Annons

Hon lämnar riskkapitalvärlden för Åhléns: ”Tillbaka där det händer”

Sara Resvik ny onlinechef på Åhléns.
Sara Resvik ny onlinechef på Åhléns. Foto: Joey Abrait
Sara Resvik lämnar rollen som investerare på Industrifonden för att istället bli chef för Åhlens onlineaffär.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På Industrifonden träffade Sara Resvik 10 till 30 bolag i månaden i jakten på nya investeringar och ansvarade bland annat för investeringen i Formulate, ett verktyg för säljkampanjer.

Nu ska hon istället bli onlinechef på Åhléns.

Sara Resviks nya tjänst innebär ett helhetsansvar för onlineaffären, såväl kring produktutveckling som för försäljningsorganisationen.

”Det känns väldigt roligt. Man sitter ju nära bolagen när man jobbar med tidiga investeringar så det är ju nära till den operativa verksamheten. På styrelsenivå är man inte i den dagliga verksamheten. Jag har saknat det sedan jag började jobba med riskkapital”, säger Sara Resvik.

Andra saker som lockar Sara Resvik till Åhléns är företagets långa historia och framför allt den förändring som hela retailbranschen genomgår just nu.

”Det känns superkul att gå tillbaka in i där det händer. Jag har kollat på många bolag under min tid på Industrifonden som jobbar med just den här utvecklingen där handeln går från att sälja en vara i en fysisk butik till att bli mycket mer insikts- och datadriven”, säger hon.

Åhléns är på väg att stöpa om sin onlinehandel i ett projekt som bland annat involverar betalbolaget Adyen. Sara Resvik ska dock inte ansvara för det projektet i nuläget.

Innan tiden på Industrifonden arbetade hon med investeringar för Schibsted Growth, som är mediekoncernens investeringsgren.

Hon är även styrelsemedlem för Welcome App som med hjälp av tekonologi hjälper nyanlända att integreras i det svenska samhället.

”Jag har jobbat med bolag som växer väldigt snabbt och insikten om hur man gör det är någonting som jag tar med mig. Ett riktigt duktigt team betyder otroligt mycket för att få till den här tillväxten och man måste våga ta risker för att växa”, säger hon.

Läs mer: Åhlens bygger e-handelsplattform – tar hjälp av Klarna-konkurrent 

Läs även: Sara Resvik: ”Kan man inte bygga ett miljardbolag är idén tyvärr inte intressant”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer