Hoppa till innehållet

Hon ska ta Norrsken ut i världen

Norrskens modell för socialt entreprenörsskap tar första steget mot en internationell lansering. Anna Ryott, i dag vd för Swedfund, blir ansvarig för att växla upp Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation. 

Swedfunds Anna Ryott förstärker Norrsken Foundation, med Klarna-grundaren Niklas Adalberth i spetsen.
Swedfunds Anna Ryott förstärker Norrsken Foundation, med Klarna-grundaren Niklas Adalberth i spetsen.Foto: Di/Press

Stiftelsen Norrsken Foundation grundades 2016 av Niklas Adalberth för att hjälpa nystartade techbolag att hitta lösningar på befintliga samhällsproblem. Sedan starten har stiftelsen öppnat en välgörenhetshub i centrala Stockholm och investerat i en rad bolag med inriktning på integration, e-hälsa och matsvinn.

Genom rekryteringen av Anna Ryott som vice vd för Norrsken tar stiftelsen första steget för att lansera sin modell för socialt entreprenörsskap internationellt. Anna Ryott är i dag vd för Swedfund, statens utvecklingsfinansiär som genom hållbara investeringar bidrar till samhällsutveckling och fattigdomsminskning i världens fattigaste länder.

Läs mer: Byggde miljardbolag – nu investerar de i välgörande startups 

”Vi på Norrsken är duktiga på teknik och entreprenörsskap, men Annas värld har vi väldigt lite kunskap om. Med hennes bakgrund från Unicef och SOS Barnbyar och genom de utvecklingsinvesteringar som hon har varit med om att göra så får vi in en enorm kompetens. Det är en stor dag för Norrsken”, säger Niklas Adalberth till Di Digital.

”Det känns helt fantastiskt att få komma till Norrsken och jobba med ett team som på kort tid har lyckats bygga upp en helt unik plattform där teknik kan möta idéer för en bättre värld. Det här är precis den typen av initiativ som behövs för att utrota extrem fattigdom och samhällsklyftor”, säger Anna Ryott. 

Ett av hennes uppdrag som vice vd blir att ta Norrskens modell för socialt entreprenörsskap utanför Sveriges gränser. Enligt Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken, säger att det är för tidigt att säga var nästa Norrsken öppnar.

Läs mer: ”Nästa steg kan bli en ännu större fond”

”Det är en av de saker som vi ska titta på tillsammans när Anna Ryott kommer till oss i september”, säger han.

”Men behovet är enormt. Världens unga är mer utbildade och mer uppkopplade än någonsin och vi behöver identifiera var det finns störst möjlighet för Norrsken att göra skillnad, men också hitta rätt partners för att tillsammans kunna göra den skillnaden”, säger Anna Ryott. 

Enligt Anna Ryott var Norrsken ett naturligt nästa steg för henne. 

”Det är tufft att lämna något som man brinner för. Jag är otroligt stolt över vad vi har åstadkommit på Swedfund, men genom Norrsken får jag en ännu större chans att vara med om att lösa de stora globala problemen."


Mer om Norrsken Foundation i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/saficksverigesinnyabitcoin-kung

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera