Hoppa till innehållet

Hon sålde Beepsend: ”Klart jag kunde hämtat en större påse pengar i USA”

Styrelsen ville prioritera Sverige men Elisabeth Brevenson tänkte globalt. I vintras sålde hon sms-tjänsten Beepsend till amerikanska börsbolaget Twilio. ”Ibland måste man lita på sin egen magkänsla”, säger hon.

Elisabeth Brevenson sålde sitt Beepsend till Twilio i fjol.
Elisabeth Brevenson sålde sitt Beepsend till Twilio i fjol.Foto: Emil Malmborg

I de nya kontorslokalerna i centrala Malmö är det lite mer folk än vanligt. Personal från Twilios huvudkontor i San Francisco samt London och Tallin är på plats för att få uppleva en midsommarfest.

”Vi ville att de skulle få möjlighet att vara med om en svensk tradition för att ge dem en inblick i vår kultur”, säger Elisabeth Brevenson.

Hennes föräldrar kom till Sverige från dåvarande Tjeckoslovakien. De var båda entreprenörer och hon såg på nära håll hur mycket de arbetade. Själv hade Elisabeth Brevenson aldrig en tanke på att bli entreprenör, hon hade en svensk utbildning och tänkte att hon inte skulle behöva slita på det sättet. Trots det blev hon just – entreprenör.

”Passionen. Det är passionen som driver mig. Passionen är ofta det som gör att man blir entreprenör”, säger hon.

Min enda tanke var att vi skulle nå ut globalt... men min affärspartner ville inte gå den vägen.

År 1998 fick hon i uppdrag att ta hand om hemsidan på företaget hon då jobbade på. Tidigt såg hon potentialen och kraften i att kunna publicera och distribuera innehåll på ett enkelt sätt.

”Jag insåg att genom internet komma alla i framtiden att kunna göra sin röst hörd, så jag började plugga igen för jag ville lära mig allt om tekniker för digitala medier.”

Ungefär då sprack IT-bubblan, men Elisabeth Brevenson var fast besluten om att bygga ett eget webbpubliceringsverktyg. Med ett starta eget-bidrag som räckte i sex månader började hon och en kollega utveckla ett eget verktyg för webbpublicering. Efter några år av utveckling ville hon skala upp verktyget och affären.

”Min enda tanke var att vi skulle nå ut globalt. Det här var teknik som kunde skalas och skulle skalas, men min affärspartner ville inte gå den vägen.”

Läs mer: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

Istället satte hon sig ner och funderade på vad hon skulle göra om hon inte hade några begränsningar alls.

”Det här var 2006 och många kunder ville ha ett verktyg för att skapa och skicka nyhetsbrev, men jag såg att nästa stora grej var sms. Så jag kom fram till att om jag inte behövde begränsa mig så skulle jag bygga en plattform för att skicka både nyhetsbrev och sms i kombination eller var för sig.”

Den skånske entreprenören och industrimannen Sten K Johnson trodde på hennes affärsidé och var den förste som investerade i Beepsend. Med målet att omsätta 100 miljoner kronor startade utvecklingen av det som i dag har blivit en av världens ledande plattformar för sms-utskick.

”100 miljoner var vad jag tyckte att ett riktigt företag skulle omsätta. När jag började bryta ner siffrorna för att se hur mycket jag skulle behöva sälja till vilka kunder på vilka marknader så såg jag att det här faktiskt var görbart”, säger Elisabeth Brevenson.

Beepsends styrelse tyckte att bolaget skulle bli starkt på den egna hemmamarknaden innan man försökte skala affären internationellt. Det var inte riktigt Elisabeth Brevensons uppfattning. Hon ville hellre gå på magkänslan att nå den internationella marknaden så fort som möjligt.

Jag har fått många goda råd som jag är väldigt tacksam för, men ibland måste man lita på sin egen magkänsla

”Det vi hade var en helt digital produkt, tillgänglig från nätet, som var internationellt skalbar från första stund. Vi bor i ett land med bara 10 miljoner invånare. För mig fanns det ingen anledning att begränsa sig.”

År 2009 valde hon att fokusera Beepsend och investera mer mot telekom. Med tekniken på plats exploderade bolaget internationellt. Tekniken för att skicka sms från en applikation till en person, som kallas A2P sms, efterfrågades på allt fler marknader och en av Beepsends första kunder var ett kinesiskt bolag med åtta miljoner användare.

”De hade i princip hela Sveriges befolkning i sin användarbas och det gav oss fart. Jag har fått många goda råd som jag är väldigt tacksam för, men ibland måste man lita på sin egen magkänsla”, säger hon.

Foto:

Elisabeth Brevenson på Beepsends, numero Twilio Swedens, huvudkontor i Malmö. Foto: Emil Malmborg

Beepsend arbetar med att köpa sälja och skicka sms på en global marknad. Kunderna är mobiloperatörer och företag som skickar stora mängder meddelanden. Tekniken används till exempel när tandläkaren påminner om en bokad tid eller när koder för tvåstegsverifiering vid inloggningar skickas ut. Bland kunderna finns bland annat Google och Viber.

Twilio hade varit Beepsends kund sedan 2011 när de i februari valde att köpa Malmöbolaget. Twilio säljer en rad olika kommunikationstjänster, där sms är en form. Efter att Beepsend prisats internationellt och rankats av mobiloperatörerna som ett av de bästa företagen i världen inom sitt affärsområde dök det upp flera potentiella köpare.

Läs mer: Svenska Beepsend köps upp av Twilio 

”Twilio var definitivt inte de enda som uppvaktade oss, men när de berättade att de var intresserade av att köpa oss så var det en perfekt matchning. De låg på topplistan om jag själv hade fått välja en ny ägare. Det de flesta integrationer faller på är de olika kulturerna, men vi kände varandra sedan länge och trots att de är ett stort noterat bolag så har de mycket av det entreprenöriella drivet kvar”, säger Elisabeth Brevenson.

Det är klart att jag kunde åkt till USA och hämtat en större påse pengar

Fram till försäljningen hade Beepsend tagit in 10 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från Sten K Johnson, Percy Nilsson, Rosengård invest och Greg Dingizian.

”Om jag skulle göra om min resa så skulle jag tagit in mer pengar. Varje emission tar i stort sett lika mycket kraft och det blev fyra nyemissioner på tre år. Jag minns fortfarande när Sten K Johnson beslutade sig för att investera och frågade mig vad jag skulle göra om pengarna tog slut. För mig var det ett helt otänkbart scenario. Han var en vis och erfaren man så han log och sade, ’Elisabeth, ibland tar det lite längre tid än man räknat med’”, säger hon.

När Beepsend 2012 nådde en omsättning på 100 miljoner kronor och god vinst såg Elisabeth Brevenson att liknande bolag i branschen tog in stora belopp för att satsa ännu hårdare.

Läs mer: Hennes bildapp för förskolor tar in Sophia Bendz som delägare 

”Det är klart att jag kunde åkt till USA och hämtat en större påse pengar, men jag hade precis blivit mamma efter flera försök med provrörsbefruktning. Mitt barn var alldeles för viktigt för att jag skulle göra den resan då. Istället valde vi banklån och investerade vinsterna i personal och teknik med följden att omsättningen sjönk under en period.”

Hur är Elisabeth Brevenson som entreprenör?

”Vissa säger att jag är som ett snabbtåg som man inte hinner hoppa på. Många säger att man ska jobba på sina svagheter, men jag tycker att man ska vara medveten om sina svagheter och istället satsa på och utveckla sina styrkor. Snabbhet och envishet är mina styrkor och när jag verkligen tror på något så går jag all in och jag ger inte upp.”

När Beepsend såldes var grundaren Elisabeth Brevenson största ägare med 26,38 procent. Vad Twilio betalade för bolaget är inte känt. Efter uppköpet har hon hunnit landa och reflektera, dels över vad som har hänt och dels på vad som kan hända i framtiden. Klart är att hon stannar inom Twilio i två år, vilket var en överenskommelse i samband med köpet.

En gång sa jag att jag ville bli ekonomiskt oberoende för att förändra världen

“Jag tycker att det här är fantastiskt kul och Twilio är ett otroligt spännande bolag med många innovativa idéer om framtidens teknik. Med en anställning och en femårig son som behöver mig och som jag vill vara med mycket nu så funderar jag inte så mycket på framtiden just nu”, säger Elisabeth Brevenson.

Men en dag, när sonen är stor nog för att inte behöva henne lika mycket längre, så har hon en dröm.

”En gång för länge sedan sa jag att jag ville bli ekonomiskt oberoende för att vara med och förändra världen. För tio år sedan köpte jag de två webbplatserna helpusmakeachange.com och wearemakingachange.com. De tänker jag se till att använda någon gång.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera