Hoppa till innehållet

Hon tar sitt skräddarsydda kaffe från England till Sverige

Med en prenumerationstjänst för skräddarsytt specialkaffe. Så tänker Anna-Linn Hewitt att svenskarna ska köpa sitt kaffe i framtiden.

Det är inget nytt att man på nätet kan prenumerera på matkassar, parfymer, hudvård, böcker, träningstillskott och annat. Så kallade prenumerationsboxar har blivit en viktig trend inom e-handeln.

Nu har kaffeälskaren Anna-Linn Hewitt dragit igång det hon hoppas ska bli framtidens kaffetjänst.

”Vi är en del i den kafferevolution som redan händer, att folk dricker mer och mer specialkaffe”, säger Anna-Linn Hewitt, som är vd och grundare av Kaffefamiljen, till Di Digital.

Hennes e-handel låter kunden prenumerera på sitt kaffe och få det hemskickat i brevlådan.

Läs även: Icas e-handel går över miljarden 

Hon menar att det som skiljer Kaffefamiljen från andra kaffetjänster är att kunden kan skräddarsy sitt kaffe bland annat med hjälp av 16 sorters bönor. Istället för att kaffedrickaren bara ska välja mellan exempelvis ljust och mörkt kaffe vill Anna-Linn Hewitt erbjuda valmöjligheter kring fler dimensioner hos drycken.

”Vi är en tjänst där man får skräddarsy sitt eget kaffe efter smak, munkänsla, vilka bönor man vill ha, och om det ska vara malet eller bönor.”

Logistiskt samarbetar Kaffefamiljen med ett rosteri där de håller ett lager. Mikrorosterier är hennes största intresse säger hon. Favoriterna är kenyanskt och etiopiskt kaffe.

”Vi bor nära en kaffebar och kan köpa jättebra kaffe lätt. Men hade jag bott i en mindre stad hade jag haft svårt att köpa bra kaffe. Då är det bara Ica och Coop som man kan gå till.”

Kaffefamiljen lanserades i december i Sverige. Men själva företaget är egentligen äldre än så. 2011 grundade Kris Hewitt företaget i Storbritannien.

”När jag träffade min man hade han det företaget. Jag blev jätteintresserad, för jag älskar både kaffe och entreprenörskap. Jag hjälpte till med allt möjligt, som kundtjänst och sociala medier. Sen blev han sjuk i cancer. Jag ärvde företaget och bestämde mig för att låta det gå i konkurs och starta upp det i Sverige”, säger Anna-Linn Hewitt.

”I England var många kunder engagerade. Det gör att jag brann för det i England och att jag ville ta det hit. Jag känner att det är en självklar sak som borde finnas på marknaden.”

Som hon ser det skiljer sig England och Sverige åt som kaffeländer.

”Det var inte på samma nivå i England. Vi använde inget mikrorosteri. I England var det mer en matematisk formel, nu har vi satt oss ner och tänkt hur kunderna kommer uppleva det.  Vi har gjort en del förändringar på baksidan”, säger hon och fortsätter:

”I England handlade det mycket om att lära folk att dricka kaffe, här i Sverige handlar det om att ändra folks vanor.”

Läs även: Fick 700 ordrar på en minut – lade ner sin e-handel 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera