Det är tidig kväll i Stockholm, men Christina Synnergren är van vid att ta samtal efter arbetstid. Bland annat med medarbetare i teamet BCG Gamma som består 550 dataanalytiker utspridda över världen, och är en del av Boston Consulting Group, BCG.
BCG är den stora traditionella konsultbjässen, med i dag över 18 500 anställda, som ligger bakom den kända matrisen från 1968 för att analysera potentialen för olika produkter. Själv är Christina Synnergren en av 17 partners i BCG Global Executive Committee som styr hela den globala organisationen.
Sammanlagt har BCG 1 200 partners och 15 procent av dem är kvinnor. Antalet kvinnliga partners har vuxit tre gånger så mycket som antalet manliga partners de senaste fyra åren. Christina Synnergren är den första svensken i ledningsgruppen och en av fyra kvinnor i toppen.
När ett stort globalt företag inte ser ut som Amazon, hur gör man då?
Även om hon är baserad i Sverige har hon en global roll och stöttar många internationella bolag inom områden som artificiell intelligens och stora digitala förändringar. En del av hennes tid går åt till ledningsgruppen, men främst jobbar hon mot kund.
”Till exempel är Starbucks ett av de projekten vi har jobbat med i Gamma, och som har roliga algoritmer och spelifiering i sin app”, säger Christina Synnergren.
Hon säger att slutresultatet från Gammas arbete ofta blir en algoritm och en ny modell, men vilka andra projekt teamet jobbar med får hon inte berätta.
”Alla pratar mycket om digitala transformationer och det kan lätt bli ett buzzword. Google, Amazon och Spotify har ett annat sätt att jobba, medan det för våra klienter ofta handlar om en resa mot en mer modern organisation. När ett stort globalt företag inte ser ut som Amazon, hur gör man då?”, säger Christina Synnergren.
Det är sådana saker hon funderar på och hon tror att utvecklingen med artificiell intelligens kommer att förändra beslutsfattande i framtiden.
”Det kan också kännas skrämmande och man behöver ta ner det till vad det är, till exempel stora mängder data och avancerad dataanalys som kan ge smarta beslutsunderlag. Det finns behov för stora företag att paketera och förenkla informationen”, säger hon.
Läs också: Debatt: Därför är hållbar AI det nya CSR
BCG som bolag står också inför stora förändringar, och har under de senaste åren anställt många inom Gamma-teamet och även varit med och startat upp nya bolag.
”Vi är mitt i en förändringsprocess och har gjort stora investeringar på vägen. Bland annat i inkubatorsverksamheten Digital Ventures med över 1 000 medarbetare, där vi var med och byggde upp 17 nya startups under 2018 och över 85 bolag totalt”, säger Christina Synnergren.
Hennes mål är att alla digitala projekt på BCG ska ha en lika fördelning mellan kvinnor och män.
”I och med den digitala förändringen så skiftar maktstrukturer och innovationsdelar på bolagen. Det är också spännande mångfaldsmässigt och ger chans till en nystart”, tror Christina Synnergren.
Själv har hon jobbat heltid på BCG sedan hon tog examen från Handelshögskolan i Stockholm. Hon var en av två som blev anställda i Stockholm 2003, som var ett tufft år på arbetsmarknaden. I dag är det 270 anställda på kontoret och planen är att anställa 60 personer i år.
”Jag behövde pengar till ett utlandsutbyte jag ville göra när jag gick på Handels och sökte ett sommarjobb. Jag tänkte att det var torrt på BCG, men det visade sig att jag trivdes jättebra”, säger hon.