Hoppa till innehållet

Hoppade av toppjobben och startade bolag digitalt – nu tar de in 7,5 miljoner för klimatsmart hundmat

Pernilla Westergren och Thomas Dalebring lämnade sina toppjobb för att satsa på klimatsmart hundmat. Bolaget Funcifur grundades helt digitalt under 2020, nu tar de in 7,5 miljoner kronor i en första kapitalrunda.

Grundarna av Funcifur: Pernilla Westergren och Thomas Dalebring, tillsammans med labradoren Siri och franska bulldoggen Daisy.
Grundarna av Funcifur: Pernilla Westergren och Thomas Dalebring, tillsammans med labradoren Siri och franska bulldoggen Daisy.

Med hundmat vars proteiner kommer från insekter vill Pernilla Westergren och Thomas Dalebring ha en transparens mot kunden. Deras bolag Funcifur vill utbilda konsumenter om vad deras mat innehåller och hur det påverkar både hunden och vår jord.

”Vi såg ett behov av en mer transparent och hållbar hundmatsindustri. Vad är det man ger till sina hundar egentligen? Jag lever själv hälsosamt och äter plantbaserat för att minska klimatpåverkan. Men vad ger jag min hund Siri för mat egentligen? Jag upptäckte att jag inte har någon koll på vad vi stoppar i henne, och insåg att det är något vi måste ändra på”, berättar Pernilla Westergren, vd och medgrundare.

Antibiotika, vattenbrist och hundmat som innehåller kött från hela världen var tre faktorer som Pernilla Westergren såg som ohållbara, något som bör förändras.

”Jag hade ingen aning om att hundar och katter står för 25 procent av den globala köttkonsumtionen, det är galna siffror. Kött från Europa och resten av världen har annorlunda regler kring antibiotika vid djurhållning, och ofta är köttet i hundmaten inte från Sverige. Det kan vara en hälsorisk både för hunden och för människan”, förklarar Pernilla Westergren.

Men Pernilla Westergren vill inte hytta med fingret mot hundägare, utan sprida kunskap om hundmat och dess inverkan på klimatet på ett positivt sätt.

”Det ska inte vara någon skam, vi vill bara visa att det är ett jättebra alternativ, på ett glatt och positivt sätt”

Varför föll valet på insekter som proteinkälla?

”Insekterna vi använder är svarta soldatflugor. Risken för allergisk reaktion är låg, det är snällt mot magen och är ett högkvalitativt protein. Ur ett klimatperspektiv så är insekter betydligt bättre än andra animaliska proteinkällor”, säger hon.

Enligt Pernilla Westergren är utsläppen av växthusgaser 94 procent lägre vid framställningen av 1 gram insektsprotein, än vid 1 gram nötkött. Därutöver kräver produktion baserat på insekter 80 procent mindre vatten än köttindustrin i stort.

”Ser man hälsofördelarna med att äta insekter på pappret så skulle det även vara jättebra för oss människor, men vi har mer tankar kring det som hindrar oss mot vad hundar har.”

Bolaget grundades under 2020, ett år som blev speciellt med tanke på att coronapandemin svept över världen. Att jobba hemifrån blev en norm, men att starta företag helt digitalt något nytt. Duon kände varandra sedan tidigare, men genomförde allt arbete med Funcifur via nätet.

”Jag och Thomas Dalebring träffades i person först i december när vi fick den första produktleveransen. Om man hade berättat för någon att man skulle bygga ett företag helt digitalt, och bara träffa medgrundarna digitalt under de första månaderna, skulle det låtit helt galet. Men det gick”, berättar Pernilla Westergren.

Nu stänger Funcifur sin första kapitalrunda på totalt 7,5 miljoner kronor. Investerare är Noel Abdayem som grundat The Humble Co, Jan Carl Adelswärd och Joakim Hartzell via deras gemensamma investmentbolag Civitus, samt Daniel Skaven Ruben som är rådgivare inom foodtech till bland annat The Rockefeller Foundation Food Initiative.

 ”Vi kommer satsa på utbildning genom marknadsföring, produktutveckling och expansion. Vi har ett veterinärteam som kunder kan skicka in sina frågor till eller via sessioner på Instagram. Det är viktigt för oss, att det ska finnas tillgänglig och trygg information till våra kunder då vi själva saknat det på marknaden”, berättar Pernilla Westergren.

Funcifur har hittills valt att sälja sin hundmat genom en helt egen e-handelsbutik. 

”Vi vill ha direktkontakt med våra kunder, något vi inte skulle få på samma vis via återförsäljare. Det är kul, kunderna är så engagerade i produkten, det blir som ett litet community”, säger hon.

Pernilla Westergren har tidigare varit analytiker vid investmentbanken Citi och jobbat på riskkapitalbolaget FSN Capital. Thomas Dalebring har i sin karriär bland annat varit chef inom hr på Ikeagruppen och marknadschef på E-work.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera