Sedan i slutet av sommaren finns svenska Voi Technologys elscootrar på Stockholms gator.
Genom en app kan användarna hitta en elscooter som finns i närheten, hyra den och sedan ta sig en kortare distans för att sedan parkera scootern var som helst. Scootern kan då plockas upp av nästa användare.
Enligt bolaget har man redan i dag hundratals av de röda tvåhjulingarna utplacerade på gatorna i Stockholm. Totalt har 45 000 användare åkt över 85 000 kilometer med bolagets elscootrar, som sedan förra veckan även rullar i Madrid.
Voi Technology tog nyligen in 25,5 miljoner kronor från bland annat den svenska investeraren Vostok New Ventures.
Läs mer: Elscooterstriden tätnar: Miljonregn över Voi och jätten på väg till Sverige
Sedan lanseringen för en dryg månad sedan har Stockholms stad fått in ett tiotal klagomål kring elscootrarna.
Främst handlar det om att medborgare som är missnöjda med scootrarnas placering på gator och torg där de, till skillnad från cyklar ofta lämnas mitt på trottoarer och är i vägen för gångtrafikanter, berättar Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms Stad.
”Flera medborgare har skrivit om att de är arga över var scootrarna står. Vissa tror också staden står bakom dem”, säger han.
Stockholms stad har sedan tidigare uttryckt tveksamhet kring Voi Technology och andra elscooterbolag.
Läs mer: Stockholm nobbar elscooterbolaget: ”Noll intresse”
Enligt Di Digitals källor tar staden nu saken ett steg längre och arbetar aktivt för att bli av med scootrarna.
Anledningen uppges vara att man vill undvika den situation som uppstått i flera städer på USA:s västkust, där mängden av scootrar som placerats ut av privata aktörer lett till både olyckor och trafikkaos.
Att staden nu arbetar med att se över möjligheterna till att bli av med elscootrarna bekräftas av Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret i Stockholms stad.
”Jag har ingen åsikt om det enskilda bolaget, men just belamringen av elscootrar överallt är vi oroade för och något vi tittar på”, säger han.
För att ett bolag ska kunna ställa upp transportmedel för uthyrning krävs ett tillstånd från staden, något man kan få om man hyr marken där transportmedlet står.
Eftersom en viktig funktion hos elscooterbolagen är att användaren ska kunna hämta och lämna scootern var som helst blir detta ett stort hinder. Dessutom skulle staden kunna neka bolagen att hyra mark och därmed får de inget tillstånd.
Enligt Di Digitals källor kommer man att rekommendera för politikerna i trafiknämnden, som tar beslutet om elscootrarnas framtid, att scootrarna ska tas bort om det är möjligt enligt lagen.
I ett uttalande skriver Voi Technology att bolaget kommer efterleva rådande och framtida regleringar kring tjänsten. Bolaget ska också träffa staden under ett möte i nästa vecka för att diskutera framtiden.
”Vi är såklart öppna för att betala en avgift eller skatt till kommunen för att få använda stadens gator men vi avböjer att kommentera frågan och avvaktar vårt möte för att diskutera detta direkt med staden i nästa vecka”, skriver bolaget.
Även den amerikanska scooterjätten Lime kan vara på väg till Sverige med sin delningstjänst för elscootrar. Men frågan är om det amerikanska bolaget, som värderas i miljardklassen, kommer fullfölja sina eventuella planer på att ta sig an Stockholm i och med stadens bannlysningsplaner.