Med hjälp av näthandel och sociala medier sköter allt fler detaljhandelsbolag sin egen design, tillverkning och försäljning.
Trenden kallas ”direct-to-consumer” och har i USA givit upphov till bolag som madrasstillverkaren Casper och näringsdrycken Soylent.
Till de svenska motsvarigheterna hör Foreo, klädesmärket Asket och kalsonmärket CDLP.
För att kvalitetssäkra dessa produkter, som ofta marknadsförs via influencers i sociala medier, började Jenny Gyllander lägga ut recensioner av dem på Instagram.
Hon jobbade då på en riskkapitalfirma i London men kommer ursprungligen från Finland, där hon under en tid ansvarade för marknadsföringen på techkonferensen Slush.
”Konsumenter vet väldigt sällan ifall produkterna verkligen fungerar eller är av hög kvalitet”, säger Jenny Gyllander, vars tidigare hobby numera är ett jobb.
Bolaget heter Thingtesting, har sin bas i London och har nyligen tagit in nära 3 miljoner kronor i kapital.
Investerare är bland andra Shakil Khan, tidigare rådgivare till Spotifys vd Daniel Ek, Google-veteranen Hunter Walk och Nordic Web, som investerar i nordiska techbolag i tidiga skeden.
”Thingtesting finns för att hjälpa konsumenter navigera den nya onlineshopping-världen. Vi kvalitetskontrollerar nya varumärken och recenserar deras produkter”, säger Jenny Gyllander.
Än så länge är intäkterna nogräknade för Thingtesting. Bolaget har åtagit sig att aldrig ta betalt för att recensera en produkt.
På sikt är tanken att Thingtesting ska tjäna pengar på två olika sätt.
”Våra följare kan bli medlemmar och betala en avgift för ett lojalitetsprogram. De får då exklusiva erbjudanden och innehåll, samt produkter utskickade i utbyte mot deras feedback. Sedan kan firmorna vars produkter recenserar betala för att få tillgång till det kunderna säger om deras produkter”, säger Jenny Gyllander.
Var vill era delägare ni befinner er om tre år?
”Min ledstjärna för Thingtesting är ärlighet. Eftersom ingen just nu aggregerar kunders uppfattningar om dessa produkter är vårt mål att bli ett sorts 'Consumer reports' för onlineshopping – den naturliga destinationen för att bilda sig en uppfattning om produkter som säljs online.”