Hoppa till innehållet

Hon vill revolutionera läkemedelsbranschen med vårt DNA

Hon började sin karriär på svenska Investor. Idag är Anne Wojcicki vd för ett av världens hetaste bioteknikbolag, och ett av de mest kontroversiella.

Foto: Evelina Carborn

Ett provrör fyllt med ditt saliv kan berätta mycket, om allt från dina släktskapsförhållanden till vilka sjukdomar du löper en ökad risk att drabbas av.

Silicon Valley-bolaget 23andMe började sälja sina DNA-test för hemmabruk redan 2006. Idag har bolaget en databas med DNA från över en miljon kunder, som man säljer till partners inom läkemedelsindustrin. Nu har bolagets vd Anne Wojcicki ett nytt mål i sikte, att använda den insamlade datan för att utveckla läkemedel på egen hand.

Ny teknik har revolutionerat en rad branscher, från servicesektorn till bankindustrin. Nu är det läkemedelsbranschens tur

”Det har varit en del av planen sedan allra första början. Ny teknik har revolutionerat en rad branscher, från servicesektorn till bankindustrin. Nu är det läkemedelsbranschens tur”, säger Anne Wojcicki, som är utbildad biotekniker. Hon har även gjort karriär inom finansbranschen, bland annat som analytiker hos svenska Investor.

23andMe är idag ett av de hetaste bioteknikföretagen i it-meckat Silicon Valley. Bolaget värderas till över 8 miljarder kronor, och bland investerarna finns såväl Google som läkemedelsjätten Johnson & Johnson. Man tog nyligen in 630 miljoner kronor i en ny investeringsrunda.

”Vår affärsmodell ligger helt rätt i tiden. Privatpersoner tar i allt högre grad ansvar för och engagerar sig i sin egen hälsa. Tjänsten vi erbjuder gör både människor medvetna om egna hälsorisker så att dessa kan förebyggas och låter dem upplåta sitt DNA till forskning de vill stödja”, säger Anne Wojcicki.

Men affärsmodellen är långt ifrån okontroversiell

Men affärsmodellen är långt ifrån okontroversiell. Att som kommersiell aktör hantera privatpersoners DNA kräver hög sekretess. Många menar även att det är problematiskt att ge användarna fri tillgång till information som kan innehålla tuffa besked om sannolikheten att drabbas av cancer-sjukdomar eller Alzheimers utan att följa upp.

Anne Wojcicki ser dock ingen risk med det, utan menar att kunskap är makt. Enligt henne har man studerat hur användare tagit emot informationen, och inte märkt några problematiska reaktioner.

Även på policyområdet har bolaget stött på patrull. 2013 drabbades 23andme av ett rejält bakslag då det amerikanska läkemedelsverket FDA förbjöd försäljningen av bolagets test på den amerikanska marknaden. Förbudet gäller den egna analys 23andme gör av kundernas DNA, bolaget har fortfarande rätt att distribuera rådata samt testresultat som rör släktskap och härkomst.

Nu ser det dock ut att vända för Anne Wojcicki och hennes kollegorna på 23andMe. I februari i år valde FDA nämligen att lätta på regelverket genom att godkänna försäljningen av bolagets test för Blooms syndrom, något som man räknar med kan öppna dörren även för bolagets övriga produkter.

”Vi har ett bra samarbete med FDA idag och vi räknar med att kunna genomföra en nylansering i USA i slutet av året”, säger Anne Wojcicki.

En nylansering är dock inte det enda bolaget planerar. I mars i år presenterade Anne Wojcicki sina planer på att ta steget in läkemedelsbranschen med 23andMe. DNA-företaget har sedan länge partnerskap med läkemedelsbolag som Pfizer och Genentech, som använder bolagets DNA-databas som forskningsunderlag. Nu har man dock rekryterat en rad personer inom läkemedelsbranschen för att leda de egna satsningarna på läkemedelsområdet.

Exakt vilka sjukdomsområden bolaget kommer att satsa på är ännu inte klart. Planen är att studera det DNA-material som bolaget har tillgång till och låta den befintliga datan styra urvalet.

23andMe har öppnat upp sin API mot tredjepartsutvecklare och en rad applikationer existerar idag inom allt från släktforskning till fitness och hälsa. I juli fick bolaget en hel del negativ uppmärksamhet då en utvecklare skapade en app vid namn Genetic Access Control, med målet att kunna ge eller neka användare tillgång till sajter eller nätforum baserat på deras genetiska profil. Enligt skaparen skulle appen kunna användas dels för forum som riktade sig uteslutande till personer med en särskild etnisk tillhörighet eller till "säkrare dejtingsajter", där användare skulle kunna komma i kontakt endast med personer som matchar den egna DNA-profilen.

Enligt Anne Wojcicki lyckades man dock stoppa appen redan i ett tidigt skede.

"Den här händelsen har fått mycket uppmärksamhet i media, men faktum är att appen aldrig hann användas", säger hon.

Hon ser inte heller någon överhängande risk att 23andMe:s data ska missbrukas i framtiden.

"Vi har bra kontroll", säger Anne Wojcicki.


Fakta Anne Wojcicki

Gör: Vd och grundare 23andMe

Ålder: 42 år

Bor: San Francisco

Familj: Två barn tillsammans med ex-maken och Google-grundaren Sergey Brin

Tidigare karriär: Examen i bioteknik från Yale. Analytiker på Investor (1996-1999), Passport Capital (2004-2006), grundade 23andMe 2006 

 

Fakta 23andMe

Grundades: 2006

Verksamhet: Säljer DNA-test för hemmabruk. Har en databas med över 1 miljon DNA-profiler som bolaget säljer till partnerföretag inom läkemedelssektorn

Investerare: Bolaget värderas till över 8 miljarder kronor och tog nyligen in 630 miljoner kronor i en ny runda. Bland investerarna finns bl.a. Google, läkemedelsjätten Johnson & Johnson och den ryska it-miljardären Yuri Milner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera