Hoppa till innehållet

”Hur många smällar klarar Ubers vd?”

Ubers väg mot den ryktade börsnoteringen har blivit rejält krokig, skriver vår Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.

Bild: Jesper Frisk

(Di Digital/Silicon Valley) Förtroende är, som vi alla vet, inget man får utan förtjänar. Det tar tid att bygga upp, men kan försvinna snabbt. Det har Uber fått känna på de senaste månaderna.

Låt oss rekapitulera. I samband med president Donald Trumps första inreseförbud för sju länder strejkade New Yorks taxichaufförer på flygplatsen JFK. Samtidigt bestämde Uber sig för att ta bort prishöjningar på grund av efterfrågan till och från flygplatsen. Handlingen uppfattades som osolidarisk gentemot taxichaufförerna och rörelsen #deleteUber drogs igång.

Över 200 000 användare tog bort sin Uber-app, kanske fler. Det är en försvinnande liten del av den senaste officiella siffran på 40 miljoner aktiva användare som Uber har, men ett viktigt ställningstagande i förhållande till förtroendefrågan.

För att visa att Uber inte står för Trumps policies avgick bolagets vd Travis Kalanick från presidentens näringslivsråd kort därefter.

Men kontroverserna fortsatte. En före detta Uber-anställd gick ut i ett blogginlägg och anklagade sin chef för sexuella trakasserier och menade att Ubers organisation är trasig. Fler följde i hennes fotspår.

Lyssna på Digitalpodden om sextrassarier på Uber

Nästa smäll kom när en Uber-chaufför filmade när Travis Kalanick skällde ut honom, ett klipp som sedan spreds över hela världen.

I den vevan gick Uber-vd:n också ut och sa att han söker en operativ chef som kan styra upp läget.

”Kritiken vi har fått är en påminnelse om att jag helt måste förändra mitt sätt att leda och växa upp”, skrev Travis Kalanick i ett brev till sina anställd, i samband med händelsen.

Sedan började chefsflykten. En av toppcheferna, Jeff Jones, lämnade i veckan efter bara sex månader på tjänsten. Det på grund av saker han fann problematiska på företaget, enligt källor till Recode. Tätt i hans fotspår följde kartchefen Brian McClendon.

Läs också: Chefsflykten på Uber fortsätter

Men trots all turbulens gjorde Uber ändå sin bästa vecka någonsin förra veckan i USA och Kanada. Och Travis Kalanick har fått förnyat förtroende av Ubers styrelse, i samband med att bolaget har gått ut med vilka åtgärder man vill göra för att återskapa förtroendet för bolaget.

Läs också: Uber gör sin bästa vecka någonsin – trots turbulensen

Det handlar dels om mångfaldsrapporter, efter kritik och vittnesmål om att få kvinnor stannar på Uber. Dels om att reda ut hur bolagets personavdelning fungerar och hanterar olika situationer.

Än så länge sitter alltså Travis Kalanick säker på sin stol. Men det finns indikationer på att han ändå kommer att lämna på sikt. I en artikel hos BBC uppger två källor att han kommer anställa en operativ chef, se till att det fungerar och sedan kliva av från vd-posten.

Publikationen Pando leker med tanken om att Ubers medgrundare Garett Camp kanske ska komma tillbaka till bolaget, men beskriver det samtidigt som en galen fråga.

”Är det här hans stund. Hans Jack Dorsey- eller Steve Jobs-stund, eller vad som är rätt analogi”, skriver Paul Bradley Carr på Pando, och syftar på att Jack Dorsey kom tillbaka till Twitter som vd för andra gången och Steve Jobs till Apple.

Garett Camps retur skulle i så fall ge Travis Kalanick möjlighet att ändå kontrollera bolaget, tror Paul Bradley Carr.

Vad Travis Kalanick än gör så har Ubers väg mot den ryktade börsnoteringen i år eller under nästa år blivit rejält krokig. Och frågan är hur många fler smällar hans vd-skap klarar av? Det får vi se om följetongen av kontroverser kring bolaget fortsätter.

Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera