Annons

Hon tog succén till börsen – nu ska hon utmana Facebook

Sarah Friar, som sitter i styrelsen för både Walmart och Slack, är vd för det sociala nätverket Nextdoor.
Sarah Friar, som sitter i styrelsen för både Walmart och Slack, är vd för det sociala nätverket Nextdoor. Foto: Joey Abrait
För att imponera på Wall Street måste Uber kunna växa oberoende av marknadsföring. Det tror höjdaren Sarah Friar, som tog fintechjätten Square till börsen under turbulenta omständigheter 2015.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sarah Friar vet hur det är att ta ett förlusttyngt techbolag till New York-börsen i en skakig marknad. Hon gjorde det själv som finanschef för betalbolaget Square i november 2015.

”Vi tvingades prissätta aktien lägre än vår senaste finansieringsrunda. Många hade hjärtat i halsgropen”, säger Sarah Friar på besök i ett soligt Stockholm.

Efter knappt tre månader hade Squares aktiekurs fallit med 30 procent. Men i dag har Square två vinstdrivande kvartal bakom sig och en fem gånger högre aktiekurs än efter noteringen.

Enligt Sarah Friar kan börsnykomlingar som Uber imponera på Wall Street genom att rapportera bibehållen tillväxt för att senare vrida om affären till att gå med vinst.

”Marknaden kommer att bedöma Uber på vad de lyckas göra på tre till fem års sikt”, säger hon.

Sarah Friar rör sig i det amerikanska näringslivets toppskikt. Hon sitter i styrelsen för Walmart och för Slack, ännu ett förlustdrivande appbolag som snart handlas på börsen.

”Det kan jag inte kommentera alls”, blir det korta svaret om Slacks notering.

Sarah Friar bor i San Francisco men växte upp i Nordirland. Bara ibland – som när hon säger ”rubbish” istället för ”trash” – hör man att hon inte är amerikan.

Hon tog en masterexamen på Stanford University i Kalifornien för att sedan bli aktieanalytiker för Goldman Sachs. Hon började på banken under dotcom-åren och var kvar under finanskrisen.

”Finansindustrin hade ett stort ansvar för katastrofen som utspelade sig. Jag förlorade passionen för mitt jobb”‚ säger Sarah Friar.

Ett drygt år senare, i juli 2012, tog hon jobbet som finanschef på Square, betalbolaget som har svenska Izettle som huvudkonkurrent.

Där blev hon en av Twitter-grundaren Jack Dorseys närmsta medarbetare och en naturlig efterträdare till honom som vd. Men hon valde att lämna Square i slutet av 2018.

”Det pratas alldeles för mycket om min roll. De flesta av dem är kvar och de skulle alla kunna bli bolagschefer”, säger Sarah Friar.

Enligt techhöjdaren Sara Friar är ett varningstecken om ett bolag som går med förlust måste lägga mycket pengar på marknadsföring: ”Bolaget måste fråga sig om man är tvungen att spendera pengar för att få folk att acceptera produkten.”
Enligt techhöjdaren Sara Friar är ett varningstecken om ett bolag som går med förlust måste lägga mycket pengar på marknadsföring: ”Bolaget måste fråga sig om man är tvungen att spendera pengar för att få folk att acceptera produkten.” Foto: Joey Abrait

Hennes nya bolag Nextdoor försöker sammanföra grannar världen över. Nextdoor verifierar att varje användare faktiskt bor i ett visst bostadsområde, per fysisk post om så krävs. Det ska bidra till att göra nätverket mer tillförlitligt än exempelvis Facebook, som liksom Nextdoor tjänar pengar på annonser.

Risken är att konkurrensen från Facebook blir förödande, som den blev för Snap under bolagets första två år på börsen. Med sina 27 miljoner aktiva användare har Nextdoor bara någon procent av Facebook-sfärens marknadsandel.

Men det finns investerare som tror på affären. Nyligen värderades Nextdoor 20 miljarder kronor. Bolaget kommunicerar inga försäljningssiffror. men uppger sig ha fördubblat omsättningen i fjol och har samma mål i år.

”Inför den senaste finansieringsrundan hade vi tillräckligt i kassan för att ta oss till lönsamhet. Det var viktigt för mig”, säger Sarah Friar.

Hur bör förlustdrivande techbolag försvara sig inför aktiemarknaden?

”Om man ska bli nördig kan man säga att bolag värderas på sina framtida kassaflöden. Oavsett om man är lönsam eller inte vid en notering tror jag att man måste fråga sig vad det är som gör detta förlustdrivande? Om en stor del av kostnaderna går till marknadsföring måste bolaget fråga sig om man är tvungen att spendera pengar för att få folk att acceptera produkten. Det är alltid ett varningstecken.”

Som bankanalytiker krävde hon att nya börsbolag skulle vara högst 18 månader från lönsamhet.

Spotify levde upp till det kravet, men Snap lyckades inte. Uber ser ut att vara mycket längre från lönsamhet än så.

”Den stora frågan i modeller som Uber och Lyft har att göra med grundaffären, de minsta beståndsdelarna. Det finns skalfördelar och nätverkseffekter, men vad kan man göra åt kostnaderna? Så småningom måste du slippa lägga så mycket på marknadsföring. Sedan återstår frågan om hur de ska arbeta med sina chaufförer, och om självkörande teknik kommer att förändra affärsmodellen. Jag har inte svaret, och skulle inte heller låtsas ha det.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies