Hoppa till innehållet

Huawei går om Apple i antal sålda mobiltelefoner

Den kinesiska mobiltillverkaren Huawei har gått om Apple i antalet sålda telefoner. 

Kinas techbolag Huawei tar över andraplatsen av flest sålda mobiltelefoner.
Kinas techbolag Huawei tar över andraplatsen av flest sålda mobiltelefoner.Foto: Flickr

Kinesiska Huawei har nu passerat Apple och är därmed tvåa i världen inom området smarta telefoner. Det framgår av Gartners försäljningsanalys för årets andra kvartal.

Globalt växte försäljningen av smarta telefoner under kvartalet med 2 procent till totalt 374 miljoner enheter.

Huaweis försäljning av smarta telefoner växte under kvartalet med nära 39 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol, och uppgick till nästan 50 miljoner enheter. Bolagets marknadsandel ökade från 9,8 till 13,3 procent.

”Deras investeringar i kanaler, varumärkesbyggande och positionering av Honor-enheterna hjälpte till att driva på försäljningen. Huawei levererar sina smartphones till 70 marknader världen över och det börjar framstå som Huaweis främsta tillväxtmotor”, säger Anshul Gupta, analyschef vid Gartner, i en kommentar till siffrorna.

Läs även: Kinas största taxiapp stoppad efter mord 

Apples försäljning inom kategorin ökade med blygsamma 1 procent till 44,7 miljoner enheter. Marknadsandelen krympte från 12,1 till 11,9 procent.

Etta på listan är fortfarande Samsung med 72,3 miljoner sålda smarta telefoner. Bolaget fick dock se sin försäljning av smarta telefoner minska med 12,7 procent under kvartalet och marknadsandelen krympte från 22,6 till 19,3 procent.

”Samsung möter inbromsande global efterfrågan och ständigt ökande konkurrens från kinesiska tillverkare. Den avtagande efterfrågan på bolagets flaggskeppstelefoner har inneburit lägre lönsamhet. Bolaget väntar sig nu att den smarta telefonen Note 9 ska återuppliva tillväxten”, kommenterar Anshul Gupta.

Läs även: Så tar Tencents superapp Wechat över nätet i Kina 

En snabbväxare under perioden var listans nya fyra, kinesiska Xiaomi. Företaget ökade försäljningen med hela 55 procent till 32,8 miljoner smarta telefoner. Marknadsandelen ökade från 5,8 till 8,8 procent.

(Direkt/ Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera