Internationella bokningssajter som Booking, Expedia och Hotels.com har de senaste åren seglat upp som riktiga maktfaktorer i hotellbranschen. Enligt Nordic Choice Hotels digitalchef Lisa Farrar har de fått en så pass stark ställning att de numera kräver upp till 25 procent av säljpriset vid en hotellbokning (provisionen varierar beroende på avtalet, bokningsläget med mera).
Deras andel av bokningsmarknaden är dessutom mycket hög, både i branschen och bland Nordic Choice Hotels 195 hotell i Norden.
”En handfull bokningssajter står för cirka 20 procent av hotellbokningarna. Andelen är inte lika hög hos oss på Nordic Choice Hotels, men den är ändå betydande”, säger Lisa Farrar.
För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året.
Hon har sett marknaden från båda håll. Innan hotellkungen Petter Stoldalen rekryterade henne till Nordic Choice Hotels var hon vd för Expedias resebokningssajt Mr Jet.
”Vi vill bryta bokningssajternas oligopol och hoppas att de andra hotellkedjorna hoppar på tåget de med. För oss kan detta innebära besparingar på 50 miljoner kronor om året”, säger Lisa Farrar.
Sedan kastar hon fram en liten brasklapp.
”Vi jobbar gärna med Expedia, Booking och de andra! De är extremt bra på att nå ut brett och till grupper vi inte kommer åt, så vi ska absolut också i framtiden ha samarbeten med dem, men vi jobbar för att alla gäster ska boka sin andra bokning direkt hos oss”, säger hon.
För att bryta bokningsjättarnas makt har hon och innovationschefen Christian Lundén valt att ansluta sig till en ny digital plattform som heter Windingtree.
Plattformen finansieras genom en så kallad token-försäljning, en växande trend inom sektorn för kryptovalutor. Men från Nordic Choice Hotels perspektiv är Windingtree främst en öppen plattform från vilken hotellkedjor, flygbolag, hyrbilsföretag med flera kan erbjuda bokningar via blockkedjetekniken. Windingtree är alltså inte en konsumenttjänst som Booking, utan mer utav en databas som tredjepartsleverantörer kan hämta information från och integrera i sina appar och sajter.
Om tillräckligt många aktörer ansluter sig till Windingtree kan plattformen bli användbar för sökmotorer som Google som vill hjälpa användare boka hotell, resor och hyrbilar. Plattformen kan även användas av nischade bokningssajter som kanske vill erbjuda hotellbokningar och flygbiljetter i samband med olika evenemang, som exempelvis Stockholm Marathon.
"Windingtree och liknande lösningar kan bli ett sätt för alla ifrån Google till små startups att få tillgång till våra hotellbokningar. I dag betalar vi mycket pengar till mellanhänder som kopplar ihop vårt bokningssystem med tredje part. Men om detta tar fart kan vi spara upp till 50 miljoner kronor om året bara i tekniska kostnader. Leder det dessutom till att vi blir mindre beroende av bokningssajterna kan vi spara ännu mer”, resonerar Lisa Farrar.
Windingtree lanserades i början av februari och har hittills lyckas locka en rad kända aktörer som Lufthansa och Air New Zealand. Genom att använda blockkedjeteknik, kan de erbjuda transaktioner som inte passerar en central aktör som likt bokningssajterna tar ut en stor del av transaktionen.
Nordic Choice Hotels börjar med att lägga ut bokningssystemet för sitt Hobo-hotell på plattformen. Går de bra kan de koppla upp hela sitt bokningssystem på Windingtree och liknade plattformar.
”Vi hoppas att detta ska hjälpa oss nå ut bredare. Men det kan säkert resultera i nya oväntade samarbeten med mindre aktörer som vill dela sin kunddata med oss i utbyte mot extra tjänster. Det kan bli ett lyft för en mer personlig form av bokning," slår Lisa Farrar fast.
När lanseringen kan få genomslag hos kunderna är svårt att veta. Men det lär ta några månader.
”Innan slutet av 2018 hoppas vi se ett resultat av detta, absolut. Vi får redan nu samtal från olika aktörer, bland annat prisjämförelsesajter, som vill komma åt våra inventarier på detta vis. Vi hoppas att Scandic Hotels och våra övriga konkurrenter hoppar på detta så vi kan nå kritisk massa.”
Läs mer: ”Blockkedjan kan bli en mardröm för Uber och Airbnb”
Blockkedjan kan inte bara begränsa makten hos stora mellanhänder som appbolag eller banker. I förlängningen kan vi ha att göra med en ny ekonomi, skriver Di Digitals Sven Carlsson.