Annons

Hon blir digitalchef – för Sverige

Åsa Zetterberg har mångårig erfarenhet från Sveriges kommunder och landsting (SKL).
Åsa Zetterberg har mångårig erfarenhet från Sveriges kommunder och landsting (SKL). Foto: Pierre Henhammar/Regeringskansliet
Åsa Zetterberg tar ett övergripande ansvar för Sveriges digitalisering när regeringen utser henne till Chief Digital Officer. ”Vi är med om en av de största strukturomvandlingarna i vår tid”, säger hon till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rollen som digitalchef, eller Chief Digital Officer (CDO), har varit på modet inom både näringslivet och den offentliga sektorn de senaste åren.

Vancouver utsåg sin första CDO 2013, New York 2016 och i augusti förra året skapades samma post i London.

Nu är det Sveriges tur att få en digitalchef.

Åsa Zetterberg tillträdde på sin post den 15 januari efter en överenskommelse mellan digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) och statsminister Stefan Löfven (S).

Hon har mångårig erfarenhet av digitaliseringsarbete inom Sveriges kommuner och landsting (SKL).

”Det går inte att vara annat än taggad och väldigt engagerad i de här frågorna. Vi är med om en av de största strukturomvandlingarna i vår tid”, säger hon till Di Digital.

Vad gör en CDO?

”Jag ansvarar för att driva på genomförandet av regeringens digitaliseringsstrategi. Det handlar om att gå från ord till handling. Sverige har inte haft en sådan här roll tidigare, så det handlar delvis om att se hur den här funktionen gör mest nytta och på vilket sätt.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag? 

Regeringens digitaliseringsstrategi offentliggjordes våren 2017. Den utgår från fem olika delmål som täcker allt från infrastruktur och bredband till teknikens tillgänglighet bland personer som inte vuxit upp med en smartphone eller läsplatta. Strategin täcker också frågor som näthat och rena digitala säkerhetshot.

”Jag ska synliggöra det som redan sker inom digitaliseringen och belysa områdena där vi behöver göra mer för att nå våra mål och leva upp till visionen om ett hållbart digitaliserat Sverige”, säger Åsa Zetterberg.

Läs mer: Hon leder EU:s kamp mot Apple, Google och Facebook 

Som positivt exempel nämner hon den utbildning som genomförs av olika pensionärsföreningar och så kallade digitala servicecenter runtom i landet. Hon påtalar också initiativ där nyanlända lär äldre om it och samtidigt tränar upp sin egen svenska.

”Vi vet att vi har ett digitalt utanförskap på cirka 600 000 människor och kanske ännu fler som är osäkra och mer eller mindre utanför. Det pågår mycket arbete. Framför allt så har biblioteken och medborgarkontoren tagit mycket ansvar.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies