Annons

”Hur många gallerior tål Sverige?”

Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Mimi Billing är reporter på Di Digital.
Oron för att Amazons intåg på svensk handel ska orsaka en bred butiksdöd är överdriven. Butikerna som drabbas i kölvattnet av techjätten skulle ha stängts oavsett, skriver Di Digitals Mimi Billing.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I USA och i resten av världen pratar man om den så kallade Amazon-effekten, det vill säga att de fysiska butikerna stängs ned när kunderna i stället väljer att handla online på Amazon. På hemmamarknaden USA har flest butiker drabbats.

Under fjolåret ska 6 300 butiker ha flaggat om nedstängning, enligt Business Insider. Och inom de närmaste fem–tio åren förväntas över hälften av butikerna i USA ha stängts.

Nu när Amazon ska lanseras i Sverige är det många som förutspår att butikerna här drabbas av samma öde. Frågan man bör ställa sig är väl ”hur många gallerior behöver Sverige?”

Den svenska butiksdöden kan alltså snarare liknas vid att amputera ett ben än att resa en gravsten

Anledningen till att Amazon-effekten har varit så betydande i USA beror till stor del på att landet har haft ett överflöd av fysiska butiker, vilket Forbes tidigare rapporterat. Enligt statistik från storbanken Credit Suisse har USA över 2 000 kvadratmeter butiksyta per 1 000 personer. Tyskland har i jämförelse 180 kvadratmeter per 1 000 personer och jag har aldrig hört att tyskarna är ledsna över att de saknar stora gallerior.

I Sverige har vi mer än dubbelt så många kvadratmeter butiksyta som i Tyskland (430 kvadratmeter per 1 000 personer) men det är fortfarande långt under de siffror USA visar upp. Den svenska butiksdöden kan alltså snarare liknas vid att amputera ett ben än att resa en gravsten.

Oavsett vad Amazon gör har konsumenterna redan visat sin vilja att handla mer online. Frågan om det framöver sker via just Amazon eller via andra butikers e-handelssajter. Det är snarare där bolagen borde lägga sitt fokus, i stället för att försöka rädda en redan dödsdömd butik i en avlägsen galleria.

Läs även: Kartläggning: Så laddar svenska handlare inför Amazons intåg

I en kartläggning av 24 av nordiska e-handel- och butikskedjor som Di Digital gjorde tidigare i höstas, visade det sig att enbart en fjärdedel av bolagen aktivt utvärderade om de skulle ansluta sig till Amazons plattform inom de närmaste åren.

Oavsett om man ansluter sig, hårdnackat väljer att sälja enbart via egna kanaler eller lägger sina produkter på andra plattformar så behöver inte Amazons intåg i Sverige vara en nackdel. På många nya marknader där Amazon har lanserats har man sett en positiv inverkan på konsumenternas köpbeteende  – man börjar handla mer online.

Nu krävs det bara för bolagen att hugga av benet innan rötan sprider sig och fokusera på framtiden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies