Det digitala brevlådeföretaget Kivra gör rockader i ledningen och tillsätter Anna Bäck som ny vd. Hon tar därmed över rodret från bolaget medgrundare Stefan Krook, som kommer att gå över till att bli affärsutvecklingschef.
”Jag tycker att det är ett fantastiskt spännande bolag, med ett spännande team som har goda möjligheter att skala upp”, säger Anna Bäck.
Kivra är en av fyra aktörer på den svenska marknaden för digitala brevlådor, dit exempelvis myndigheter som Skatteverket kan skicka officiella brev digitalt.
Bolaget har i dag runt 3 miljoner användare och 15 000 företag är anslutna. Huvudägare är 41:an Invest, som ägs av Stefan Krook och H&M HM B +0,25%Dagens utveckling:s vd Karl-Johan Persson. Sedan starten har Kivra tagit in mellan 110 och 120 Mkr i riskkapital.
Enligt den senaste årsredovisningen, aktuell per 2017, omsatte de 23 miljoner kronor men noterade en förlust på 35,5 Mkr.
Läs mer: Karl-Johan Perssons brevlåda en förlustaffär: ”Vi vill ha betalt av staten”
”Vi har fortsatt tillväxt som målbild, men det ska vara en sund tillväxt. Mobilt bank-id har 7 miljoner användare, vi har 3 miljoner användare, så det finns många fler som kan ha en Kivra”, säger Anna Bäck.
Hur ska ni få in fler användare?
”Det är en kombination av att vara väldigt relevant för användarna och lanseringen av nya tjänster och funktioner.”
Enligt Anna Bäck ska bolaget under 2018 ha ökat omsättningen ”markant”. Några specifika siffror vill hon däremot inte ge.
Kivra satsar just nu på lanseringen i Finland som görs tillsammans med Telia. Dessutom hoppas man på fler användare av Kivra genom att digitalisera kvitton.
Anna Bäck är i grunden industriell ekonom. Hon har under flera år arbetat med styrelse- och ledningsuppdrag inom konsulttjänster och telekom. Närmast kommer hon från innovationsbyrån Veryday/McKinsey Design där hon var operativ chef.