Marknaden för djurfoder på nätet är än så länge en av de kanske minst utvecklade e-handelssektorerna. Runt 95 procent av all djurmat handlas fortfarande i butik. Två svenska bolag håller dock på att försöka ändra på detta. Det ena är Animail som leds av den tidigare marknadschefen på Klarna, Karl Prytz, det andra är det mindre bolaget Vetzoo.
”Vi har hållit oss lite under radarn hittills”, säger Lars Martin Norviit, vd och grundare av Vetzoo.
I fjol fördubblade Vetzoo omsättningen från 19 Mkr till 38 Mkr, och takten hittills i år pekar på att bolaget kommer att landa mellan 80 och 100 miljoner kronor i omsättning.
”Den stora grejen för oss är fortfarande att förklara för folk att man kan köpa djurfoder på nätet”, säger han.
Läs mer: Djur-affär: Animail köper Zoozoo.com
Vetzoo startades från början som en sajt för veterinärtips men sajten utvecklades 2012 till en ehandel. I samband med det kom investeringsbolaget Victor & Victor in som delägare i Vetzoo. Nyligen har också Adlibris vd Johan Kleberg gått in som styrelseordförande i Vetzoo.
Att få marginalerna att gå ihop är den största utmaningen.
En av de stora utmaningarna för djurfoderbranschen är att paketen som skickas ofta är tunga i förhållande till värdet på varan.
”Att få marginalerna att gå ihop är den största utmaningen. Ett snittpaket väger 12 kilo och det kostar en del med frakten då. Det gäller att få upp volymerna men det löser sig inte automatiskt bara för det man måste hålla stenkoll på kostnaderna”, säger Lars Martin Norviit.
Vetzoo räknar med att göra vinst för första gången i år. Efter det är planen att expandera utanför Sverige.
”Vi kommer att lägga i ytterligare en växel. Vi tittar lite på Norge och Finland men vill göra vinst innan vi tar det klivet. Vi har hela tiden skyndat långsamt”, säger Lars Martin Norviit.