Hoppa till innehållet

Hundåren över för Vetzoo – dubblar omsättningen

E-handelsbolaget Vetzoo har varit något av en doldis, men tillväxten talar sitt tydliga språk. I fjol dubblade bolaget omsättningen och i år räknar de med att närma sig 100 miljoner kronor.

Lars Martin Norviit, vd för Vetzoo.
Lars Martin Norviit, vd för Vetzoo.

Marknaden för djurfoder på nätet är än så länge en av de kanske minst utvecklade e-handelssektorerna. Runt 95 procent av all djurmat handlas fortfarande i butik. Två svenska bolag håller dock på att försöka ändra på detta. Det ena är Animail som leds av den tidigare marknadschefen på Klarna, Karl Prytz, det andra är det mindre bolaget Vetzoo.

”Vi har hållit oss lite under radarn hittills”, säger Lars Martin Norviit, vd och grundare av Vetzoo.

I fjol fördubblade Vetzoo omsättningen från 19 Mkr till 38 Mkr, och takten hittills i år pekar på att bolaget kommer att landa mellan 80 och 100 miljoner kronor i omsättning.

”Den stora grejen för oss är fortfarande att förklara för folk att man kan köpa djurfoder på nätet”, säger han.

Läs mer: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com

Vetzoo startades från början som en sajt för veterinärtips men sajten utvecklades 2012 till en ehandel. I samband med det kom investeringsbolaget Victor & Victor in som delägare i Vetzoo. Nyligen har också Adlibris vd Johan Kleberg gått in som styrelseordförande i Vetzoo.

Att få marginalerna att gå ihop är den största utmaningen.

En av de stora utmaningarna för djurfoderbranschen är att paketen som skickas ofta är tunga i förhållande till värdet på varan.

”Att få marginalerna att gå ihop är den största utmaningen. Ett snittpaket väger 12 kilo och det kostar en del med frakten då. Det gäller att få upp volymerna men det löser sig inte automatiskt bara för det man måste hålla stenkoll på kostnaderna”, säger Lars Martin Norviit.

Vetzoo räknar med att göra vinst för första gången i år. Efter det är planen att expandera utanför Sverige.

”Vi kommer att lägga i ytterligare en växel. Vi tittar lite på Norge och Finland men vill göra vinst innan vi tar det klivet. Vi har hela tiden skyndat långsamt”, säger Lars Martin Norviit.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera