Hoppa till innehållet

Hundratals svenska tillväxtbolag: Vi tappar intäkter – och varslar

Svenska startupbolag tampas redan med coronavirusets effekter på konjunkturen. Hela 98 procent av 501 tillfrågade företag i en enkät ser negativa effekter nu eller framöver.

Tatjana Choudhary, tillförordnad programansvarig på Startup Sweden.
Tatjana Choudhary, tillförordnad programansvarig på Startup Sweden.

Di Digital har tagit del av data från Startup Sweden – som är en del av Tillväxtverket – över hur svenska startupbolag påverkas av coronaviruset.

Totalt har 501 bolag inom bland annat artificiell intelligens, e-handel och fintech – varav den absoluta merparten är bolag i en tidig fas med mindre än 20 anställda – svarat på enkäten. De första svaren inkom 17 mars.

77 procent av bolagen har redan påverkats eller förutser att de kommer att påverkas av coronavirusets framfart.

Läs även: Profilen efter krispaketet: ”SAS klarar sig – men inte pizzerian på hörnet”

Bara 2 procent av de svarande bolagen förutser inga negativa effekter framöver.

”Det som de allra flesta bolag lyfter fram som skulle underlätta är tillgång till mjuka pengar, allra helst genom lån och då initialt utan ränta och amortering”, säger Tatjana Choudhary, som är tillförordnad programansvarig på Startup Sweden.

Läs även: Regeringen skjuter till ytterligare omkring 125 miljarder till företagen

71 procent av bolagen spår att deras intäkter kommer minska under 2020. Detta är också den viktigaste frågan – uppger en majoritet av bolagen.

61 procent ser svårigheter med att ta in riskkapital, 56 procent tror att de kommer att få svårt att betala löner och 42 procent av bolagen planerar att minska antalet anställda i år till följd av viruset.

”Historiskt sett leder ju tuffa perioder som dessa till att fler startups grundas, både av personer som kommer från storbolagssidan och av personer från startupsidan - även om det känns som en klen tröst just nu”, säger Tatjana Choudhary.

Läs även: Voi tvingas till stora krisåtgärder – pausar i nästan hela Europa: ”Måste hålla företaget flytande”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera