Hoppa till innehållet

Huggsexa om Snoops smycken och strul med Krys namnbyte

Krys läkarrock börjar bli tajt och nätläkaren kämpar febrilt för att byta namn. Samtidigt är det huggsexa om Snoop Doggs smycken, skriver Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.

Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef på Di Digital.
Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef på Di Digital.

På eftermiddagen på skärtorsdagen smög Zound Industries ut ett pressmeddelande. Efter stridigheterna var nu 90 procent av ägarna är överens om att hörlursbolaget skulle säljas. Här på redaktionen noterade vi att bolaget har en ny logotyp som är något svårläst – står det Zoundustries? Zoündustries?

Läs mer: Grundaren säljer allt i Zound – så investerar han 

Nätläkaren Kry har lyckats etablera sitt varumärke i Sverige och marknadsför sig som Livi på den internationella marknaden. Men aktiebolaget som står bakom den digitala vårdtjänsten har hittills haft ett betydligt mer blygsamt namn, Webbhälsa AB. Sedan slutet av november i fjol har dock bolaget försökt att byta namn hos Bolagsverket, utan att få något gehör, enligt korrespondens som Di Digital tagit del av. 

Myndigheten har i nästan fem månader nobbat alla förslag eftersom andra företag sedan tidigare har liknande namn. Därför har man tvingats söka upp dessa företag och be om deras godkännande. Det återstår att se om grundaren Johannes Schildts skapelse snart får heta Kry även på pappret.

Krys vd och grundare Johannes Schildt ser till att personalen inte går hungrig.
Krys vd och grundare Johannes Schildt ser till att personalen inte går hungrig.Foto: Joey Abrait

Samtidigt växer Kry så det knakar. För ett år sedan var personalstyrkan omkring 120 och nätläkaren tog över Spotifys gamla lokaler. Men enligt uppgifter till oss letar Kry redan efter nya lokaler då personalstyrkan växt till över 200 personer. 

Vi har också hört att det är långa och hektiska dagar för Kryfolket. För att ge ny energi fylls kylarna med juicer och powerbars. ”Dock inget ovanligt i den här sektorn” som någon kommenterade.

I veckan blev det också en liten storm i ett vattenglas kring Kry efter en artikel på Resumé. Skådespelaren Suheib Saleh spelar i den första svenska Netflix-serien ”Störst av allt” som knarklangaren Dennis. Samtidigt medverkar han i Krys pollenkampanj. Resumé lyfte det som problematiskt. Krys presschef Linda Bengtsson kontrade i artikeln med att ”han är skådespelare”. Resumé fick sedan kritik i sociala medier och Suheib Saleh kallade det hela för ”ett skämt” i Café.

Lyssna på Digitalpodden special: Nätläkarna: Miljonerna blir bittra piller i sjukt system 

Inte nästa skivomslag utan hur vi ser ut på Di Digital när vi tänker på alla bolag som vi ska granska. Från vänster: Sven Carlsson, Miriam Olsson Jeffery, Fredrik Björkman, Ida Hansson Brusewitz, Jonas Leijonhufvud och Johannes Karlsson.
Inte nästa skivomslag utan hur vi ser ut på Di Digital när vi tänker på alla bolag som vi ska granska. Från vänster: Sven Carlsson, Miriam Olsson Jeffery, Fredrik Björkman, Ida Hansson Brusewitz, Jonas Leijonhufvud och Johannes Karlsson.Foto: Jesper Frisk

Musik är viktigt för oss på Di Digital. Utan old school hiphop eller livad techno i lurarna så skulle det gå trögt att ”brusa”. Vår reporter Sven Carlsson extraknäcker som dj och i nästa vecka kommer han och Jonas Leijonhufvuds bok Spotify inifrån. Ser fram emot att läsa diverse avslöjanden om hur Daniel Ek och Martin Lorentzon byggde upp musiktjänsten till att börsnoteras för 220 miljarder kronor.

Läs mer: Stenrika på Spotify – så investerar de nu 

För några månader sedan blev det klart att den amerikanska rapparen Snoop Dogg investerar i Klarna. Förhoppningen är att han ska göra affärerna att går mer ”smooth” för betalbolaget i USA. Det har höjts röster om att Klarnas värdering skulle stiga om bolaget lämnade den amerikanska marknaden, som annars har sänkt vinsten. Samarbetet inkluderade spektakulära videor med mycket siden, pälsar och afghanhundar där rapparen bytte namn till Smoooth Dogg. 

Snoop Doggs smycken förhöjer mötena hos Klarna.
Snoop Doggs smycken förhöjer mötena hos Klarna.Foto: Press

Kändisfaktorn har tydligen även präglat Klarnakontoret enligt uppgifter till oss. Det har blivit huggsexa på möten med kunder om att få fotografera sig bärandes Smoooth Doggs smycken, bland annat ett halsband med en afghanhund och två gigantiska ringar.

Imorgon är det dags för att ge sig ut och leta efter påskägg. Sedan 40 år tillbaka finns även traditionen digitalt. Det började med spelutvecklare som lade in så kallade ”easter eggs” – om man ställde sig på en viss plats och gjorde ett kommande dök deras namn upp. Det finns också diverse ”easter eggs” ute på nätet. Pröva till exempel att googla på ”askew” så kommer Google att visas snett. Det finns en lång rad gömda funktioner i Google, sök på pacman så kan du spela det klassiska arcadspelet eller gå till kartfunktionen, leta upp en blå poliskur i London och kliv in i tids- och rymdmaskinen ”Tardis” från tv-serien Doctor Who. Så även vårt digitala leverne är som livet – större på insidan.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera