Hoppa till innehållet

Hon sa upp sig för sitt hobbyprojekt – nu tar bolaget in kapital

Jenny Gyllander lämnade Londons riskkapitalvärld för att ägna sig åt sin hobby på heltid. Nu tar hennes recensionstjänst Thingtesting in kapital.

Jenny Gyllander lämnade riskkapitalvärlden i London för att ägna sig åt recensionstjänsten Thingtesting.
Jenny Gyllander lämnade riskkapitalvärlden i London för att ägna sig åt recensionstjänsten Thingtesting.Foto: Press

Med hjälp av näthandel och sociala medier sköter allt fler detaljhandelsbolag sin egen design, tillverkning och försäljning.

Trenden kallas ”direct-to-consumer” och har i USA givit upphov till bolag som madrasstillverkaren Casper och näringsdrycken Soylent.

Till de svenska motsvarigheterna hör Foreo, klädesmärket Asket och kalsonmärket CDLP.

För att kvalitetssäkra dessa produkter, som ofta marknadsförs via influencers i sociala medier, började Jenny Gyllander lägga ut recensioner av dem på Instagram.

Hon jobbade då på en riskkapitalfirma i London men kommer ursprungligen från Finland, där hon under en tid ansvarade för marknadsföringen på techkonferensen Slush.

”Konsumenter vet väldigt sällan ifall produkterna verkligen fungerar eller är av hög kvalitet”, säger Jenny Gyllander, vars tidigare hobby numera är ett jobb.

Bolaget heter Thingtesting, har sin bas i London och har nyligen tagit in nära 3 miljoner kronor i kapital.

Investerare är bland andra Shakil Khan, tidigare rådgivare till Spotifys vd Daniel Ek, Google-veteranen Hunter Walk och Nordic Web, som investerar i nordiska techbolag i tidiga skeden.

”Thingtesting finns för att hjälpa konsumenter navigera den nya onlineshopping-världen. Vi kvalitetskontrollerar nya varumärken och recenserar deras produkter”, säger Jenny Gyllander.

Än så länge är intäkterna nogräknade för Thingtesting. Bolaget har åtagit sig att aldrig ta betalt för att recensera en produkt.

På sikt är tanken att Thingtesting ska tjäna pengar på två olika sätt.

”Våra följare kan bli medlemmar och betala en avgift för ett lojalitetsprogram. De får då exklusiva erbjudanden och innehåll, samt produkter utskickade i utbyte mot deras feedback. Sedan kan firmorna vars produkter recenserar betala för att få tillgång till det kunderna säger om deras produkter”, säger Jenny Gyllander.

Var vill era delägare ni befinner er om tre år?

”Min ledstjärna för Thingtesting är ärlighet. Eftersom ingen just nu aggregerar kunders uppfattningar om dessa produkter är vårt mål att bli ett sorts 'Consumer reports' för onlineshopping – den naturliga destinationen för att bilda sig en uppfattning om produkter som säljs online.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera