Hoppa till innehållet

Hon blir Atomicos partner i Norden

Spotify-veteranen Sophia Bendz blir partner på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Nu ska hon ansvara för jättens investeringar i Norden. 

Spotify-veteranen går in som Atomicos fjärde kvinnliga investeringspartner.
Spotify-veteranen går in som Atomicos fjärde kvinnliga investeringspartner.Foto: Emil Fagander

Sophia Bendz är en av Sveriges viktigaste förebilder för kvinnor i techbolag. Hon var en av de första anställda på Spotify och ansvarade för bolagets varumärkesstrategi och marknadsföring från starten fram till 2014. 

Efter det började hon investera i startupbolag och under hösten 2015 sprang hon på Niklas Zennström och resten av gänget bakom Atomico i Berlin. Sophia Bendz hjälpte då den tyska bokningssajten Goeuro med sitt varumärkesarbete. 

”Jag var gravid med mitt andra barn och hade kanske inte tänkt att jag skulle börja leta jobb när jag var höggravid. Men jag hade en idé om att Niklas och Atomico skulle jobba närmare ängelnätverket i Sverige eftersom det finns ett så starkt ekosystem här. Jag föreslog att vi skulle jobba ihop och så blev det”, säger Sophia Bendz när Di Digital träffar henne på kontorshotellet Alma i centrala Stockholm.

Läs även: Kinneviks vd: Därför satsar vi 443 miljoner på Goeuro

Sedan 2016 har hon delvis arbetat i Atomicos värdeskapande team som utgörs av startupgrundare och personer med operativ erfarenhet. Förutom sitt uppdrag på Atomico satt hon även i flera styrelser och fortsatte sina ängelinvesteringar vid sidan av.

Nu blir hon Atomicos fjärde kvinnliga partner, med ansvar för riskkapitalbolagets investeringar i Norden.

”Efter Spotify ville jag testa min kunskap i andra sammanhang och det var kul att ha ett spritt portföljupplägg. Men nu känns det väldigt bra att fokusera helt på Atomico. Niklas är en otroligt inspirerande chef som alltid tänker större än resten av gänget och på så sätt är han lik Daniel Ek i sitt driv. Det gör att det blir väldigt spännande”, säger Sophia Bendz.

Läs även: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

Atomicos senaste fond uppgår till 765 miljoner dollar, motsvarande närmare 7 miljarder kronor, och bolaget har utmärkt sig genom att fokusera på att hjälpa sina portföljbolag med det operativa arbetet såväl som det strategiska.

”De flesta vc-bolag säger att de har mer än strategisk kunskap och pengar. För egen del är jag väldigt stolt över hur Atomico har byggt upp sitt team med operativt kunniga personer”, säger hon.

Niklas är en otroligt inspirerande chef som alltid tänker större än resten av gänget och på så sätt är han lik Daniel Ek i sitt driv

På Atomico har hon hjälpt många bolag med varumärkesarbetet men även med rekryteringar av marknadschefer och PR-planer för lansering på nya marknader.

”När jag var ny på Spotify hade jag hade ingen att bolla med. Vi hade jättebra investerare men ingen av dem hade varit marknadschef för ett snabbväxande bolag innan. Samma insikt hade Niklas när han grundade Skype. Dessutom tyckte han att de europeiska investerarna vid den tidpunkten inte var tillräckligt djärva utan spelade säkert”, säger Sophia Bendz.

Det var redan under Skype-åren som Niklas Zennströms idé till Atomico föddes - att skapa ett riskkapitalbolag med grundare och operativt kunniga personer. 

Läs även: Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar 

Förutom investeringar i stora riskfyllda projekt som den eldrivna flygfarkosten Lilium och foodtechbolaget Memphis Meats, så har Atomico även förbättrat sin interna policy när det gäller mångfald och jämställdhet de senaste åren. Där har Sophia Bendz tagit en aktiv roll. Bolaget har bland annat infört sex månaders föräldraledighet för anställda, vilket är ovanligt för brittiska bolag. Och i och med att hon nu blir partner kommer investeringsteamet vara helt jämställt.

”Det finns många fler grymma kvinnor än vad man tror så det är bara att bestämma sig. Bland annat är alltid hälften av våra kandidater i våra rekryteringsprocesser kvinnor. Vår mångfaldspolicy sipprar även ner till våra portföljbolag där vi sätter krav på att de ska ha en plan för hur de aktivt arbetar för större mångfald”, säger Sophia Bendz. 

Läs även: Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet

Atomico, som grundades 2006 i London, har byggt upp en bred bolagsportfölj, där bland andra svenska Klarna och Truecaller (NTL) ingår. För Sofia Bendz, som tidigare fokuserat på ängelinvesteringar, kommer rollen som partner betyda betydligt större rundor.

”Jag har redan börjat vara med på dessa processer och jag tycker att det är roligt att få vara med på hela skalan av investeringsskeden. Jag har ju gjort många tidiga investeringar och Atomico är den naturliga investeringspartnern för A-rundor och uppåt”, säger Sophia Bendz.

Det finns många fler grymma kvinnor än vad man tror så det är bara att bestämma sig

Sophia Bendz har investerat privat i mer än ett dussin startupbolag, däribland e-hälsobolagen Clue, Boost Thyroid, Engaging Care (NTL) och Joint Academy (NTL) . 

”Healthtech är ett av mina favoritområden. Jag tror att det finns så många människor som inte får den information eller hjälp som de hade behövt. Jag tycker även att foodtech är väldigt intressant där vi står inför ett av de största problemen på vår planet”, säger hon.

Hur tycker du att Sverige står sig inom foodtech?

”Jag skulle inte säga att vi ligger i framkant där på samma sätt som vi gör inom hälsa eller fintech. Men jag hoppas att det kommer att komma fler spännande bolag inom foodtech.” 

Lyssna på Sophia Bendz om Spotify-resan: ”Blod, svett och tårar” 

Foto: Jonas Eng

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera