Hoppa till innehållet

Hon blir digitalchef – för Sverige

Åsa Zetterberg tar ett övergripande ansvar för Sveriges digitalisering när regeringen utser henne till Chief Digital Officer. ”Vi är med om en av de största strukturomvandlingarna i vår tid”, säger hon till Di Digital.

Åsa Zetterberg har mångårig erfarenhet från Sveriges kommunder och landsting (SKL).
Åsa Zetterberg har mångårig erfarenhet från Sveriges kommunder och landsting (SKL).Foto: Pierre Henhammar/Regeringskansliet

Rollen som digitalchef, eller Chief Digital Officer (CDO), har varit på modet inom både näringslivet och den offentliga sektorn de senaste åren.

Vancouver utsåg sin första CDO 2013, New York 2016 och i augusti förra året skapades samma post i London.

Nu är det Sveriges tur att få en digitalchef.

Åsa Zetterberg tillträdde på sin post den 15 januari efter en överenskommelse mellan digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) och statsminister Stefan Löfven (S).

Hon har mångårig erfarenhet av digitaliseringsarbete inom Sveriges kommuner och landsting (SKL).

”Det går inte att vara annat än taggad och väldigt engagerad i de här frågorna. Vi är med om en av de största strukturomvandlingarna i vår tid”, säger hon till Di Digital.

Vad gör en CDO?

”Jag ansvarar för att driva på genomförandet av regeringens digitaliseringsstrategi. Det handlar om att gå från ord till handling. Sverige har inte haft en sådan här roll tidigare, så det handlar delvis om att se hur den här funktionen gör mest nytta och på vilket sätt.”

Läs mer: Är Facebook vår tids tobaksbolag? 

Regeringens digitaliseringsstrategi offentliggjordes våren 2017. Den utgår från fem olika delmål som täcker allt från infrastruktur och bredband till teknikens tillgänglighet bland personer som inte vuxit upp med en smartphone eller läsplatta. Strategin täcker också frågor som näthat och rena digitala säkerhetshot.

”Jag ska synliggöra det som redan sker inom digitaliseringen och belysa områdena där vi behöver göra mer för att nå våra mål och leva upp till visionen om ett hållbart digitaliserat Sverige”, säger Åsa Zetterberg.

Läs mer: Hon leder EU:s kamp mot Apple, Google och Facebook 

Som positivt exempel nämner hon den utbildning som genomförs av olika pensionärsföreningar och så kallade digitala servicecenter runtom i landet. Hon påtalar också initiativ där nyanlända lär äldre om it och samtidigt tränar upp sin egen svenska.

”Vi vet att vi har ett digitalt utanförskap på cirka 600 000 människor och kanske ännu fler som är osäkra och mer eller mindre utanför. Det pågår mycket arbete. Framför allt så har biblioteken och medborgarkontoren tagit mycket ansvar.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera