Hoppa till innehållet

HUI: Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln

E-handeln växer så det knakar och står för en allt större del av den totala detaljhandeln. Det finns dock även en sektor i den fysiska butikshandeln som växer lika snabbt - lågprishandeln.

Det säger Jonas Arnberg, vd vid HUI Research, till Nyhetsbyrån Direkt.

”Lågprishandeln växer lika snabbt som e-handeln. Vi ser att lågprisaktörer tar allt större utrymme i olika handelsområden. Ett exempel här i Stockholm är att Rusta öppnat butik bredvid NK - varandras motpoler. Det finns absolut ett sug efter lågpris”, säger han.

Han påpekar att man ser en stark ökning för detta segment även i andra länder och menar att en förklaring är att detta är något som handeln bemästrar bra.

”Budgethandeln klarar sig mot det digitala. Det kommer alltid att vara billigare att ställa in en lastpall i en butik och låta kunden göra jobbet än att ha e-handel där någon ska leverera varorna”, säger han.

Läs även: Nätbutiken får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna” 

Att Sverige nu går mot en lågkonjunktur lär dessutom gynna sektorn, med ett ökat prisfokus hos konsumenterna.

”Vi har också större inkomstskillnader än tidigare och det finns en grupp som verkligen kommer att jaga lågprisprodukter”, säger Jonas Arnberg.

Sverige har dessutom jämfört med andra länder en relativt liten marknadsandel för lågprisbutiker.

”Vi kommer fortsätta se en stark tillväxt för lågprishandeln”, bedömer Jonas Arnberg.

De som drabbas av den utvecklingen är den traditionella butikskedjan.

”Lågprisaktörerna plockar vissa delar, som tvättmedel och schampo, medan e-handelsaktörerna tar andra delar, som apoteksvaror. Framöver kan tiden vara förbi när man åkte till en butik för att köpa allt och var beredd att åka långt för att göra det. Den traditionella kedjan, mellansegmentet, har här en jätteutmaning. Det är inget som händer nu, men på sikt kan dagligvaruhandeln reduceras till rena livsmedelsbutiker”, säger han.

Jonas Arnberg noterar att lågpristrenden syns även i dagligvaruhandeln, där det i dag endast är lågprisaktörer som Lidl och Willys som nettoöppnar butiker.

”De traditionella butikerna stänger i stället butiker. Det är något som sker här”, säger han.

( Di Digital / Direkt )

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera