Hoppa till innehållet

Hövding-grundare ska utveckla självkörande bil

Först utvecklade hon en cykelhjälm som bygger på airbagteknik. Nu ska Malmöentreprenören Anna Haupt leda utvecklingen av Nevs självkörande bilar.

Anna Haupt är en av två som gav upphov till den haussade Hövding-hjälmen.
Anna Haupt är en av två som gav upphov till den haussade Hövding-hjälmen.

Det är inte bara jättarna Google och Tesla som satsar på självkörande bilar.

Nyligen meddelade Ford att man tror sig kunna massproducera en självkörande bil redan 2021. Nu satsar också det svensk-kinesiska elbilsföretaget Nevs på att kapa åt sig en bit av marknaden för självkörande bilar.

Bilindustrin är generellt en konservativ, mansdominerad bransch och det påverkar hela användarupplevelsen

Utvecklingen av de självkörande elbilarna ska enligt näringslivssajten 8till5 ledas av Anna Haupt, en av de två grundarna till det numera börsnoterade Hövding. Hon ser många likheter i arbetet med att utveckla airbaghjälmen och att leda arbetet med att ta fram självkörande bilar.

”I båda fallen handlar det om att upptäcka rörelsemönster i trafiken och att med en ganska liten personal lösa stora utmaningar. Det som attraherar mig med bilindustrin är att den genomgår en stor förändring just nu, där det gäller att ta tag i miljöutmaningarna och göra bilen hållbar”, säger Anna Haupt till 8till5.

Hon tror att självkörande bilar kan nå helt nya målgrupper.

”Bilindustrin är generellt en konservativ, mansdominerad bransch och det påverkar hela användarupplevelsen som är formgiven efter en ganska smal, homogen målgrupp. Men den självkörande tekniken ger helt andra möjligheter, som att erbjuda bilar till ensamstående tvåbarnsmammor i karriären som inte haft tid att skaffa körkort”, säger hon.

Anna Haupt grundade Hövding tillsammans med Terese Alstin 2005. För två år sedan lämnade Anna Haupt bolaget och kort därefter lämnade också Terese Alstin.  

Grunden till Nevs lades 2012 när den kinesiske entreprenören Kai Johan Jiang köpte majoriteten av Saab Automobiles konkursbo. Nevs väntas lansera sin första elbil under 2017.


Läs även:

Foto: Uber

Ubers första självkörande bil är en Volvo

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera