Hoppa till innehållet

Hon stärker Klarity – går in som medgrundare

Antikorruptionsbolaget Klarity anställer mobilproffset Madeleine Thun som vice vd. Efter att ha grundat sitt eget techbolag 2004 och senare byggt upp TV4:s mobilsatsning ska hon nu ge sig på en av världens största samhällsproblem.

Madeleine Thun blir vice vd på Klarity.
Madeleine Thun blir vice vd på Klarity.Foto: Evelina Carborn

Madeleine Thun har sedan KTH-tiden varit lite av ett tekniskt geni. Redan 2004 startade hon mobilföretaget Quedro tillsammans med tre kurskamrater. 

”Då pratar vi fyra år innan Iphone kom till Sverige. Vi var väldigt tidiga och vi gjorde allt från  mobile marketing, appar, spel och lösningar för tv. Vi gjorde också den första m-commerce-lösningen i Sverige där man kunde köpa blombud via Interflora”, säger Madeleine Thun. 

Hon drev Quedro i ungefär tre år innan hon rekryterades till TV4 för att dra igång tv-bolagets mobilsatsning. Därifrån blev hon headhuntad till språkresejätten EF i Shanghai för att arbeta med bolagets mobilproduktutveckling. 

”När jag var där satte jag ett koncept för hur man kunde använda teknik i klassrummen för att förbättra undervisningen i kommunala skolor. Det är det affärsområde som jag har drivit de senaste åren”, säger Madeleine Thun och fortsätter:

”Det är nog så jag alltid har arbetat. Man ser något som inte riktigt fungerar, sen hittar man en lösning på det och därefter hittar man ett sätt att kommersialisera det.”

Läs även: Klarna-grundarens stiftelse ska öppna techhubbar utomlands 

Med ett team på 30 personer baserade i London håller Madeleine Thun nu på att planera sin sorti från EF. Den första oktober går hon över till rollen som vice vd på antikorruptionsbolaget Klarity. 

Bolaget som är helägt av välgörenhetshubben Norrsken Foundation, med Klarna-grundaren Niklas Adalberth i spetsen, bygger en teknisk lösning som kan användas av civilsamhället i korruptionsdrabbade länder. 

Läs även: Klarna-grundare startar visselblåsar-app 

Madeleine Thun går även in som medgrundare i Klarity. 

”Under några år på EF jobbade jag mot olika utrikesdepartement runt om i världen och försökte hjälpa dem att förbättra fortbildning av lärare. Man såg då hur illa det var med illa fungerande institutioner och korruption. Korruptionen blockar verkligen förändring”, säger Madeleine Thun.

Klaritys tekniska lösning för att hjälpa civilsamhället att skaffa bevis för korruption har än så länge bara lanserats i betaversion. Med Madeleine Thuns erfarenhet och tekniska kunskap inom produktutveckling kommer Klarity att skynda på arbetet med plattformen. Förutom Madeleine Thun har Norrsken-bolaget även anställt ytterligare fyra programmerare och designers. 

”Det finns så himla mycket viktiga frågor i världen och jag har haft ett driv att jobba med något som gör skillnad. Om inte jag gör det vem ska då göra det. Så att jobba med ett stort samhällsproblem som korruption på Klarity blir jättespännande.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera