Annons

Storägaren: ”Zound kan bli värt 9–10 miljarder”

Tommy Jacobson, ordförande Zound Industries.
Tommy Jacobson, ordförande Zound Industries. Foto: Oskar Omne
Storägarna Tommy Jacobson och Konrad Bergström har gått vidare efter striden i Zound – över en kopp kaffe. ”Jag tror Zound kan bli värt 9-10 miljarder kronor inom 3-5 år”, säger Tommy Jacobson inför att hörlursbolaget bereds för försäljning eller notering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries går mot en försäljning eller notering på Nasdaq Stockholm under 2019. I veckan bekräftade bolaget Di Digitals uppgifter att investmentbanken Carnegie anlitats som rådgivare.

Ägarkretsen består främst av Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne och Zenith Vencap, Telia och Time for Growth. De hoppas på en värdering på minst 3 miljarder kronor vid en affär, enligt Di Digitals källor. Bolagets ordförande Tommy Jacobson vill dock inte kommentera siffran. 

”Oavsett om det blir en börsnotering eller försäljning tror jag inte Zound blir fullt värderat i år”, säger han.

Vi tog en kaffe för ett par veckor sedan och hade ett trevligt snack.

Genom sina ägarbolag kontrollerar Tommy Jacobson cirka 25 procent av bolaget, enligt egen utsago. Andelen har ökat sedan han köpte hälften av grundaren Konrad Bergströms aktieinnehav. Den affären blev början på slutet på den ägarstrid som pågått mellan dem under flera års tid. 

”Vi tog en kaffe för ett par veckor sedan och hade ett trevligt snack. Vi har gått vidare”, säger Tommy Jacobson.

Läs mer: Zounds miljardnotering rycker närmare – så högt värderas bolaget 

Läs mer: ”Uppköp av Zound mer troligt än notering” 

Zound grundades 2008 och har vuxit med lönsamhet sedan dess. I fjol ökade man sin omsättning med 33 procent till 1,86 miljarder kronor.

De första Adidas-produkterna är otroligt snygga.

En möjlig svaghet är att närmare 90 procent av Zounds försäljning uppges bestå av högtalare och lurar av märket Marshall, som produceras på licens. Positivt är dock att licensavtalet med brittiska Marshall nyligen förnyats för en period på 15 år. 

Bolaget tillverkar även lurar och högtalare under det egna varumärket Urbanears. Man har också tecknat ett avtal med det tyska sportmärket Adidas. De första Adidas-lurarna väntas lanseras under andra halvan av 2019.  

”Jag har sett de första Adidas-produkterna och de är otroligt snygga”, säger Tommy Jacobson. 

Som delägare säger sig Tommy Jacobson vilja vara kvar i flera år.

”På Varenne och Zenith är vi ju inte investerare. Vi är bolagsbyggare. Jag tror Zound kan bli värt 9-10 miljarder kronor inom 3-5 år”, säger han.

Samtidigt måste han som Zounds ordförande se till att alla bolagets 400 aktieägare får ut så mycket av en exit som möjligt. Här är det investmentbanken Carnegie som sköter förhandlingarna. 

Vad har Zound för uppvaktare?

”Det rör sig om både svenska och internationella intressenter.”

Tror du mer på en finansiell eller industriell köpare?

”Jag gissar att Zound är mer värdefullt för en industriell köpare som kan hitta synergier. Lite som när Paypal köpte Izettle.”

Ni uppges även ha förhandlat om ett samgående med tyska Bragi som bygger trådlösa hörlurar som är smarta, snabba och energisnåla. Vad har hänt där?

”Det vore tjänstefel om jag och vd Pernilla Ekman inte tittade på sådana möjligheter till samarbete eller samgående. Men jag kan inte säga att vi har något på gång med Bragi just nu.”

Hur länge är ni öppna för ett bud på hela Zound?

”Det går väl att tänka sig ett bud ända fram till dagen innan. Återigen, se på Paypals köp av Izettle.”

Läs mer: Bekräftat: Svenska hörlurssuccén ska säljas eller noteras 

Läs mer: Börsaktuella miljardbolaget Zound ökar sina intäkter med 33 procent 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer