På eftermiddagen på skärtorsdagen smög Zound Industries ut ett pressmeddelande. Efter stridigheterna var nu 90 procent av ägarna är överens om att hörlursbolaget skulle säljas. Här på redaktionen noterade vi att bolaget har en ny logotyp som är något svårläst – står det Zoundustries? Zoündustries?
Läs mer: Grundaren säljer allt i Zound – så investerar han
Nätläkaren Kry har lyckats etablera sitt varumärke i Sverige och marknadsför sig som Livi på den internationella marknaden. Men aktiebolaget som står bakom den digitala vårdtjänsten har hittills haft ett betydligt mer blygsamt namn, Webbhälsa AB. Sedan slutet av november i fjol har dock bolaget försökt att byta namn hos Bolagsverket, utan att få något gehör, enligt korrespondens som Di Digital tagit del av.
Myndigheten har i nästan fem månader nobbat alla förslag eftersom andra företag sedan tidigare har liknande namn. Därför har man tvingats söka upp dessa företag och be om deras godkännande. Det återstår att se om grundaren Johannes Schildts skapelse snart får heta Kry även på pappret.
Samtidigt växer Kry så det knakar. För ett år sedan var personalstyrkan omkring 120 och nätläkaren tog över Spotifys gamla lokaler. Men enligt uppgifter till oss letar Kry redan efter nya lokaler då personalstyrkan växt till över 200 personer.
Vi har också hört att det är långa och hektiska dagar för Kryfolket. För att ge ny energi fylls kylarna med juicer och powerbars. ”Dock inget ovanligt i den här sektorn” som någon kommenterade.
I veckan blev det också en liten storm i ett vattenglas kring Kry efter en artikel på Resumé. Skådespelaren Suheib Saleh spelar i den första svenska Netflix-serien ”Störst av allt” som knarklangaren Dennis. Samtidigt medverkar han i Krys pollenkampanj. Resumé lyfte det som problematiskt. Krys presschef Linda Bengtsson kontrade i artikeln med att ”han är skådespelare”. Resumé fick sedan kritik i sociala medier och Suheib Saleh kallade det hela för ”ett skämt” i Café.
Lyssna på Digitalpodden special: Nätläkarna: Miljonerna blir bittra piller i sjukt system
Musik är viktigt för oss på Di Digital. Utan old school hiphop eller livad techno i lurarna så skulle det gå trögt att ”brusa”. Vår reporter Sven Carlsson extraknäcker som dj och i nästa vecka kommer han och Jonas Leijonhufvuds bok Spotify inifrån. Ser fram emot att läsa diverse avslöjanden om hur Daniel Ek och Martin Lorentzon byggde upp musiktjänsten till att börsnoteras för 220 miljarder kronor.
Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu
För några månader sedan blev det klart att den amerikanska rapparen Snoop Dogg investerar i Klarna. Förhoppningen är att han ska göra affärerna att går mer ”smooth” för betalbolaget i USA. Det har höjts röster om att Klarnas värdering skulle stiga om bolaget lämnade den amerikanska marknaden, som annars har sänkt vinsten. Samarbetet inkluderade spektakulära videor med mycket siden, pälsar och afghanhundar där rapparen bytte namn till Smoooth Dogg.
Kändisfaktorn har tydligen även präglat Klarnakontoret enligt uppgifter till oss. Det har blivit huggsexa på möten med kunder om att få fotografera sig bärandes Smoooth Doggs smycken, bland annat ett halsband med en afghanhund och två gigantiska ringar.
Imorgon är det dags för att ge sig ut och leta efter påskägg. Sedan 40 år tillbaka finns även traditionen digitalt. Det började med spelutvecklare som lade in så kallade ”easter eggs” – om man ställde sig på en viss plats och gjorde ett kommande dök deras namn upp. Det finns också diverse ”easter eggs” ute på nätet. Pröva till exempel att googla på ”askew” så kommer Google att visas snett. Det finns en lång rad gömda funktioner i Google, sök på pacman så kan du spela det klassiska arcadspelet eller gå till kartfunktionen, leta upp en blå poliskur i London och kliv in i tids- och rymdmaskinen ”Tardis” från tv-serien Doctor Who. Så även vårt digitala leverne är som livet – större på insidan.