Hoppa till innehållet

House of Dagmars nya app tar in kunden på kontoret

Modemärket House of Dagmar provar nya vägar i den digitala djungeln. Nu släpper de en ny app där kunden får gå in på kontoret och hjälpa grundarna med både affärsutveckling och design.

Kunder blir bollplank när House of Dagmars vd Karin Söderlind lanserar en egen app.
Kunder blir bollplank när House of Dagmars vd Karin Söderlind lanserar en egen app.Foto: Evelina Carborn

Det är fullt sjå på House of Dagmars kontor på Nybrogatan i Stockholm några dagar innan modeveckan. Kläderna från vårkollektionen för 2018 provas på modellerna och de sista justeringarna inför visningen fixas. Men det är mer än kläder som är i görningen för systrarna bakom House of Dagmar.

Under torsdagens modevisning i spegelsalen på Grand Hôtel lanserades en helt ny app som ska göra kunden mer involverad i företaget. Runt 200 kvinnor har valts ut via Instagram, Facebook och bland de mest trogna kunderna för att testa en beta-version av appen.

Rent krasst och affärsmässigt handlas det mer och mer i mobilen.

Appen är som ett slags hybrid mellan webbshop och community, där kunden ska kunna agera bollplank i alltifrån val av färg på ett specifikt plagg till att diskutera affärsutveckling.

”Produkter gör vi hela dagarna, men vi tyckte att det fanns mycket större möjligheter än så. Vårt företag är förhållandevis litet och vi har alltid velat ha en personlig relation till kunden. Men det har vi inte riktigt lyckats med om man ska vara ärlig. Mycket beror på att vi aldrig haft egna butiker”, säger vd Karin Söderlind.

Hur kommer det sig?

”Vi har byggt vår affärsmodell på att ha återförsäljare. Många märken som har egna butiker ägs till större delen av externa investerare. Vi har försökt klara oss själva och om vi öppnar fler butiker vill vi göra det på ett helt nytt sätt.”

Varför ett community och inte bara en vanlig webbshop?

”Ett community verkar kul, engagerande och personligt. Tanken med den är bland annat att kunna utbilda våra kunder i hållbarhet och visa vad vi faktiskt gör. Det är något vi arbetar mycket med, men som är svårt att kommunicera.”

Läs mer: Nätsuccén Na-kd växer i raketfart i USA och Storbritannien

House of Dagmar grundades 2005 i Göteborg av de tre systrarna Karin Söderlind, Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam. Alla har en bakgrund inom modebranschen och namnet är en hyllning till deras farmor Dagmar som arbetade som sömmerska.

Från början gick systrarna in med 50 000 kronor var i företaget. I dag har bolaget en stadig tillväxttakt och omsätter 54,4 miljoner. Förra året landade vinsten på 3,3 miljoner kronor.

Den nya appen är ett steg i House of Dagmars digitala strategi och Karin Söderlind menar att det inte finns något liknande på marknaden i dag. Genom appen ska man kunna läsa kundernas köpbeteenden och göra mer riktade erbjudanden.

”Rent krasst och affärsmässigt handlas det mer och mer i mobilen. Det ökar hela tiden. I höstas var över 50 procent av vår försäljning i webbshopen via mobilen. En vecka låg vi på 67 procent. Då är det också viktigt att vi har ett verktyg som är användbart”, säger Karin Söderlind och fortsätter:

”För oss innebär det här att man justerar en affärsmodell som känns gammal och obekväm. Vi vill lämna traditionella cykler där man skapar mode inifrån ett stängt designrum ut mot kunden.”

Appen är ett samarbete mellan House of Dagmar, Microsoft och design- och programmeringsföretaget Ombori, och bygger bland annat på en chattbaserad arbetsyta från Microsoft.

House of Dagmar deltog under sommaren i ett ”fashion hack” som Svenska Moderådet och Microsoft stod bakom. Tillsammans med H&M, skomärket Reschia och sportutrustningsföretaget Houdini fick de ta fram var sin idé, och Dagmars är den första som realiseras.

Andreas Hassellöf, grundare på Ombori som står bakom utvecklingen av appen, försäkrar att ambitionen inte är att efterlikna ett community med funktioner som Instagram och Facebook redan erbjuder.

”Det handlar inte så mycket om var användarna finns, utan var Dagmar finns. Hur kan användaren få ta plats i deras virtuella kontor? Det handlar inte heller om att skapa ett nytt community. Det tillför inte så mycket här i världen när vi redan har Facebook och Instagram.”

Vad tjänar Microsoft på det här?

”Lösningen byggs på Microsoft-teknik och våra plattformar. Ett sådant här innovativt samarbete är en win-win för alla”, säger Johanna Snickars, kommunikationschef på Microsoft.


 

House of Dagmar

Omsättning (2016): 54,4 miljoner kronor.

Resultat efter finansiella poster (2016): 3,3 miljoner kronor.

Antal anställda: 22.

Grundades 2005 av: systrarna Karin Söderlind, Kristina Tjäder och Sofia Wallenstam.

Utmärkelser i urval: Svenska moderådets pris för Årets rookieföretag 2005, Ellegalans pris Årets nykomling 2006, Guldknappen 2011, Di-Gasell år 2013.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera