Annons

Hon tar sitt skräddarsydda kaffe från England till Sverige

Med en prenumerationstjänst för skräddarsytt specialkaffe. Så tänker Anna-Linn Hewitt att svenskarna ska köpa sitt kaffe i framtiden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är inget nytt att man på nätet kan prenumerera på matkassar, parfymer, hudvård, böcker, träningstillskott och annat. Så kallade prenumerationsboxar har blivit en viktig trend inom e-handeln.

Nu har kaffeälskaren Anna-Linn Hewitt dragit igång det hon hoppas ska bli framtidens kaffetjänst.

”Vi är en del i den kafferevolution som redan händer, att folk dricker mer och mer specialkaffe”, säger Anna-Linn Hewitt, som är vd och grundare av Kaffefamiljen, till Di Digital.

Hennes e-handel låter kunden prenumerera på sitt kaffe och få det hemskickat i brevlådan.

Läs även: Icas e-handel går över miljarden 

Hon menar att det som skiljer Kaffefamiljen från andra kaffetjänster är att kunden kan skräddarsy sitt kaffe bland annat med hjälp av 16 sorters bönor. Istället för att kaffedrickaren bara ska välja mellan exempelvis ljust och mörkt kaffe vill Anna-Linn Hewitt erbjuda valmöjligheter kring fler dimensioner hos drycken.

”Vi är en tjänst där man får skräddarsy sitt eget kaffe efter smak, munkänsla, vilka bönor man vill ha, och om det ska vara malet eller bönor.”

Logistiskt samarbetar Kaffefamiljen med ett rosteri där de håller ett lager. Mikrorosterier är hennes största intresse säger hon. Favoriterna är kenyanskt och etiopiskt kaffe.

”Vi bor nära en kaffebar och kan köpa jättebra kaffe lätt. Men hade jag bott i en mindre stad hade jag haft svårt att köpa bra kaffe. Då är det bara Ica och Coop som man kan gå till.”

Kaffefamiljen lanserades i december i Sverige. Men själva företaget är egentligen äldre än så. 2011 grundade Kris Hewitt företaget i Storbritannien.

”När jag träffade min man hade han det företaget. Jag blev jätteintresserad, för jag älskar både kaffe och entreprenörskap. Jag hjälpte till med allt möjligt, som kundtjänst och sociala medier. Sen blev han sjuk i cancer. Jag ärvde företaget och bestämde mig för att låta det gå i konkurs och starta upp det i Sverige”, säger Anna-Linn Hewitt.

”I England var många kunder engagerade. Det gör att jag brann för det i England och att jag ville ta det hit. Jag känner att det är en självklar sak som borde finnas på marknaden.”

Som hon ser det skiljer sig England och Sverige åt som kaffeländer.

”Det var inte på samma nivå i England. Vi använde inget mikrorosteri. I England var det mer en matematisk formel, nu har vi satt oss ner och tänkt hur kunderna kommer uppleva det.  Vi har gjort en del förändringar på baksidan”, säger hon och fortsätter:

”I England handlade det mycket om att lära folk att dricka kaffe, här i Sverige handlar det om att ändra folks vanor.”

Läs även: Fick 700 ordrar på en minut – lade ner sin e-handel 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies