Hoppa till innehållet

Hungrigt Amazon satsar på nätmat i butik

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon ger sig in i livsmedelsbranschen. På sikt vill bolaget öppna 20 000 matbutiker i USA.

Amazons grundare Jeff Bezos ska nu utmana de traditionella matbutikerna i USA.
Amazons grundare Jeff Bezos ska nu utmana de traditionella matbutikerna i USA.Foto: J. Scott Applewhite/ TT

E-handelsbolaget Amazon vill öppna 20 000 livsmedelsbutiker i USA. De lanserade en leveranstjänst för färska matvaror redan 2007, men den har enbart varit tillgänglig för kunder i 17 amerikanska städer samt i London. Nu verkar man alltså vara redo att höja takten rejält.

Etableringen av de så kallade Amazon Fresh-butikerna kommer ske gradvis under det kommande årtiondet. I ett första stadie ska 20 av dessa ha slagit upp portarna redan innan slutet av 2018, visar interna dokument som tidningen Business Insider tagit del av.

Läs även: Linas matkasse spränger miljardvallen – hungrar efter nya uppköp

Hälften av butikerna kommer att vara upplockningsställen för varor som kunderna beställt på nätet, medan övriga tio ska fungera som traditionella livsmedelsbutiker. Amazon planerar att öppna butikerna i storstäder som New York, Seattle och Las Vegas.

Enligt Business Insider ska Amazons livsmedelssatsning stödjas av högteknologiska hjälpmedel. Bland annat ska butikerna scanna av kundernas registreringsskyltar om de väljer att handla från bilen genom så kallade ”drive-ins”.

Läs även: Mathems lyxiga växtvärk – tvingas avisa sena kunder

Om Amazons planer på 2 000 matbutiker skulle bli verklighet utmanar man på allvar de stora spelarna inom branschen. Den största kedjan i USA, men även över hela världen, är i dagsläget Walmart med 5 000 butiker.

Tidigare i år positionerade sig Walmart gentemot de snabbt växande internethandlarna, som Amazon och kinesiska Alibaba, genom att köpa e-handelssajten Jet.com för motsvarande 25 miljarder kronor. 

Läs även: Hemköp ger sig in i striden om nätmaten

Amazon har avböjt att kommentera planerna om de fysiska butikerna, skriver Business Insider.

Finwire/ Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera