av det Kalifornien-baserade riskkapitalbolaget Meritech Capital Partners. Bland övriga investerare finns även det ansedda riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz och mjukvarujätten Salesforces grundare Marc Benioff. 

Läs mer: Svenska miljardbolaget tar in pengar – har fördubblat värdet på ett år

Stina Ehrensvärd är inte redo att dela med sig av hur det gick för bolaget i fjol. 2018 uppgick omsättningen till 379 miljoner kronor, en ökning med drygt 63 procent jämfört med 2017. För 2019 var siktet inställt på mellan 700 miljoner kronor och 1 miljard kronor. 

Yubico har varit lönsamt i sex år i rad, och i flera år har Stina Ehrensvärd fått uppmaningen av bolagets investerare att satsa på tillväxt och inte lönsamhet. 

Men under coronakrisen har ägarna ändrat uppfattning.

”Vi hade styrelsemöte i går och det var tydligt att vi står inför ett skifte. ’Stina, se till att vara kassaflödespositivt’, fick jag höra då”, säger hon.

Bolaget har växt med tio anställda i månaden det senaste året. Nu rekryterar man betydligt långsammare och gjorde sig även av med några säljare i april.

”Förra veckan tittade vi på hur vi ligger till och då fick några säljare gå, men den justeringen skulle vi ha gjort ändå och vi säger upp några personer varje år”, säger Stina Ehrensvärd.

Läs också: Svenska bolag ställer om i ett nedstängt Silicon Valley

Framöver kommer hon att hålla hårt i kassan och minska på kostnaderna. Inga anställda reser och konferenser där man brukar göra marknadsföring har ställts in.

”Vi hade planerat stora konferenser i vår med bland annat Microsoft, men nu har vi fått tänka om hur vi istället kan marknadsföra oss helt digitalt”.

Hon hoppas att fler företag ska förstå hur de kan spara pengar på att ha en bra säkerhetslösning. 

”Fråga Google, som har sparat över 50 miljoner dollar på vår lösning i bland annat supportkostnader”.

Yubicos största konkurrent är att inte ha någon ytterligare säkerhetslösning utöver användarnamn och lösenord, menar Stina Ehrensvärd. Att gå från det till en lösning med tvåfaktorsautentisering är en bra start.

I Sverige finns Bank-ID som Stina Ehrensvärd anser vara förhållandevis bra. Men det centrala banksystemet i USA fungerar inte på samma sätt och hon är stolt över att stå bakom en standard som skyddar mot phishing-attacker.

Läs även: Här är tio av Sveriges hetaste it-säkerhetsbolag

”Nu fungerar Yubikey med alla ledande plattformar. Även Apple har ett stöd för vår säkerhetsstandard sedan i december i fjol”, säger hon.

I vår var tanken att Yubico skulle lansera en ny Yubikey som kombinerar usb-c och nfc (near field communication, Di:s. anm.) för att fungera med alla mobiler och moderna datorer. 

Bolaget har största delen av sin produktion i Sverige och en mindre del i Kalifornien, men coronautbrottet har gett störningar i produktions- och logistiksystem över hela världen som försenat lanseringen. 

”Det är synd och vi har redan kunder som vill köpa den, som vi försöker hålla varma. Men vi räknar med att få upp produktionen till sommaren, säger Stina Ehrensvärd.

Hon beskriver läget som en båt på ett stormigt hav, men tror samtidigt att Yubico kan komma ut starkare på andra sidan.

”Det är ett stormigt hav, men tack och lov har jag en ganska stadig båt. Om det här hade hänt i början av förra året så hade vi inte så mycket i lager och samma stabila infrastruktur som nu”, säger hon.

Hon lägger också till att Yubico har donerat tusentals Yubikeys till organisationer, journalister och personer som jobbar för ett öppet internet, fri press och yttrandefrihet. Något som man fortsätter med under krisen för att bidra till en säkrare digital värld.

De som utför nätattacker ofta passar på när allt är förvirrat och folk inte är lika uppmärksamma. Det räcker med att en eller två nyckelpersoner blir hackade så kan man få stora problem.

”Mina två äldre syskon är läkare och jobbar med att skydda människor i den fysiska världen. Vi skyddar människor i den digitala världen”, säger Stina Ehrensvärd.

Lyssna på veckans avsnitt av Digitalpodden där Stina Ehrensvärd är med:

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer