Hoppa till innehållet

Hon ska se till att Ericsson blir först med 5G

Ericssons nedskärningar drabbar tusentals anställda, även Sara Mazurs forskningsteam. Men för henne och de 650 som är kvar fortsätter kampen om att bli först med 5G.

Sara Mazur är Ericssons forskningschef.
Sara Mazur är Ericssons forskningschef.Foto: Jesper Frisk

I Kista, eller vad som borde kallas Ericsson town, står byggnaderna med Ericssons logga i rad. Den svenska telekomjätten med cirka 24 000 anställda inom forskning och utveckling uppgav nyligen att 3 000 anställda kan få lämna när man ställer om sin produktion.

Forskningschefen Sara Mazurs team på 650 personer drabbas även den av den senaste nedskärningen, däremot vill hon inte säga hur många tjänser som berörs. De som är kvar har en helt annan utmaning framför sig. Att se till att Ericsson blir först med att erbjuda 5G till sina kunder.

Ericsson har alltid varit först med ny teknik inom vårt segment.Vi var först med 2G, 3G och 4G. Nu ska vi vara först med 5G också”, säger Sara Mazur.

Läs mer: Därför stängde Stockholms it-direktör ned sin it-avdelning

Hon har varit på Ericsson i cirka 20 år och missade därmed det analoga nätet som kom före 2G. Men när vi pratar om 5G-nätet i dag är det inte bara radionätet i sig som Sara Mazurs team arbetar med. Det rör sig även om internet of things (IOT) och molnteknologier som blir allt viktigare när både industrin och samhället i stort blir allt mer uppkopplat.

Vi har möjligheten att operera människor på distans.

”Med internet of things-området blir det möjligt att koppla upp, mäta och styra väldigt många saker som du inte kunde göra tidigare. Sedan finns det en komponent till som är jätteviktig. Det är det vi kallar för machine intelligence”, säger Sara Mazur och förklarar:

”I machine intelligence lägger vi in analytics, machine learning och artificiell intelligens, big data och deep learning. Värdet av sakerna som skapas i IOT är baserad på den här intelligenta mjukvaran.”

Det är dessa uppkopplade enheter som kommer att behöva ett snabbare och mer tillförlitligt nätverk. Enligt Ericssons estimat kommer det att finnas 28 miljarder uppkopplade enheter år 2021. Det kan jämföras med ”endast” 9,1 miljarder mobilabonnemang. 

Ericsson har hittills 27 kontrakt med olika telekomoperatörer för att testa 5G. Utöver det har Ericsson ett 20-tal industripiloter med olika företag. Ett av dem är i ett samarbete med kullagerjätten SKF och Chalmers där man skapar en helt uppkopplad produktionsanläggning.

Men det finns även projekt som sträcker sig utanför Sveriges gränser, som exempelvis två projekt i Toscana. Ett jordbruksprojekt på en vingård och ett där man testar 5G för fjärrstyrd diagnos och kirurgi inom vården. Men när kirurger opererar på distans, med hjälp av robotar på plats, krävs ett nätverk som inte laggar.

Kravbilden för 5G är otroligt tuff, enligt Sara Mazur. Systemet ska vara 100 gånger snabbare, ska klara 1000 gånger trafikmängden och fem gånger kortare fördröjning än dagens 4G. Nätet ska samtidigt kunna koppla upp 100 gånger fler enheter och dessutom vara mer kostnadseffektivt.

Även om Ericsson är i full fart med att testa 5G, och har även påbörjat produktutvecklingen, kommer det att dröja till 2020 innan det nya mobilnätverket klarar alla de krav som ställs på det.

”Vi ligger bäst till för att vara först ut. Men sedan har vi två stora konkurrenter – Nokia, som just köpt Alcatel-Lucent, och Huawei.”

”Men man kommer inte att behöva vänta till 2020 innan man ser 5G. Mycket av det kommer att vara baserad på vidareutvecklingen av 4G så 5G kommer att utvecklas successivt”, säger Sara Mazur.

Vid alla tillfällen då vi kan använda ny teknik för att bygga på detta så kommer vi att göra det.

Digitalisering och teknisk utveckling anges ofta vara orsaken till varsel av personal och utsbredd arbetslöshet.Men att robotarna tar över jobben är ingen ny rädsla, enligt Sara Mazur.

”Vi har alltid haft teknikutveckling som har gjort att arbetsuppgifterna som människor har haft har förändrats. Man får också se på de möjligheter vi har för att göra samhället och industrierna bättre med hjälp av tekniken.”

Sara Mazur tar upp gruvan som ett exempel på en arbetsplats som egentligen inte är lämpad för att ha människor närvarande. Hon nämner även bilar som ringer nödnumret när en airbag utlöses och andra automatiserade lösningar inom vården som kanske kan rädda liv.

Läs mer: Mikael Damberg: ”Storföretagen erkänner att de var sena på bollen”

”Vi har möjligheten att operera människor på distans. Jag hörde på radion häromdagen om äggstockscancer där prognosen för de som opererats av en expert är mycket bättre än för de som har opererats av en allmän kirurg. Det möjliggör att man kan ha människor som är väldigt specialiserade och använda dem utan att de behöver vara på plats”‚ säger Sara Mazur.

Samtidigt som tekniken blir bättre blir den också billigare. Det vi använder våra mobiler till i dag skulle vara väldigt dyrt för bara några år sedan. Sara Mazur tror att människan värderar sin tid, säkerhet och miljö och kommer att göra det som krävs för att förbättra det som går.

”Vid alla tillfällen då vi kan använda ny teknik för att bygga på detta så kommer vi att göra det.”

Däremot tror hon inte att den teknologiska utvecklingen kommer att göra att fler kommer att gå arbetslösa i framtiden. 

”Jag tror att det nödvändigtvis inte är så att färre kommer att ha jobb i framtiden. Hur många sekreterare har vi i dag till exempel? Jag tror att vi i stället kommer att jobba med andra saker.”


Foto:

Sara Mazur är en av talarna på Digitala Strategier 2016, den 23 november på Stockholm Waterfront.

Missa inte årets viktigaste konferens för dig som arbetar i den digitala omställningen. Boka din plats nu!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera