Hoppa till innehållet

Hon får 250 miljoner av Petter Stordalen

Lisa Farrar är digitalchefen som bad Petter Stordalen att investera 100 miljoner i Choice Hotels nya superapp. Det slutade med att hon fick mer än det dubbla till en satsning på allt från receptionsfria incheckningar till röststyrda rum.

Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels. Till höger: Lisa Farrar och Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels, poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.
Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels. Till höger: Lisa Farrar och Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels, poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.

Petter Stordalen är på strålande humör när Di Digital möter honom på terrassen till restaurang Tak, ovanpå de nya hotellen At Six och Hobo vid Brunkebergstorg i Stockholm. Det är premiärfest med röda mattor och kändisar på ingång och han har tusen saker i huvudet. 

Ändå fotograferas han mer än gärna med sin senaste topprekrytering, Lisa Farrar, digitalchef på Nordic Choice Hotels sedan 2016. Plötsligt är de uppe på bord, i en Let’s Dance-pose, mot bakgrund av Stockholms skyline som glittrar i sommarsolen.

Den digitala upplevelsen är lika viktig som den fysiska.

Det här är Petter Stordalen som vi är vana att se honom. Spektakulärt klädd vid en premiär av ännu ett glassigt superhotell. Lisa Farrar ser ut att passa in hon med. Men egentligen kommer hon från en helt annan värld, mer förknippad med pingisbord, laptops och Joltkola än med röda mattor och kändiskockar.
Foto:
Petter Stordalen och Lisa Farrar poserar på terrassen till restaurang Tak i Stockholm.

Lisa Farrar har en lång bakgrund inom den digitala världen. Hon var bland annat vd för Mr Jet, resebyrån på nätet, i fem år. Senaste uppdraget var som Skandinavienchef på amerikanska rabattsajten Groupon, som lämnade Norden efter några tuffa år.

Hon rekryterades till rollen som digital chef, CDO, på Nordic Choice Hotels i början av 2016 och blev då även vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry med drygt 150 medarbetare. 

Jag fattar inte till hundra procent vad Lisa gör.

”Många i den här branschen är så fokuserade på att investera i fysiska hotell att de glömmer den digitala upplevelsen. Men den är lika viktig som den fysiska!”, förklarar Petter Stordalen, ägare och ordförande för Nordic Choice Hotels.

Han hyllar Lisa Farrar samtidigt som han erkänner sig ha dålig koll på detaljerna.

”Jag fattar inte till hundra procent vad Lisa gör. Men hon fick mig att inse att man kan bygga en app som gör att gästerna helt kan skippa receptionen. Våra medarbetare får då mer tid att fokusera på personlig service”, säger han.
Foto:
Lisa Farrar och Petter Stordalen.

Lisa Farrar nickar instämmande.

I år ska det bli möjligt att använda sin smartphone som nyckel.

”Det är en intressant utmaning. Receptionen har ju länge definierat hotellbranschens essens. Redan nu kan man som gäst sköta bokning, incheckning och utcheckning i mobilen. I år ska det bli möjligt att använda sin smartphone som nyckel på många av kedjans 192 hotell”, säger hon.

Men uppgiften är givetvis större än så. Nordic Choice Hotels består av tre hotellkedjor (Clarion, Comfort och Quality), åtskilliga spa, och en av Nordens största restaurangkedjor. Målet är att knyta ihop allt i en en så kallad ”sömlös gästresa”, som tar tillvara kundernas fullständiga upplevelse, från nyfiket surfande till utcheckning och utvärdering.

Vi har ökat försäljningen i egna kanaler med över 25 procent.

Kraven är höga, men uppbackningen är stor. Lisa Farrar minns ett avgörande ögonblick vid ett tidigt styrelsemöte.

”Jag presenterade mitt förslag för varför hotellkoncernen behövde investera 100 miljoner kronor i en ny digital plattform. Då tittade Petter upp från sin Ipad och frågade ”vad kan du göra om du får det dubbla”, säger hon. 

Petter Stordalen bekräftar summan.

”Det får kosta en kvarts miljard, eller mer, på ett par års sikt”, säger han.

Nordic Choice Hotels får idag en relativt stor andel av sina bokningar genom hotellsajter som Booking.com, eller resesajter som Expedia, som äger Lisa Farrars förre arbetsgivare Mr Jet. Men man är nu i full färd med att göra den egna appen så pass bra att allt fler väljer att boka sin resa där direkt.

Röststyrning kommer bli stort.

”Vi tar tacksamt emot trafiken. Men vi vill att upplevelsen hos oss är såpass bra att din andra bokning sker direkt i vår plattform. Vi har redan ökat försäljningen i egna kanaler med över 25 procent sedan förra året”, säger Lisa Farrar.

Foto:
Petter Stordalen och Lisa Farrar.

Eberry ansvarar idag för en omsättning på nästan 5 miljarder kronor och jobbar enligt Lisa Farrar som ett startupbolag. Vid sidan av den breda utvecklingen testar man en hel del lite vildare idéer. En av dem är röststyrning.

”Röststyrning kommer bli stort. I framtiden kommer man inte boka sina resor genom att knappa in information på en laptop”, slår hon fast.

För att laborera med detta har man hackat Amazons röststyrda, uppkopplade högtalare Echo, med den inbyggda AI-rösten Alexa. På ett rum på hotell Amaranten kan gästerna ställa frågor rakt ut i rummet av typen ”Alexa, när är det frukost?” eller ”Alexa, vad blir det för väder idag?” och få svaren upplästa direkt. 

”Vi har börjat med att hacka in några av de vanligaste frågorna och utvecklar tjänsten efter hand”, säger Lisa Farrar.

Att Echo inte finns tillgänglig i Sverige tycks inte bekymra henne. Än så länge har inga advokater från Amazon hört av sig.

”Jag tror Jeff Bezos skulle tycka detta var kul”, säger hon.

Annars är hon van vid att samarbeta med teknikbolag. I ett annat hotellrum testar man bland annat en produkt från LG som är en kombinerad garderob och kemtvätt.

”Du kan hänga av din kostym i garderoben och få den kemtvättad på 50 minuter”, säger Lisa Farrar.

Hon betonar att de digitala tjänsterna lanseras löpande, utan att Petter Stordalen behöver gå på några premiär.

”Han har lite svårt att förstå att det aldrig blir klart”, skrattar hon.

Framtiden är inte bara röststyrd. Den är även personlig, enligt Lisa Farrar.

”Jag tror man kan göra mycket med big data. Vi har ju väldigt mycket information om våra kunder redan idag. I framtiden kanske vi har din favoritöl i kylen och tips som matchar dina intressen för löpningsrunor. Eller varför inte se till att tavlorna i rummet visar bilder från din familjs instakonto, och ha nya kläder i garderoben i din storlek och smak”, slår hon fast. 


Fakta om Lisa Farrar:
Foto:
Ålder: 36 år
Familj: Man och två barn
Aktuell: CDO på Nordic Choice Hotels och vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry.
Utbildning: Civilekonom från University of Westminster
Karriär: Har jobbat på Yahoo, varit vd för Mr Jet i fem år och Skandinavienchef för Groupon.


 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera