Hoppa till innehållet

Hon vill nå Ikeas kunder med sin uppfinning

Efter att ha suttit i Ikeas accelerator hoppas Mimbly på ett samarbete med möbeljätten. Bolaget som renar tvättvattnet från smuts och mikroplaster vill nå allt från miljömedvetna svenskar till Mexikos vattenfattiga kvarter.

Isabella Palmgren är vd och medgrundare av biotechbolaget Mimbly.
Isabella Palmgren är vd och medgrundare av biotechbolaget Mimbly.Foto: Patrik Olsson

Bristen på rent vatten är en av världens stora utmaningar. Samtidigt som man kan minska vattenanvändningen genom att till exempel duscha istället för att bada vill man fortfarande gärna tvätta sina kläder i maskin. Men en normalstor tvättmaskin använder cirka 50 liter vatten per tvätt.

Sedan 2016 har två Chalmersstudenter arbetat på att ta fram en lösning som gör det möjligt att återvinna hela 80 procent av vattnet i tvättmaskinen, inte bara en gång utan flera. Bioteknikern Isabella Palmgren och Daniel Colunga, med marknadsföring och statistik i bagaget, påbörjade arbetet under sin magisterexamen i entreprenörskap. (NTL). 

Läs även: Orbital Systems-grundare vill ta över badhus efter duschfiasko

Lösningen är en apparat som placeras i anslutning till tvättmaskinen och som renar vattnet i olika steg, beroende på hur rent vatten man vill ha. Till skillnad från Malmöbolaget Orbital Systems (NTL), som rengör duschvatten, vill Mimbly koncentrera sig på vatten som inte behöver bli riktigt lika rent. 

”Om du duschar krävs det renare vatten eftersom du får det i ansiktet men man behöver inte tvätta kläder i dricksvatten. Förhoppningsvis kommer vi att kunna återvinna vatten även från diskmaskiner framöver”, säger Isabella Palmgren.

Mimblys vattenrenare sätts antingen bredvid, bakom eller vid sidan av tvättmaskinen.
Mimblys vattenrenare sätts antingen bredvid, bakom eller vid sidan av tvättmaskinen.Foto: pressbild

Ett viktigt mål hos Mimbly är att hålla kostnaderna nere för produkten. Anledningen är att man vill kunna nå ut brett både i Sverige och internationellt. 

”Det blir olika incitament beroende på var man är. Säljer vi lösningen i Mexiko, där det inte finns så mycket vatten, då kan det här bli en maskin du måste ha för att kunna tvätta. Med en sån kanske du kan tvätta åtta maskiner i stället för en. Däremot kanske fokus i Sverige skulle ligga mer på miljön”, säger Isabella Palmgren.

Förutom att rena vattnet för att kunna återanvända det direkt i nästa tvätt samlar Mimblys produkt även in de mikroplaster som annars skulle gå ut i våra vattendrag.

”Det är ett väldigt stort problem. Det är genom tvättvattnet som mycket av mikroplasterna kommer ut så det är kanonbra”.

Läs även: Tio startupbolag tar plats i Ikeas acceleratorprogram 

Mimbly har, tillsammans med nio utländska startupbolag, suttit i Ikeas acceleratorprogram i Älmhult under hösten. Programmet avslutas den 6 december och Isabella Palmgren hoppas att tiden i Älmhult ska leda till ett samarbete med möbeljätten.

”Vi delar Ikeas vision. De vill nå ut till de många och det vill vi också. Det här ska inte vara någon lyxlösning. Målet är att bli så tillgängliga som möjligt”, säger Isabella Palmgren.

Mimblys första pilotkunder är ett hotell och fem hyresgästföreningar i Göteborg. Redan till årsskiftet ska dessa få testa Mimblys vattenrenare. 

”Vi vill att det ska fungera för alla. Det kommer variera ganska mycket i pris om du ska ha en hemma eller om det är till den industriella maskinen i tvättstugan. Men det ska vara billigare att köpa vårt system än att köpa en ny tvättmaskin”, säger Isabella Palmgren.

Läs även: H&M-chefen investerar i Zennströms duschbolag

Fakta Mimbly:

Vad: Bolaget har skapat en apparat som låter din tvättmaskin återvinna 80 procent av vattnet som används vid tvätt.

Grundades: 2016 av Isabella Palmgren och Daniel Colunga. Sedan anslöt även Nicolas Maxant, Miguel Estuch och Emil Vestman till bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera