Hoppa till innehållet

Hyllad Netflix-film kan ta storslam på Oscarsgalan

Netflix kan för första gången någonsin ta hem en Oscar för bästa film. Nu lägger streamingjätten 180 miljoner kronor på en stor marknadsföringskampanj.

En scen ur filmen Roma.
En scen ur filmen Roma.Foto: Carlos Somonte

Netflix hyllade film Roma har tilldelats tio Oscar-nomineringar, inklusive den som bästa film. Det är första gången streamingtjänsten får en egenproducerad film nominerad inom kategorin bästa film.

Roma är ett porträtt av en hushållerskas livsresa, filmat i svartvitt och utspelad på spanska, mot bakgrund av 1970-talets politiska kaos i Mexiko. Regissören Alfonso Cuarón har baserat filmens manus på sin egen uppväxt i landet. 

I början av 2019 tog Roma hem ett annat prestigefyllt pris, som bästa internationella film på den ansedda Golden Globe-galan.

Enligt New York Times lägger nu Netflix uppemot 20 miljoner dollar, motsvarande 180 miljoner kronor, på marknadsföring för att Roma ska ta hem priset. Det ska vara den dyraste Oscarskampanjen från ett produktionsbolag på minst tio år.

Skulle Roma vinna statyetten kan det innebära stora förändringar i hur film distribueras i Hollywood. Andra regissörer, skådespelare och manusförfattare får då ett bevis på att det går att ta hem priser utan traditionell biografdistribution, skriver Forbes.

Netflix har tidigare vunnit Oscar-priser inom dokumentärer. Förra året var filmen Mudbound dessutom nominerad inom kategorierna bästa skådespelerska, originalmanus, låt och foto.

Roma kommer inom kategorin bästa film att få tävla mot bland annat Black Panther – som producerats av Disney – samt Vice, Bohemian Rhapsody, The Favourite, A Star is Born och Green Book.

Roma och The Favourite leder med flest nomineringar, tio stycken vardera. Vinnarna kommer offentliggöras den 24 februari.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera