Maral Kalajian lämnade sitt jobb som ansvarig för digital marknadsföring och kommunikation på acceleratorn Sting (NTL) i januari. Dessförinnan har hon haft liknande tjänster på storbolaget Phillips och på startupen Peppy Pals (NTL).
Nu är det klart att hon går över till energistartupen Watty (NTL) för att bli marknads- och kommunikationschef med start 1 mars.
"Som startup jobbar vi i en av de mest brusiga miljöerna som finns. Det är svårt att sticka ut men trots det har hon snabbt skapat ett eget varumärke. Vi är imponerade av hennes förmåga att engagera. Det händer mycket på Watty just nu och vi behöver hjälp att förklara för omvärlden vad det är vad vi har åstadkommit", säger Hjalmar Nilsonne (NTL) som är medgrundare och vd på Watty.
Watty har de senaste månaderna lagt ett stort fokus på att jobba direkt mot privatpersoner.
”Det är passande att hon har jobbat på ett stort och konsumentinriktat bolag som Phillips. Hon kommer med erfarenhet från både den gamla och nya skolan när det gäller att marknadsföra mot konsumenter.”
Watty har 22 anställda och utvecklar en AI-tjänst för att minska strömförbrukningen. Förra året tog bolaget in drygt 28 miljoner kronor från bland annat EQT Ventures och Cleantech Invest.
Läs mer: Energistartupen Watty tar in 30 miljoner
Under 2016 utnämndes Maral Kalajian av techsajten The Nordic Web till en av den skandinaviska startupscenens 100 mest inflytelserika personer.