Hoppa till innehållet

Hon vill förnya konsultbjässen

Christina Synnergren är en av 17 personer, och den första svensken, som styr Boston Consulting Group globalt. Hon ser den digitala utvecklingen som en möjlighet att även förändra konsultjättens mångfald.

Christina Synnergren är partner på konsultbolaget Boston Consulting Group, där hon främst fokuserar på digital utveckling och är en del av ledarskapsteamen inom mode och lyx samt global handel.
Christina Synnergren är partner på konsultbolaget Boston Consulting Group, där hon främst fokuserar på digital utveckling och är en del av ledarskapsteamen inom mode och lyx samt global handel.

Det är tidig kväll i Stockholm, men Christina Synnergren är van vid att ta samtal efter arbetstid. Bland annat med medarbetare i teamet BCG Gamma som består 550 dataanalytiker utspridda över världen, och är en del av Boston Consulting Group, BCG. 

BCG är den stora traditionella konsultbjässen, med i dag över 18 500 anställda, som ligger bakom den kända matrisen från 1968 för att analysera potentialen för olika produkter. Själv är Christina Synnergren en av 17 partners i BCG Global Executive Committee som styr hela den globala organisationen.

Sammanlagt har BCG 1 200 partners och 15 procent av dem är kvinnor. Antalet kvinnliga partners har vuxit tre gånger så mycket som antalet manliga partners de senaste fyra åren. Christina Synnergren är den första svensken i ledningsgruppen och en av fyra kvinnor i toppen.

När ett stort globalt företag inte ser ut som Amazon, hur gör man då?

Även om hon är baserad i Sverige har hon en global roll och stöttar många internationella bolag inom områden som artificiell intelligens och stora digitala förändringar. En del av hennes tid går åt till ledningsgruppen, men främst jobbar hon mot kund.

”Till exempel är Starbucks ett av de projekten vi har jobbat med i Gamma, och som har roliga algoritmer och spelifiering i sin app”, säger Christina Synnergren.

Hon säger att slutresultatet från Gammas arbete ofta blir en algoritm och en ny modell, men vilka andra projekt teamet jobbar med får hon inte berätta.

”Alla pratar mycket om digitala transformationer och det kan lätt bli ett buzzword. Google, Amazon och Spotify har ett annat sätt att jobba, medan det för våra klienter ofta handlar om en resa mot en mer modern organisation. När ett stort globalt företag inte ser ut som Amazon, hur gör man då?”, säger Christina Synnergren.

Det är sådana saker hon funderar på och hon tror att utvecklingen med artificiell intelligens kommer att förändra beslutsfattande i framtiden.

”Det kan också kännas skrämmande och man behöver ta ner det till vad det är, till exempel stora mängder data och avancerad dataanalys som kan ge smarta beslutsunderlag. Det finns behov för stora företag att paketera och förenkla informationen”, säger hon.

Läs också: Debatt: Därför är hållbar AI det nya CSR 

BCG som bolag står också inför stora förändringar, och har under de senaste åren anställt många inom Gamma-teamet och även varit med och startat upp nya bolag. 

”Vi är mitt i en förändringsprocess och har gjort stora investeringar på vägen. Bland annat i inkubatorsverksamheten Digital Ventures med över 1 000 medarbetare, där vi var med och byggde upp 17 nya startups under 2018 och över 85 bolag totalt”, säger Christina Synnergren.

Hennes mål är att alla digitala projekt på BCG ska ha en lika fördelning mellan kvinnor och män.

”I och med den digitala förändringen så skiftar maktstrukturer och innovationsdelar på bolagen. Det är också spännande mångfaldsmässigt och ger chans till en nystart”, tror Christina Synnergren.

Själv har hon jobbat heltid på BCG sedan hon tog examen från Handelshögskolan i Stockholm. Hon var en av två som blev anställda i Stockholm 2003, som var ett tufft år på arbetsmarknaden. I dag är det 270 anställda på kontoret och planen är att anställa 60 personer i år.

”Jag behövde pengar till ett utlandsutbyte jag ville göra när jag gick på Handels och sökte ett sommarjobb. Jag tänkte att det var torrt på BCG, men det visade sig att jag trivdes jättebra”, säger hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera