Hoppa till innehållet

Hon ska ta cleantech till ny nivå – samlar investerare och bolag

Finansieringen av bolag som skapar lösningar och produkter som gagnar miljön och klimatet är för dålig. Det tycker affärsängeln Boel Swartling som nu skapar en mötesplats för att få till affärer i greentech-sektorn.

Boel Swartling.
Boel Swartling.Foto: Press.

Med jämna mellanrum kommer en ny rapport om det bekymrade klimatläget ut och klimatångesten stiger hos vissa.

Nu har entreprenören och affärsängeln Boel Swartling bestämt sig för att göra något åt klimatångesten och startat Sustaintech Venture Day där investerare och lovande clean- och greentech-bolag samlas för att göra affärer.

”Investeringarna i greentech har vuxit jättemycket under de senaste två åren. Men det är fortfarande så att med den tillväxt av bolag som finns just nu, är många fortfarande underinvesterade”, säger Boel Swartling.

Läs mer: Uppsving för kvinnliga investerare i Stings nya fond 

Under en dag ska investerare, etablerade bolag och startups samlas och knyta nya kontakter. Boel Swartling hoppas också att investeringar ska kunna inledas. 

”Framför allt hoppas jag att matcha bolag med investerare att det är riktigt många som hittar varandra”, säger hon.

Sedan tidigare är Boel Swartling engagerad i företagsinkubatorn Stings verksamheter. Det är också Sting som backar initiativet tillsammans med Energimyndigheten, Stockholms stad, Grön Bostad och Cleantech Scandinavia.

Hittills har man samlat drygt 30 bolag som har mellan 10 och 150 miljoner kronor i omsättning. En del av bolagen är också listade. 

Bland bolagen som kommer finns bland andra Climeon, Exeger och Greather than. Men även mindre startups är inbjudna, däribland Woshapp som nyligen tog in 10 Mkr från Norrsken. 

Och investeringarna inom clean- och greentech har ökat en hel del under de senaste åren. Enligt en rapport från Cleantech Scandinavia ökade investeringarna i från 75 miljoner euro 2015 till 340 miljoner euro 2017.

”Min upplevelse är att i de bolag jag jobbar i så finns marknaden på ett helt annat sätt. När man tidigare fick sparka upp dörren så finns en helt annan efterfrågan nu. Alla är rörande överens om att det här verkligen behövs. Blir den här satsningen bra ska det bli ett stående event”, säger Boel Swartling.

Läs mer: Branschprofiler satsar på 'Blocket för artister' 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera