Annons

Hon tog svensk mödravård till Kina – ska hjälpa fler bli gravida

Bonnie Roupé, grundare av Bonzun.
Bonnie Roupé, grundare av Bonzun. Foto: Jonas Eng
Bonzuns gravidapp har lockat miljontals kvinnor i Sverige och Kina. Nu lanserar bolaget en app för IVF-behandlingar som ska skala upp bolaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan starten 2012 har Bonnie Roupés graviditetsapp Bonzun samlat 2 miljoner användare. Appen fungerar som en virtuell barnmorska och används främst av kvinnor i Sverige och Kina.

Lanseringen i Sverige skedde i juli förra året, då tillsammans med försäkringsbolaget If.

Läs mer: Hennes gravidapp lanseras i Sverige 

Nu släpper bolaget en app för kvinnor som genomgår IVF-behandling. Tanken är att appen ska bli ett stöd för patienter och kliniker som erbjuder provrörsbefruktningar.

”Vi fick reda på att par som genomgår IVF-behandlingar står inför ganska stora utmaningar genom hela behandlingen. Det är ett problem inte bara för paren, som kanske får en misslyckad behandling eller slutar i förtid, det är också ett problem för klinikerna som ser att par hoppar av”, säger Bonnie Roupé.

När Bonzun fick upp ögonen för IVF-behandlingar gjorde bolaget en förstudie som undersökte olika hinder genom programmen. Det man såg var att ett stort problem var att paren som genomgår IVF-behandlingen får otillräcklig information vid fel tillfällen. Ofta handlar det om en pappersbroschyr som är framtagen för en genomsnittskvinna.

Där klev Bonzun in och började utveckla sin app. Det gjordes i samarbete med läkemedelsbolaget och medicintekniska jätten Merck, efter ett möte på startupträffen Sime i Stockholm för två år sedan.

”Jag stod på scenen på Sime. När jag klev av så kom Mats Berggren från Mercks innovationslabb fram till mig och frågade om vi kunde titta på IVF-problematiken tillsammans”, säger Bonnie Roupé.

Bonnie Roupé, grundare av Bonzun.
Bonnie Roupé, grundare av Bonzun. Foto: Jonas Eng

IVF-appen ger information om vad som sker i kvinnans kropp, hur hon ska ta sina läkemedel och påminnelser om att de ska tas. Den informerar även om de obehag som kan komma upp och hur man kan förhålla sig till dem.

I och med att IVF-behandlingarna ser olika ut för varje patient kan appen personaliseras utifrån användarens val och data, något en pappersbroschyr inte kan återskapa.

Kommunikationen sker genom Bonzuns chattbot i appen, den ställer frågor och utvinner därmed information. Då kan den i sin tur ge ny information och stöd åt kvinnan, beroende på de svar hon ger chattboten.

Bonzuns ursprungliga graviditetsapp togs fram i samarbete med Karolinska institutet och Svenska barnmorskeförbundet. Under framtagningen av den nya IVF-appen har man jobbat på ett liknande sätt.

”Vi har jobbat med forskare och psykologer och satsar väldigt mycket på det psykologiska stödet, för det är en extremt påfrestande period för kvinnan”, säger Bonnie Roupé.

Förhoppningen är att jätten Merck kan öppna dörrar för Bonzun in i vården, på fler platser. Mats Berggren har en global roll på Merck där han ansvarar för det innovationslabb som Merck driver i Stockholm vid Epicenter.

”Inom innovationslabbet samverkar vi med snabbväxande innovativa bolag som kan förbättra vården för olika patientgrupper. Det kan handla om digitala lösningar för fertilitet, multipel skleros eller förebygga sjukdomar som diabetes”, säger Mats Berggren.

Vilken roll hoppas ni att Bonzun kan få i Kina när det kommer till IVF?

”De har ett betydande genomslag redan i dag med gravidappen, där man tagit svensk mödravård till Kina. Nu tittar vi på steget innan graviditet så att kvinnor kan känna sig trygga, få kunskap och kännedom om hur IVF-behandlingar går till. Det är ett komplicerat förlopp och där kommer Bonzun in tillsammans med Mercks expertis. Vi börjar i Sverige men siktet är ställt längre bort där Kina har stor potential.”

Mats Berggren på Merck.
Mats Berggren på Merck. Foto: Jeanette Seflin

Bonzuns gravidapp har varit gratis för användarna. Med IVF-appen sluter bolaget nu avtal med kliniker som licensierar appen och använder den som ett stöd genom kvinnornas behandling. När kvinnan är befruktad efter en lyckad behandling, kan hon gå över till bolagets gravidapp.

Under 2017 hade Bonzun, med koncernbolag i Hong Kong, en blygsam omsättning på drygt en halv miljon. Resultatet blev en förlust på 4,1 Mkr. Nu hoppas man på vändning.

Eftersom affärsmodellen för IVF-appen innebär företagsförsäljning, kommer Bonzuns intäkter tillta betydligt, tror bolaget. Intäkterna under 2020 kommer enligt bolagets prognoser att kunna landa på 54,8 Mkr, året därpå ska man nå en omsättning om 192,8 Mkr. Då når man fem procent av den kinesiska marknaden.

Spridningen av gravidappen gör att bolaget har vind i seglen och att relationen till marknaden redan etablerats.

”För oss är det viktigt att nå ut brett med det här, så fort som möjligt. Nu öppnar vi kranarna. Det här blir en kommersialisering av gravidappen som varit gratis. Där är intäktsmodellen kommersiella samarbeten och försäkringar. IVF-appen blir ett skifte som innebär en revolution för oss”, säger Bonnie Roupé.

Läs mer: Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer