Hoppa till innehållet

”Hur många smällar klarar Ubers vd?”

Ubers väg mot den ryktade börsnoteringen har blivit rejält krokig, skriver vår Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.

Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) Förtroende är, som vi alla vet, inget man får utan förtjänar. Det tar tid att bygga upp, men kan försvinna snabbt. Det har Uber fått känna på de senaste månaderna.

Låt oss rekapitulera. I samband med president Donald Trumps första inreseförbud för sju länder strejkade New Yorks taxichaufförer på flygplatsen JFK. Samtidigt bestämde Uber sig för att ta bort prishöjningar på grund av efterfrågan till och från flygplatsen. Handlingen uppfattades som osolidarisk gentemot taxichaufförerna och rörelsen #deleteUber drogs igång.

Över 200 000 användare tog bort sin Uber-app, kanske fler. Det är en försvinnande liten del av den senaste officiella siffran på 40 miljoner aktiva användare som Uber har, men ett viktigt ställningstagande i förhållande till förtroendefrågan.

För att visa att Uber inte står för Trumps policies avgick bolagets vd Travis Kalanick från presidentens näringslivsråd kort därefter.

Men kontroverserna fortsatte. En före detta Uber-anställd gick ut i ett blogginlägg och anklagade sin chef för sexuella trakasserier och menade att Ubers organisation är trasig. Fler följde i hennes fotspår.

Lyssna på Digitalpodden om sextrassarier på Uber

Nästa smäll kom när en Uber-chaufför filmade när Travis Kalanick skällde ut honom, ett klipp som sedan spreds över hela världen.

I den vevan gick Uber-vd:n också ut och sa att han söker en operativ chef som kan styra upp läget.

”Kritiken vi har fått är en påminnelse om att jag helt måste förändra mitt sätt att leda och växa upp”, skrev Travis Kalanick i ett brev till sina anställd, i samband med händelsen.

Sedan började chefsflykten. En av toppcheferna, Jeff Jones, lämnade i veckan efter bara sex månader på tjänsten. Det på grund av saker han fann problematiska på företaget, enligt källor till Recode. Tätt i hans fotspår följde kartchefen Brian McClendon.

Läs också: Chefsflykten på Uber fortsätter

Men trots all turbulens gjorde Uber ändå sin bästa vecka någonsin förra veckan i USA och Kanada. Och Travis Kalanick har fått förnyat förtroende av Ubers styrelse, i samband med att bolaget har gått ut med vilka åtgärder man vill göra för att återskapa förtroendet för bolaget.

Läs också: Uber gör sin bästa vecka någonsin – trots turbulensen

Det handlar dels om mångfaldsrapporter, efter kritik och vittnesmål om att få kvinnor stannar på Uber. Dels om att reda ut hur bolagets personavdelning fungerar och hanterar olika situationer.

Än så länge sitter alltså Travis Kalanick säker på sin stol. Men det finns indikationer på att han ändå kommer att lämna på sikt. I en artikel hos BBC uppger två källor att han kommer anställa en operativ chef, se till att det fungerar och sedan kliva av från vd-posten.

Publikationen Pando leker med tanken om att Ubers medgrundare Garett Camp kanske ska komma tillbaka till bolaget, men beskriver det samtidigt som en galen fråga.

”Är det här hans stund. Hans Jack Dorsey- eller Steve Jobs-stund, eller vad som är rätt analogi”, skriver Paul Bradley Carr på Pando, och syftar på att Jack Dorsey kom tillbaka till Twitter som vd för andra gången och Steve Jobs till Apple.

Garett Camps retur skulle i så fall ge Travis Kalanick möjlighet att ändå kontrollera bolaget, tror Paul Bradley Carr.

Vad Travis Kalanick än gör så har Ubers väg mot den ryktade börsnoteringen i år eller under nästa år blivit rejält krokig. Och frågan är hur många fler smällar hans vd-skap klarar av? Det får vi se om följetongen av kontroverser kring bolaget fortsätter.

Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera