Petter Stordalen är på strålande humör när Di Digital möter honom på terrassen till restaurang Tak, ovanpå de nya hotellen At Six och Hobo vid Brunkebergstorg i Stockholm. Det är premiärfest med röda mattor och kändisar på ingång och han har tusen saker i huvudet.
Ändå fotograferas han mer än gärna med sin senaste topprekrytering, Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels sedan 2016. Plötsligt är de uppe på bord, i en Let’s Dance-pose, mot bakgrund av Stockholms skyline som glittrar i sommarsolen.
Den digitala upplevelsen är lika viktig som den fysiska.
Det här är Petter Stordalen som vi är vana att se honom. Spektakulärt klädd vid en premiär av ännu ett glassigt superhotell. Lisa Farrar ser ut att passa in hon med. Men egentligen kommer hon från en helt annan värld, mer förknippad med pingisbord, laptops och Joltkola än med röda mattor och kändiskockar.
Petter Stordalen och Lisa Farrar poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.
Lisa Farrar har en lång bakgrund inom den digitala världen. Hon var bland annat vd för Mr Jet, resebyrån på nätet, i fem år. Senaste uppdraget var som Skandinavienchef på amerikanska rabattsajten Groupon, som lämnade Norden efter några tuffa år.
Hon rekryterades till rollen som digital chef, CDO, på Nordic Choice Hotels i början av 2016 och blev då även vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry med drygt 150 medarbetare.
Jag fattar inte till hundra procent vad Lisa gör.
”Många i den här branschen är så fokuserade på att investera i fysiska hotell att de glömmer den digitala upplevelsen. Men den är lika viktig som den fysiska!”, förklarar Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels.
Han hyllar Lisa Farrar samtidigt som han erkänner sig ha dålig koll på detaljerna.
”Jag fattar inte till hundra procent vad Lisa gör. Men hon fick mig att inse att man kan bygga en app som gör att gästerna helt kan skippa receptionen. Våra medarbetare får då mer tid att fokusera på personlig service”, säger han.
Lisa Farrar och Petter Stordalen.
Lisa Farrar nickar instämmande.
I år ska det bli möjligt att använda sin smartphone som nyckel.
”Det är en intressant utmaning. Receptionen har ju länge definierat hotellbranschens essens. Redan nu kan man som gäst sköta bokning, incheckning och utcheckning i mobilen. I år ska det bli möjligt att använda sin smartphone som nyckel på många av kedjans 192 hotell”, säger hon.
Men uppgiften är givetvis större än så. Nordic Choice Hotels består av tre hotellkedjor (Clarion, Comfort och Quality), åtskilliga spa, och en av Nordens största restaurangkedjor. Målet är att knyta ihop allt i en en så kallad ”sömlös gästresa”, som tar tillvara kundernas fullständiga upplevelse, från nyfiket surfande till utcheckning och utvärdering.
Vi har ökat försäljningen i egna kanaler med över 25 procent.
Kraven är höga, men uppbackningen är stor. Lisa Farrar minns ett avgörande ögonblick vid ett tidigt styrelsemöte.
”Jag presenterade mitt förslag för varför hotellkoncernen behövde investera 100 miljoner kronor i en ny digital plattform. Då tittade Petter upp från sin Ipad och frågade ”vad kan du göra om du får det dubbla”, säger hon.
Petter Stordalen bekräftar summan.
”Det får kosta en kvarts miljard, eller mer, på ett par års sikt”, säger han.
Nordic Choice Hotels får idag en relativt stor andel av sina bokningar genom hotellsajter som Booking.com, eller resesajter som Expedia, som äger Lisa Farrars förre arbetsgivare Mr Jet. Men man är nu i full färd med att göra den egna appen så pass bra att allt fler väljer att boka sin resa där direkt.
Röststyrning kommer bli stort.
”Vi tar tacksamt emot trafiken. Men vi vill att upplevelsen hos oss är såpass bra att din andra bokning sker direkt i vår plattform. Vi har redan ökat försäljningen i egna kanaler med över 25 procent sedan förra året”, säger Lisa Farrar.
Petter Stordalen och Lisa Farrar.
Eberry ansvarar idag för en omsättning på nästan 5 miljarder kronor och jobbar enligt Lisa Farrar som ett startupbolag. Vid sidan av den breda utvecklingen testar man en hel del lite vildare idéer. En av dem är röststyrning.
”Röststyrning kommer bli stort. I framtiden kommer man inte boka sina resor genom att knappa in information på en laptop”, slår hon fast.
För att laborera med detta har man hackat Amazons röststyrda, uppkopplade högtalare Echo, med den inbyggda AI-rösten Alexa. På ett rum på hotell Amaranten kan gästerna ställa frågor rakt ut i rummet av typen ”Alexa, när är det frukost?” eller ”Alexa, vad blir det för väder idag?” och få svaren upplästa direkt.
”Vi har börjat med att hacka in några av de vanligaste frågorna och utvecklar tjänsten efter hand”, säger Lisa Farrar.
Att Echo inte finns tillgänglig i Sverige tycks inte bekymra henne. Än så länge har inga advokater från Amazon hört av sig.
”Jag tror Jeff Bezos skulle tycka detta var kul”, säger hon.
Annars är hon van vid att samarbeta med teknikbolag. I ett annat hotellrum testar man bland annat en produkt från LG som är en kombinerad garderob och kemtvätt.
”Du kan hänga av din kostym i garderoben och få den kemtvättad på 50 minuter”, säger Lisa Farrar.
Hon betonar att de digitala tjänsterna lanseras löpande, utan att Petter Stordalen behöver gå på några premiär.
”Han har lite svårt att förstå att det aldrig blir klart”, skrattar hon.
Framtiden är inte bara röststyrd. Den är även personlig, enligt Lisa Farrar.
”Jag tror man kan göra mycket med big data. Vi har ju väldigt mycket information om våra kunder redan idag. I framtiden kanske vi har din favoritöl i kylen och tips som matchar dina intressen för löpningsrunor. Eller varför inte se till att tavlorna i rummet visar bilder från din familjs instakonto, och ha nya kläder i garderoben i din storlek och smak”, slår hon fast.
Fakta om Lisa Farrar:
Ålder: 36 år
Familj: Man och två barn
Aktuell: CDO på Nordic Choice Hotels och vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry.
Utbildning: Civilekonom från University of Westminster
Karriär: Har jobbat på Yahoo, varit vd för Mr Jet i fem år och Skandinavienchef för Groupon.