Med hundmat vars proteiner kommer från insekter vill Pernilla Westergren och Thomas Dalebring ha en transparens mot kunden. Deras bolag Funcifur vill utbilda konsumenter om vad deras mat innehåller och hur det påverkar både hunden och vår jord.
”Vi såg ett behov av en mer transparent och hållbar hundmatsindustri. Vad är det man ger till sina hundar egentligen? Jag lever själv hälsosamt och äter plantbaserat för att minska klimatpåverkan. Men vad ger jag min hund Siri för mat egentligen? Jag upptäckte att jag inte har någon koll på vad vi stoppar i henne, och insåg att det är något vi måste ändra på”, berättar Pernilla Westergren, vd och medgrundare.
Antibiotika, vattenbrist och hundmat som innehåller kött från hela världen var tre faktorer som Pernilla Westergren såg som ohållbara, något som bör förändras.
”Jag hade ingen aning om att hundar och katter står för 25 procent av den globala köttkonsumtionen, det är galna siffror. Kött från Europa och resten av världen har annorlunda regler kring antibiotika vid djurhållning, och ofta är köttet i hundmaten inte från Sverige. Det kan vara en hälsorisk både för hunden och för människan”, förklarar Pernilla Westergren.
Men Pernilla Westergren vill inte hytta med fingret mot hundägare, utan sprida kunskap om hundmat och dess inverkan på klimatet på ett positivt sätt.
”Det ska inte vara någon skam, vi vill bara visa att det är ett jättebra alternativ, på ett glatt och positivt sätt”
Varför föll valet på insekter som proteinkälla?
”Insekterna vi använder är svarta soldatflugor. Risken för allergisk reaktion är låg, det är snällt mot magen och är ett högkvalitativt protein. Ur ett klimatperspektiv så är insekter betydligt bättre än andra animaliska proteinkällor”, säger hon.
Enligt Pernilla Westergren är utsläppen av växthusgaser 94 procent lägre vid framställningen av 1 gram insektsprotein, än vid 1 gram nötkött. Därutöver kräver produktion baserat på insekter 80 procent mindre vatten än köttindustrin i stort.
”Ser man hälsofördelarna med att äta insekter på pappret så skulle det även vara jättebra för oss människor, men vi har mer tankar kring det som hindrar oss mot vad hundar har.”
Bolaget grundades under 2020, ett år som blev speciellt med tanke på att coronapandemin svept över världen. Att jobba hemifrån blev en norm, men att starta företag helt digitalt något nytt. Duon kände varandra sedan tidigare, men genomförde allt arbete med Funcifur via nätet.
”Jag och Thomas Dalebring träffades i person först i december när vi fick den första produktleveransen. Om man hade berättat för någon att man skulle bygga ett företag helt digitalt, och bara träffa medgrundarna digitalt under de första månaderna, skulle det låtit helt galet. Men det gick”, berättar Pernilla Westergren.
Nu stänger Funcifur sin första kapitalrunda på totalt 7,5 miljoner kronor. Investerare är Noel Abdayem som grundat The Humble Co, Jan Carl Adelswärd och Joakim Hartzell via deras gemensamma investmentbolag Civitus, samt Daniel Skaven Ruben som är rådgivare inom foodtech till bland annat The Rockefeller Foundation Food Initiative.
”Vi kommer satsa på utbildning genom marknadsföring, produktutveckling och expansion. Vi har ett veterinärteam som kunder kan skicka in sina frågor till eller via sessioner på Instagram. Det är viktigt för oss, att det ska finnas tillgänglig och trygg information till våra kunder då vi själva saknat det på marknaden”, berättar Pernilla Westergren.
Funcifur har hittills valt att sälja sin hundmat genom en helt egen e-handelsbutik.
”Vi vill ha direktkontakt med våra kunder, något vi inte skulle få på samma vis via återförsäljare. Det är kul, kunderna är så engagerade i produkten, det blir som ett litet community”, säger hon.
Pernilla Westergren har tidigare varit analytiker vid investmentbanken Citi och jobbat på riskkapitalbolaget FSN Capital. Thomas Dalebring har i sin karriär bland annat varit chef inom hr på Ikeagruppen och marknadschef på E-work.