Annons

Hugo Stenbeck och Storytelmiljardär kliver in i svenskt teknikbolag

Danads två grundare Istvan Beres och Peo Persson.
Danads två grundare Istvan Beres och Peo Persson. Foto: Josefine Stenersen (Di).
Svenska Danads hjälper storföretag världen över att sälja digitala annonser. Trots en utmanande tid under coronapandemin tar teknikbolaget in 42 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra Mellby Gårds vd Johan Andersson, Hugo Stenbeck och Storytelmiljardären Jonas Sjögren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska teknikbolaget Danads, som grundades 2013 av Istvan Beres och Peo Persson, vill koppla samman stora nätplattformar med småföretag.

Danads integrerar sin tekniska bokningslösning, som ger reklamköparen en självbetjäning, inuti nätplattformarnas system. Sedan hanterar deras verktyg allt från bokningen, betalningen och faktureringen av annonsen. Danads klarar av att hantera annonser inom så väl bild, ljud, text som video.

På kundlistan finns globala storföretag som Ebay, Expedia, Bloomberg, Soundcloud, Phillips och Tripadvisor. I Sverige använder sig techbolag som Klarna och Truecaller av Danads tjänster för att sälja annonser i sina appar och på sina webbplatser. Bland stora mediehus utmärker sig amerikanska Hearst och brittiska Reach, som tillsammans har flera olika hundra titlar i sin portfölj.

”De flesta av våra kunder är verksamma på en marknad som blivit extremt drabbad under krisen, medieinvesteringarna har fallit dramatiskt. Men sedan 60-70 dagar tillbaka har volymerna börjat öka igen, även om vi inte är tillbaka på de nivåer som gällde före pandemin”, säger vd:n Istvan Beres.

Enligt grundarna har Danads på ett sätt gynnats av coronapandemin, eftersom det påskyndar övergången från analoga till digitala annonsbokningar. Deras kanske allra största försäljningsargument är att den automatiserade tekniken kan spara pengar åt kundföretagen.

”Man kan säga att vi haft tur i oturen. Vi har tecknat flera nya, stora kundavtal just under coronapandemin. I kristider vill man så klart få ut som mycket som möjligt från sin omsättning, och vi har kunder som kunnat minska sina kostnader inom annonsförsäljning med uppemot 85 procent”, säger medgrundaren Peo Persson.

Danads tar mellan 1,5 och 5 procent av annonsintäkterna som sin förtjänst, plus en licensavgift. Under 2019 ökade bolaget sin omsättning med nästan 160 procent till 18 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut. Samma år noterade Danads en förlust på knappt 21 Mkr.

”Vi är supernöjda med fjolåret och överträffade vår prognos om att nå en tillväxt på 150 procent”, säger Istvan Beres.

Hur kommer coronapandemin att påverka er egen omsättning för helåret?

”Vi tror att vi kommer öka minst intäkterna med minst 150 procent igen. Vi kan potentiellt bli lönsamma på månadsbasis från oktober och framåt”, säger Istvan Beres.

Läs mer: Anders Borg investerar i teknikbolag – värderas till 145 miljoner 

Danads hade tidigare förhoppningar om att ta in runt 100 Mkr i riskkapital under det första halvåret 2020. 

Men i stället har Danads valt att plocka in 42 Mkr genom ett konvertibellån, där investerarna kan växla sin fordran mot aktier, från ägarkretsen.

Anledningen är delvis att bolaget inte ville sänka sin värdering på cirka 150 Mkr, som uppnåddes i fjol, enligt vd:n Istvan Beres. 

”Konvertibeln blev övertecknad, vi hade egentligen tänkt ta in 30 miljoner kronor. Det är jättekul att det var ett så stort intresse – och vi är glada att kunna ta hjälp av skickliga entreprenörer när vi ska vinna mark i USA och Storbritannien”, säger han.

Tanken är sedan att ta in ytterligare 60-70 Mkr i kapital under hösten – då till en värdering kring 300 Mkr.

Ett antal nya investerare har tillkommit redan nu. Det handlar till exempel om Mellby Gårds vd Johan Andersson, Hugo Stenbeck och Jonas Sjögren som blivit miljardär på sitt innehav i Storytel. 

Merparten av konvertibellånet kommer dock från existerande ägare. På ägarlistan finns till exempel statliga Almi Invest och riskkapitalbolaget Wellstreet, Paradox-grundaren Fredrik Wester och Eirik Winter från BNP Paribas. Den tidigare finansministern Anders Borg är en annan delägare, som nu utökar sitt engagemang i bolaget.

”Än så länge finns det ingen teknikplattform som konkurrerar med Danads, de har egentligen skapat den här marknaden på egen hand. Techjättar som Facebook och Google blir allt mer dominanta på annonsmarknaden. Många kunder tycker därför Danads är ett bättre alternativ, särskilt som de får full kontroll på sin egen data”, säger Anders Borg.

Danads har tidigare uppgett att den enda konkurrens som finns på marknaden är att bolagen själva bygger liknande system, vilket till exempel Amazon och Spotify valt att göra.

Bolaget siktar på att öppna två kontor i Storbritannien respektive USA i närtid. Danads kommer före slutet på 2020 att vara runt 100 anställda, en fördubbling sedan i fjol.

”Hittills har vi siktat på att nå de allra största publicisterna och mediehusen, men nu vill vi öka våra volymer genom att även attrahera mindre kunder. Vi har en väldigt stark kommande orderingång”, säger Peo Persson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer