Hoppa till innehållet

Hoppade av toppjobben och startade bolag digitalt – nu tar de in 7,5 miljoner för klimatsmart hundmat

Pernilla Westergren och Thomas Dalebring lämnade sina toppjobb för att satsa på klimatsmart hundmat. Bolaget Funcifur grundades helt digitalt under 2020, nu tar de in 7,5 miljoner kronor i en första kapitalrunda.

Grundarna av Funcifur: Pernilla Westergren och Thomas Dalebring, tillsammans med labradoren Siri och franska bulldoggen Daisy.
Grundarna av Funcifur: Pernilla Westergren och Thomas Dalebring, tillsammans med labradoren Siri och franska bulldoggen Daisy.

Med hundmat vars proteiner kommer från insekter vill Pernilla Westergren och Thomas Dalebring ha en transparens mot kunden. Deras bolag Funcifur vill utbilda konsumenter om vad deras mat innehåller och hur det påverkar både hunden och vår jord.

”Vi såg ett behov av en mer transparent och hållbar hundmatsindustri. Vad är det man ger till sina hundar egentligen? Jag lever själv hälsosamt och äter plantbaserat för att minska klimatpåverkan. Men vad ger jag min hund Siri för mat egentligen? Jag upptäckte att jag inte har någon koll på vad vi stoppar i henne, och insåg att det är något vi måste ändra på”, berättar Pernilla Westergren, vd och medgrundare.

Antibiotika, vattenbrist och hundmat som innehåller kött från hela världen var tre faktorer som Pernilla Westergren såg som ohållbara, något som bör förändras.

”Jag hade ingen aning om att hundar och katter står för 25 procent av den globala köttkonsumtionen, det är galna siffror. Kött från Europa och resten av världen har annorlunda regler kring antibiotika vid djurhållning, och ofta är köttet i hundmaten inte från Sverige. Det kan vara en hälsorisk både för hunden och för människan”, förklarar Pernilla Westergren.

Men Pernilla Westergren vill inte hytta med fingret mot hundägare, utan sprida kunskap om hundmat och dess inverkan på klimatet på ett positivt sätt.

”Det ska inte vara någon skam, vi vill bara visa att det är ett jättebra alternativ, på ett glatt och positivt sätt”

Varför föll valet på insekter som proteinkälla?

”Insekterna vi använder är svarta soldatflugor. Risken för allergisk reaktion är låg, det är snällt mot magen och är ett högkvalitativt protein. Ur ett klimatperspektiv så är insekter betydligt bättre än andra animaliska proteinkällor”, säger hon.

Enligt Pernilla Westergren är utsläppen av växthusgaser 94 procent lägre vid framställningen av 1 gram insektsprotein, än vid 1 gram nötkött. Därutöver kräver produktion baserat på insekter 80 procent mindre vatten än köttindustrin i stort.

”Ser man hälsofördelarna med att äta insekter på pappret så skulle det även vara jättebra för oss människor, men vi har mer tankar kring det som hindrar oss mot vad hundar har.”

Bolaget grundades under 2020, ett år som blev speciellt med tanke på att coronapandemin svept över världen. Att jobba hemifrån blev en norm, men att starta företag helt digitalt något nytt. Duon kände varandra sedan tidigare, men genomförde allt arbete med Funcifur via nätet.

”Jag och Thomas Dalebring träffades i person först i december när vi fick den första produktleveransen. Om man hade berättat för någon att man skulle bygga ett företag helt digitalt, och bara träffa medgrundarna digitalt under de första månaderna, skulle det låtit helt galet. Men det gick”, berättar Pernilla Westergren.

Nu stänger Funcifur sin första kapitalrunda på totalt 7,5 miljoner kronor. Investerare är Noel Abdayem som grundat The Humble Co, Jan Carl Adelswärd och Joakim Hartzell via deras gemensamma investmentbolag Civitus, samt Daniel Skaven Ruben som är rådgivare inom foodtech till bland annat The Rockefeller Foundation Food Initiative.

 ”Vi kommer satsa på utbildning genom marknadsföring, produktutveckling och expansion. Vi har ett veterinärteam som kunder kan skicka in sina frågor till eller via sessioner på Instagram. Det är viktigt för oss, att det ska finnas tillgänglig och trygg information till våra kunder då vi själva saknat det på marknaden”, berättar Pernilla Westergren.

Funcifur har hittills valt att sälja sin hundmat genom en helt egen e-handelsbutik. 

”Vi vill ha direktkontakt med våra kunder, något vi inte skulle få på samma vis via återförsäljare. Det är kul, kunderna är så engagerade i produkten, det blir som ett litet community”, säger hon.

Pernilla Westergren har tidigare varit analytiker vid investmentbanken Citi och jobbat på riskkapitalbolaget FSN Capital. Thomas Dalebring har i sin karriär bland annat varit chef inom hr på Ikeagruppen och marknadschef på E-work.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera